روش های تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی

روش های تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی
تامین رطوبت گیاهان به خصوص گیاهان آپارتمانی، یکی از موضوعات مهمی است که افراد باید به آن توجه کنند. ازآنجاکه محیط آپارتمان و خانه‌ها محیطی خشک محسوب می‌شود، بنابراین باید از تامین رطوبت گیاهان اطمینان حاصل شود. روش‌های زیادی برای حفظ رطوبت گل‌ها و گیاهان وجود دارد. در ادامه این مطلب بهترین و آسان‌ترین راه‌های تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی را بیان می‌کنیم.

نحوه تشخیص میزان رطوبت مورد نیاز گیاهان

برای تشخیص میزان رطوبت مورد نیاز گیاهان، ابتدا باید دید گیاه از چه نوعی است و نحوه مراقبت از آن  چگونه است. فاکتورهای زیادی وجود دارد که با توجه به آنها می‌توان نیاز به آب و رطوبت گیاه را تشخیص داد. به‌عنوان مثال اغلب ویژگی‌های ظاهری گیاه مانند خشک شدن و زرد شدن برگ‌ها، نشان می‌دهد که به آب یا رطوبت نیاز دارد. همچنین با لمس خاک در اطراف گیاه نیز می‌توان فهمید که آیا خاک خشک است یا نه. اگر خاک گیاه خشک باشد پس به آب و رطوبت نیاز دارد.

با توجه به چند ویژگی دیگر نیز می‌توانید خشک بودن و نیاز به رطوبت گیاهان را تشخیص دهید. به عنوان مثال اگر برگ‌های گیاه قهوه‌ای شوند، در این صورت به رطوبت نیاز دارند. اگر برگ گیاه شروع به پژمرده شدن و افتادن کرد، در این صورت نیز باید محیط آنها را مرطوب کنید. توجه داشته باشید که با آبیاری منظم می‌توانید رطوبت گیاهان خود را حفظ کنید.

نحوه تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی

برای تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی می‌توانید از چندین روش مختلف استفاده کنید. متداول‌ترین روش‌های تامین رطوبت گیاهان عبارت است از:

  • آبیاری منظم و معقول: تنظیم یک برنامه آبیاری منظم و متناسب با نیازهای هر گیاه می‌تواند از خشک شدن آن جلوگیری کند. به همین منظور باید اطمینان حاصل کنید که خاک گیاهان به طور منظم و کافی آبیاری می‌شود.
  • استفاده از روش قطره چکان:  در این روش بطری‌های کوچک را پر کرده و درب آنها را ببندید. روی در بطری‌ها سوراخ‌های کوچک ایجاد کرده و به صورت سروته داخل گلدان‌ها قرار دهید. به این ترتیب رطوبت گیاه همواره حفظ می‌شود. این روش برای زمانی که مسافرت هستید بسیار کارساز است.
  • استفاده از اسپری آب: می‌توانید در طول روز چند بار آب را به طور مستقیم روی گیاه اسپری کنید. به این ترتیب نیز می‌توان رطوبت گیاهان را حفظ کرد.
  • قرار دادن گیاهان کنار یکدیگر: گیاهان را کنار یکدیگر قرار دهید تا تبادل رطوبت بین آنها افزایش یابد. این روش موجب حفظ رطوبت گل‌ها و گیاهان آپارتمانی شما می‌شود.
  • استفاده از دستگاه بخور: می‌توانید از یک دستگاه بخور برای حفظ رطوبت گیاهان خود استفاده کنید. دستگاه بخور را در منزل و نزدیک به گیاهان خود قرار دهید تا رطوبت مورد نیاز آنها تامین شود. همچنین می‌توانید از یک کتری کوچک نیز برای ایجاد بخور استفاده کنید. آب را داخل کتری ریخته و بجوشانید. این بخار تولید شده می‌تواند رطوبت منزل و گیاهان شما را حفظ کند. می توانید برای این منظور از دستگاه بخور سرد امسیگ مدل us442 استفاده کنید.
  • استفاده از روش جزیره: نحوه ایجاد محیط مرطوب برای گیاهان در روش جزیره به این صورت است که چند سنگ کوچک را داخل گلدان گیاه قرار دهید. این سنگ‌ها آب را در خود جذب می‌کنند و موجب تامین رطوبت گیاهان شما می‌شوند.

ایجاد جزیره برای گلدان ها

اگر می‌خواهید بدانید که چگونه برای گیاهان رطوبت ایجاد کنیم پاسخ ایجاد جزیره است. برای ایجاد یک جزیره زیر گلدان، ابتدا نیاز به یک زیر گلدان بزرگ‌تر از خود گلدان دارید. سپس باید سنگ‌ریزه‌ها را در داخل زیر گلدان قرار دهید و آب را به آرامی روی سنگ‌ریزه‌ها بریزید. سپس گلدان را روز سنگ‌ریزه‌ها بگذارید. توجه داشته باشید که ته گلدان باید سوراخ باشد تا بتواند رطوبت را از سنگ‌ریزه‌ها بگیرد. به این ترتیب می‌توانید رطوبت مورد نیاز گیاهان خود را تامین کنید.

استفاده از دستگاه رطوبت ساز

استفاده از دستگاه رطوبت ساز هم یکی دیگر از روش‌هایی است که به واسطه آن می‌توان رطوبت مورد نیاز برای گیاهان را تامین کرد. این دستگاه با تولید بخار محیط اطراف گیاهان را مرطوب می‌کند. توصیه می‌کنیم یک دستگاه بخور سرد مناسب با محیط منزل خود را انتخاب کنید و در اطراف گیاهان قرار دهید.

دستگاه بخور برای گیاهان

این مقاله را از دست ندهید: بهترین دستگاه بخور برای گیاهان

مه پاشی یا غبار پاشی

نحوه تامین رطوبت گیاه در منزل به روش مه پاشی یا غبارپاشی به این صورت است که باید یک ظرف اسپری را از آب پر کنید. سپس این آب را بر روی گیاهان و یا اطراف آنها به آرامی بپاشید. این روش موجب افزایش رطوبت هوای اطراف گیاهان شده و همچنین گردوغبار موجود در محیط را نیز از بین می‌برد. علاوه بر این مه پاشی به تنفس گیاه کمک کرده و موجب جذب مواد مغذی از طریق برگ‌ها می‌شود. توجه داشته باشید که آب بر روی برگ‌ها بیش از حد نماند، زیرا می‌تواند باعث پوسیدگی آنها شود.

لازم به ذکر است که برخی گیاهان مانند گیاهان استوایی بیشتر به غبارپاشی و رطوبت نیاز دارند، در حالی که برخی دیگر گیاهان این‌گونه نیستند. مهم‌ترین نکته این است که از هر روش به میزان مناسب و با دقت استفاده کنید تا به گیاهان آسیب نرسد.

قرار دادن گلدان ها در کنار هم

قرار دادن گلدان‌ها در کنار یکدیگر یکی دیگر از روش‌های رایج تامین رطوبت گیاهان است. همچنین این کار موجب زیباتر شدن محیط منزل نیز می‌شود. برای زیباتر دیده شدن می‌توانید گلدان‌هایی با اندازه‌ها، ارتفاع‌ها و طرح‌های متفاوت انتخاب کنید. می‌توانید گلدان‌ها را روی یک میز در کنار هم قرار دهید. همچنین می‌توانید از گلدان‌های بلند استفاده کنید و آنها را روی زمین در کنار هم بگذارید. دقت داشته باشید که گیاهان را طوری قرار دهید تا نور کافی دریافت کنند.

پوشاندن گیاهان با پلاستیک

پوشاندن گیاهان با پلاستیک ممکن است در شرایط خاصی مفید باشد، اما باید با دقت و با توجه به نیازهای گیاهان انجام شود. این کار در فصول سرد سال، از سرمازدگی و آسیب به گیاهان جلوگیری کند. مهم‌تر از همه موجب حفظ رطوبت گیاه نیز می‌شود. بهتر است از پلاستیک‌های مخصوص کشاورزی استفاده کنید. پلاستیک را طوری روی گیاه قرار دهید که هوا در جریان باشد.

قرار دادن گلدان ها داخل حمام

برای تامین رطوبت گیاهان می‌توانید برای مدتی آنها را در حمام قرار دهید. پس از دوش گرفتن محیط حمام مربوط بوده و بهترین زمان برای قرار دادن گیاهان است. به همین منظور می‌توانید به مدت 10 تا 20 دقیقه گیاهان را در حمام قرار دهید تا رطوبت را جذب کنند. سعی کنید فقط گیاهانی که نیاز به رطوبت زیادی دارند را در حمام قرار دهید. بهتر است این کار را در فصل زمستان بیشتر انجام دهید.

رطوبت برای گیاهان آپارتمانی

سایر نکات ایجاد رطوبت برای گیاه

همان طور که در مطالب بالا نیز بیان کردیم آبیاری منظم گیاهان آپارتمانی یکی از بهترین روش‌ها برای تامین رطوبت آنها است. همچنین می‌توانید روی یک سینی آب بریزید و گلدان‌ها روی آن قرار دهید. با این راهکار نیز می‌توانید رطوبت گیاهان را تامین کنید. دقت داشته باشید که دما و تهویه محیط مناسب باشد زیرا محیط نیز بر رطوبت تأثیرگذار است. اطمینان حاصل کنید که محیط گیاهان متناسب با نیازهای آنها باشد. یکی دیگر از پیشنهاد های ما برای تامین رطوبت خرید دستگاه بخور سرد امسیگ مدل us464 است که با ظاهری زیبا می تواند رطوبت محیط را برای گیاهان و افراد، تامین کند.

علاوه بر این استفاده از خاک‌های با خاصیت حفظ رطوبت نیز می‌تواند کمک کند تا رطوبت گیاهان برای مدت طولانی‌تر حفظ شود. می‌توانید گیاهان را در آشپزخانه نیز قرار دهید؛ زیرا این محیط نسبت به جاهای دیگر منزل مرطوب‌تر است. با رعایت این نکات و اعمال مراقبت‌های مناسب، می‌توانید برای گیاهان خود محیطی با رطوبت مناسب فراهم کنید.

کلام آخر

در این در مورد تامین رطوبت گیاهان مطالبی را بیان کردیم. با استفاده از این روش‌ها می‌توانید به راحتی رطوبت مورد نیاز گیاهان خود را تامین کنید.

محصولات مرتبط
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید