بالش مناسب برای موقعیت های مختلف خوابیدن

بالش مناسب برای موقعیت های مختلف خوابیدن
نحوه خوابیدن شما فاکتوری مهم در انتخاب بالش مناسب بدن است.
بسیاری افراد، از درد گردن یا بیخوابی همواره رنج می برند. بیخوابی و گردن درد شما می تواند علت های زیادی داشته باشد، اما باید بدانید در اکثر مواقع این بالش شماست که مقصر است. شاید باور این مساله که بالش نرم شما باعث بیخوابی شما باشد برایتان دشوار باشد اما بهتر است هر چه زودتر این را بپذیرید. دو عامل در کیفیت خواب بسیار اثر گذار است، یکی مدل خوابیدن یکی نوع بالش مورد استفاده. در ادامه به بررسی این دو فاکتور می پردازیم.

مدل های مختلف خوابیدن

افراد مختلف بنا به دلایل متفاوتی مانند عادت، درد کمر و گردن، بارداری و ... به شکل های متنوعی می خوابند. حالت های مختلف خوابیدن مانند خوابیدن به پشت (طاق باز)، خوابیدن روی شکم، یا خوابیدن به پهلو است. مسئله ای که برای سلامت افراد بسیار حائز اهمیت است، انتخاب بالش مناسب برای نوع خوابیدن اشخاص است. 
نحوه خوابیدن شما فاکتوری مهم در انتخاب بالش مناسب بدن است. خوشبختانه برای هر نوع خوابیدنی بالش مناسب طراحی شده است. در اینجا با توجه به نحوه خوابیدنتان از بالش سنتی مناسب تا بالش طبی مناسب نحوه خوابیدن شما را معرفی می کنیم. 

خوابیدن به پشت و بالش مناسب آن

اگر شما به پشت یا در اصطلاح به صورت طاق باز می خوابید، بالشتان باید انحنای ستون فقرات و گردن شما را پوشش دهد و از سر و شانه نیز حمایت کند. ارتفاع بالش در این نوع خواب باید به گونه ای باشد که سر شما بالاتر از سطح بدنتان قرار گیرد. از طرفی با قرار دادن بالشی در زیر زانو نیز فشار وارد بر آن را کاهش می دهد. میزان نرمی بالش فاکتور مهم دیگری است که باید به آن توجه کنید و کاملا سلیقه ای است. بالشی که با آن راحت تر هستید را خریداری نمایید. این نوع خوابیدن برای ستون فقرات بسیار مفید است و درد در این ناحیه را کاهش می دهد. این نوع خوابیدن برای زمان هایی که درد شدید در ناحیه پشت دارید یا بعد از عمل جراحی ستون فقرات بسیار مفید است. 
پیشنهاد محصولات امسیگ: دستگاه ماساژور صورت و بدن

خوابیدن به طرفین 

اگر شما به طرفین(به پهلو) می خوابید، بالشی را باید انتخاب کنید که ستون فقرات شما را مانند خطی صاف و افقی نگه میدارد. خم کردن زانو و قرار دادن یک بالش دیگر بین زانوها، ستون فقرات را در حالت خنثی نگه میدارد. زمانی که هیچ بالشی بین پاها نباشد، پاها به پایین می چرخند و باعث کشیدگی لگن می شوند و خط ستون فقرات را دچار اختلال می کند. وجود یک بالشتک بین زانوها از ساییدگی استخوانها نیز جلوگیری می کند. 

خوابیدن به روی شکم

خوابیدن به روی شکم بدترین حالت برای ستون فقرات و گردن است. خوابیدن در این حالت اصلا توصیه نمی شود اما ممکن است پزشکتان به دلیل داشتن شرایط خاص ستون فقرات و یا بعد از عمل جراحی ستون فقرات، به شما توصیه کنند. اگر شما به روی شکم می خوابید، بالشتان باید تقریبا مسطح باشد، تا سر و گردن شما در حالت مناسبی نسبت به بدنتان باشد. در این حالت بهتر است یک بالش نسبتا صاف در زیر شکم یا لگن قرار دهید تا به ستون فقرات فشار زیادی وارد نشود. 

خوابیدن ترکیبی

افرادی که به صورت ترکیبی از روش های بالا می خوابند باید از بالشی استفاده کنند که دارای قسمت های بالا و قسمت های پایین باشد. بالش پوسته گندم سیاه و یا بالش طبی مموری فوم برای این افراد بسیار مناسب است.

خرید فشارسنج دیجیتال با دقت بالا در اندازه گیری فشارخون


خوابیدن با بالش یا بدون بالش؟

کدام مدل خوابیدن برای ستون فقرات و گردن شما بهتر است؟ با بالش یا بدون آن؟
اکثر ما بیخوابی را تجربه کرده ایم. بیخوابی موجب می شود که حتی قادر به انجام کارهای ساده روزمره خود نباشیم. بارها شده است که نیمه های شب در اثر درد گردن از خواب بیدار شویم و یا بر روی برخی بالش ها احساس ناراحتی کنیم. زمانی که شما خواب آرامی در طول شب نداشته باشید، روز بعد احساس سردرد، گلو درد، گیجی، خستگی و نامنظم شدن ضربان قلب را دارید. برای همین بهتر است هر کاری از دستتان بر می آید برای داشتن خوابی خوب انجام دهید. 
جنس، نوع و ارتفاع بالش از ویژگی های مهم و تاثیرگذار بر روی خواب شما هستند. اگر کنجکاوید چگونه خواب راحتتری داشته باشید باید بگوییم بهتر است هر چه سریع تر از شر بالش های قدیمی و سنتی خود خلاص شوید. 
معرفی محصولات امسیگ: دستگاه بخور و رطوبت ساز

مزایای خوابیدن بدون بالش

خوابیدن با بالش طبی بهترین روش خوابیدن است؛ اما اگر به هر دلیلی از بالش طبی استفاده نمی کنید، بهتر است بدون بالش بخوابید. حتما میپرسید چرا؟ چون این کار مزایای زیادی برای گردن و ستون فقرات شما دارد. اگر مدتی است که در ناحیه پشت خود احساس درد می کنید بهتر است یک شب را بدون بالش بخوابید تا وضعیت ستون فقرات شما به حالت طبیعی بازگردد.

 

مزایای خوابیدن با بالش طبی

خوابیدن با بالش طبی بر کیفیت خواب شما بسیار تاثیر گذار است. این نوع بالش، ستون فقرات را در وضعیت طبیعی و متعادل قرار می دهد. اگر سر شما بالاتر و یا پایین تر از سطح ستون فقرات شما باشد به ستون فقرات فشار وارد می شود و در نتیجه شما احساس درد و ناخوشی می کنید.

استفاده از بالش طبی و یا خوابیدن بدون بالش باعث می شود بدن شما در طول شب که زمان استراحت بدن است در حالت طبیعی باشد و در زمان استراحت، استرسی که در طول روز به ماهیچه ها وارد شده است به خوبی برطرف شود. اگر اهل مسافرت هستید و زمان زیادی را در اتوبوس، هواپیما و ... می گذرانید، استفاده از بالش گردنی طبی یکی از بهترین پیشنهادها برای حفظ حالت طبیعی گردن و جلوگیری از بروز مشکلاتی مانند سردرد، گردن درد و ... است.

تحقیقات بسیار کمی در مورد بالش ها انجام گرفته است. یک مطالعه کوچک نشان می دهد که بالش مموری فوم در بین سایرین محبوب تر است و از مزایای سلامتی بهتری نیز برخوردار است. این بالش طبی با حفظ ارتفاع مناسب برای سر و گردن در حالت های مختلف به خواب راحتتر شما کمک می کند. 

 

مضرات استفاده از بالش نامناسب

زمانی که شما از یک بالش نا مناسب استفاده می کنید، باعث می شود ماهیچه های شما حتی در زمان استراحت نیز در حال کشش و استرس هستند. بنابراین پس از بیدار شدن نه تنها احساس خوبی ندارید بلکه احساس خستگی نیز می کنید. از طرفی زمانی که ماهیچه های شما در طولانی مدت استراحت نداشته باشند، دچار دردهای مزمن می شوند و شما برای رهایی از این درد ها نیاز دارید به پزشک مراجعه کنید. 
اگر در انتخاب بالش خود دقت نکنید، به زیبایی صورت و پوست خود هم آسیب وارد می کنید. زمانی که برای چندین ساعت صورت شما بر روی بالش قرار می گیرد، به ماهیچه های صورت شما فشار وارد می شود و از طرفی پوستتان نیز کشیده می شود. در این حالت پوست نیز تنفس خوبی ندارد. بنابراین استفاده از بالش مناسب و یا خوابیدن بدون بالش برای پوستتان نیز بهتر است.
اگر از بالش خیلی نرم استفاده کنید، سر شما را در وضعیت بدی قرار می دهد و حتی ممکن است خون رسانی به مغز را نیز تحت تاثیر قرار دهد. از طرفی در این حالت سیستم تنفسی نیز دچار خلل می شود و نفس کشیدن برایتان مشکل می شود. بنابراین صبح روز بعد شما احساس سرماخوردگی یا سردرد دارید. 

جمع بندی
در انتخاب بالش مناسب نوع خوابیدن باید هم با سبک خوابیدن خود آشنایی داشته باشید هم بالش مناسبی انتخاب کنید که به سلامت شما آسیبی وارد نکند. بهترین گزینه استفاده از بالش طبی است. با اینحال برای آنکه بهترین انتخاب را داشته باشید لازم است آن را مدتی امتحان کنید تا تجربه شخصی خود را به دست آورید و بر اساس آن این شما هستید که نتیجه میگیرید بالش مناسب شما کدام است.
 
محصولات مرتبط
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید