درمان بی خوابی شبانه بدون دارو

درمان بی خوابی شبانه بدون دارو
درمان خانگی بی خوابی از جمله موضوعاتی است که بسیاری از افراد در صدد انجام آن هستند. زیرا آمار ابتلا به اختلالات خواب و رو به افزایش بوده و کاهش بی خوابی شبانه از دغدغه های جدی امروزه است؛ از آن جهت که تعداد زیادی از افراد به آن مبتلا شده اند. گاهاً افراد مطرح می سازند که برای رفع بی خوابی چه بخوریم؟

در ادامه این مقاله قرار است که در خصوص درمان بیخوابی در شب مطالبی را در اختیارتان قرار دهیم. با ما همراه باشید.

شناخت دلایل بی خوابی شبانه

علل و عوامل مختلفی وجود دارد که در بی خوابی های شبانه اثر گذاری بالایی دارند. مثل:

عوامل روانی همچون استرس و اضطراب

احتمالاً تجربه کرده اید که برخی از شب هایی که دارای استرس و اضطراب شدید بوده اید دچار بی خوابی گشته اید. به همین دلیل قطعاً بر این مورد می توانید صحه بگذارید که این حالت های روانی تا  چه حد می توانند بر بی خوابی تاثیر داشته باشند.

افسردگی نیز از جمله مواردی است که می توان گفت تاثیر مستقیمی روی اختلالات خواب و بی خوابی های شبانه دارد. در نتیجه این افراد باید توجه داشته باشند که در این دوران با کمک یکسری از دارو های خاص و کم عارضه به بهبود وضعیت استراحت شان بپردازند. زیرا بی خوابی، میزان فکر و خیال منفی را در افراد بیشتر کرده و به حالت های افسردگی و ناراحتی آن ها می افزاید.

اگر دچار چنین شرایطی هستید لازم است هر چه سریعتر با کمک روش های کنترل استرس و اضطراب، به بهبود وضعیت خواب و سلامت خود، کمک کنید.

تجربه آسیب ها و تروما

آسیب های روانی می توانند تا حد زیادی بر اختلالات مربوط به خواب اثر منفی داشته باشند. به همین دلیل نیاز است که در طول تجربه یک تروما از راهکارهای مختلفی کمک بگیرید تا اثرگذاری آن بر کیفیت و طول مدت زمان خواب شما به کمترین میزان ممکن برسد.

تغییر در عادات رفتارهای خواب

برخی از افراد گاهاً این جمله ها را به زبان می آورند که: " من به جز بالش خودم روی هیچ بالشی نمی تونم بخابم"، یا این که می گویند: " من فقط در اتاق خواب خودم می تونم بخوابم".

این دسته از افراد به یکسری رفتارها عادت کرده اند و نیاز دارند در همان چهارچوب پیش بروند. در نتیجه در صورتی که تغییری در این موارد ایجاد گردد آن ها نمی توانند به درستی به خواب بروند و خواب با کیفیتی داشته باشند. در نتیجه این عوامل به شکل موقتی می توانند در بروز اختلالات مربوط به خواب اثر بگذارند. یکی از توصیه ها خرید  بهترین بالش طبی برای خواب از برند های معتبر است.

این مورد چندان نگران کننده نخواهد بود. زیرا افراد به محض این که به شرایط طبیعی خود بازگردند می توانند خواب با کیفیتی را تجربه کنند و اختلالات در آن ها از بین خواهند رفت.

درمان بی خوابی شبانه

استفاده از داروهای خاص

برخی از افراد در طول دوره درمانی انواع بیماری های جسمی و روحی به دلیل استفاده از انواع داروهایی که به آن تجویز شده است با اختلالات خواب مواجه می شوند و به همین دلیل است که باید تا مدت زمان مشخصی در انتظار این باشند که اثرات داروها از بین بروند یا این که طول دوره درمان به اتمام برسد.

پس از این که مصرف داروها تمام شود و عارضه های آن ها از بین برود خواب افراد به وضعیت طبیعی بازمیگردد.

پیشنهاد خرید از امسیگ: خرید بالش امسیگ، طبی و از جنس مموری فوم

رعایت بهداشت خواب برای درمان کم خوابی

بهداشت خواب شامل مواردی می شود از جمله: خواب شبانه در ساعت مشخص و دقیق و رعایت نظم در پیروی از برنامه خواب متناسب. از سوی دیگر نیز باید قبل از خواب روتین های ثابت و سالمی داشته باشید. مثل مسواک زدن و استفاده از نوشیدنی هایی که به آرامش و عمیق شدن خواب شما کمک می کند.

داشتن فعالیت های ورزشی در طول روز

فعالیت های جسمانی در طول روز باعث می شود که بدن انسان آمادگی لازم را برای استراحت شبانه داشته باشد. در واقع در اثر تحرک های جسمانی هورمون هایی در بدن افراد ترشح می‌ شود که به آن ها احساس راحتی و آرامش داده و افراد به راحتی می توانند خواب با کیفیتی داشته باشند. در صورتی که دچار دردهای عضلانی به علت ورزش هستید و راحت نمی توانید بخوابید، پیشنهاد می کنیم مقاله "ماساژ ورزشی و انواع آن" را مطالعه کنید.

انجام تمرینات مدیتیشن و تنفسی

مدیتیشن کردن و تنفس های آگاهانه از جمله مواردی هستند که کمک می‌کنند افراد از جهت روانی و جسمانی شرایط بهتری را تجربه کنند. در واقع تنفس های آگاهانه و مدیتیشن کردن کمک می کنند که از میزان استرس و اظطراب افراد کاسته شده و تمامی عارضه های ناشی از شرایط روانی آسیب دیده، کمترین اثر گذاری را در کیفیت خواب افراد بگذارند.

درمان بی خوابی با نوشیدن دمنوش های آرامش بخش

دمنوش های گیاهی و آرامش بخش نیز همانطور که از نام آن ها مشخص است می توانند در احساس رهایی و کاهش انقباضات عضلانی اثر بالایی داشته باشند. در واقع شما با نوشیدن انواع دمنوش های گیاهی به طور طبیعی و به دور از هرگونه تکنیک های شیمیایی کمک می کنید که جسم آسوده تر داشته باشید.

بهبود خواب

 

درمان کم خوابی با کنترل محرک ها

محرک ها می توانند شامل نور و صدا باشند که مانعی در مسیر خواب شما محسوب می شوند. در واقع شما نیاز است که در فضایی آرام و کم نور باشید تا سیستم عصبی شما در وضعیت استانداردی برای خواب آسوده قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: نحوه خوابیدن روی بالش طبی

درمان کم خوابی با محدود کردن زمان خواب

کسانی که در طول روز خواب های میان روز دارند در شب با نیاز کمتری نسبت به خواب مواجه هستند. به همین دلیل در آستانه ابتلا به اختلالات خواب هستند. از این رو گفته می شود که زمان خواب خودتان را محدود کرده و به یک تایم مشخصی منتقل می کنید.
در واقع باید به نوعی برنامه ریزی کنید که در شب هنگام به درستی بخوابید و خوابیدن شما بتواند نیاز اصلی شما باشد.

خاتمه

درمان اختلال خواب شبانه بدون دارو شامل تکنیک هایی می شود که میتوانیم با رعایت کردن آن ها تا حد زیادی مشکلات ناشی از بی خوابی یا اختلالات مرتبط با خواب را بهبود بخشیم. درمان کم خوابی شبانه به شما کمک می کند که خواب با کیفیت تری داشته و در طول روز فعالیت های شغلی و زندگی روزمره خودتان را با کیفیت بالاتری انجام دهید. در نتیجه انرژی لازم را برای فعالیت روانی و جسمی، تمرکز کردن، فکر کردن و برنامه ریزی کردن خواهید داشت.

محصولات مرتبط
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید