بالش طبی و مموری فوم را چگونه بشوییم؟

بالش طبی و مموری فوم را چگونه بشوییم؟
شستن روتختی و روبالشتی، جزو عادت‌های معمول در زندگی تمامی افراد است؛ چرا که روبالشتی‌ها در اثر تماس با سلول‌های مرده و لکه‌ها، زودتر کثیف می‌شوند. اما باید بدانید که در برخی از مواقع، حتی بالش هم نیاز به شستشو دارد.

اصولا افراد به دلیل محتوای داخلی برخی از بالش‌ها، اقدام به شستشو آن‌ها نمی‌کنند؛ در حالی که امروزه بسیاری از بالش‌ها قابلیت شستشو هم دارند. البته توجه کنید که برای محافظت از الیاف درون بالش، نباید همه بالش‌ها را به صورت یکسان شستشو دهید.
مثلا بالش طبی و مموری فوم، یکی از حساس‌ترین نوع بالش است که نحوه شستشو خاصی دارد و اگر شستشو به صورت مناسب انجام نشود، منجر به آسیب بافت بالش می‌شود. بنابراین اگر می‌خواهید نحوه شستشوی بالش طبی را بدانید، در ادامه این مطلب از امسیگ همراه ما باشید.

اهمیت شستشوی منظم بالش طبی و مموری فوم

در وهله اول شاید برای شما این سوال پیش بیاید که اصلا چرا باید بالش طبی و مموری فوم را بشوییم؟ آیا شستشو ملحفه بالش برای حفظ بهداشت آن کافی نیست؟ درست است که ملحفه بالش با بدن انسان و محیط بیرونی در تماس است و بیشتر در معرض آلودگی‌ها قرار می‌گیرد؛ اما آلودگی‌های بسیار ریز و سلول‌های مرده، به داخل بالش هم نفوذ می‌کنند و باعث آسیب رسیدن به داخل بالش می‌شوند. اما با این وجود اگر می‌خواهید اهمیت شستشو بالش طبی و مموری فوم را بدانید، موارد زیر را بررسی کنید:

حفاظت از بهداشت و تمیزی سطح بالش

یکی از مواردی که باید در نحوه شستشوی بالش طبی به آن توجه کرد، زیبایی و تمیز بودن ظاهری آن است. زمانی که شما بالش را در طی چند روز استفاده کنید، متوجه لکه و کدری بافت بالش می‌شوید که تمامی این موارد با شسشتوی منظم، از بین می‌رود. از طرفی با این کار، حتی آلودگی‌ها، قارچ‌ها و باکتری‌هایی که حتی با چشم هم دیده نمی‌شود را با شستشو از بین می‌برید.

محافظت از کیفیت بالش

در حالت کلی کیفیت بالش طبی و مموری فوم نسبت به بالش‌های دیگر بیشتر است؛ بنابراین اگر می‌خواهید طول عمر این نوع بالش را بیشتر کنید و عملکرد آن‌ها بهبود دهید، باید بهترین روش شستشو بالش طبی را اجرا کنید. از طرفی اگر نحوه شستشو بالش طبی را به درستی اجرا کنید، دوباره فشار بالش و شکل‌پذیری آن به حالت اولیه قرار می‌گیرد و در نهایت کیفیت آن حفظ می‌شود.

جلوگیری از بوی نامطبوع

بالش‌ها در طول زمان و با ایجاد لکه‌های مختلف، بوی نامطبوعی به خود می‌گیرند که حتی با وجود ملحفه هم احساس ناخوشایندی را به فرد القا می‌کنند. اما اگر روش های شستن بالش مموری فوم را به درستی اجرا کنید، این بوها از بین می‌روند.

از بین بردن آلرژی

مواد آلرژی‌زا مانند گردوغبار و قارچ‌ها ناخودآگاه به داخل بالش طبی نفوذ می‌کنند که باعث ایجاد واکنش‌های آلرژیک برای فرد می‌شوند. آن دسته از افرادی که حساسیت دارند، لازم است که بالش طبی خود را به صورت منظم شستشو دهند تا این مواد از بین برود.

با توجه به اهمیت شستشوی بالش طبی، لازم است که آن‌ها را در مدت زمان معینی بشویید. البته تعداد دفعات شستشو، به عوامل مختلفی از جمله شرایط بدنی فرد هم بستگی دارد. در حالت کلی شستن ملحفه‌های بالش، به دلیل تماس بیشتر با بدن، باید به صورت هفتگی انجام شود تا باکتری‌ها و میکروب‌ها از سطح آن پاک شود.

اما با توجه به مواد داخلی بالش طبی، با استفاده از روش‌های معمولی نمی‌توانید سطح داخلی آن را تمیز کنید؛ بنابراین باید حداقل دو بار در سال بالش طبی را شستشو دهید. از طرفی اگر عادت به غذا خوردن در تخت خواب دارید و میزان تعریق زیادی دارید، فاصله شستشو باید کمتر شود و حدقل ۳ ماه یکبار این کار را انجام دهید.

عوامل موثر بر کثیف شدن بالش طبی

قطعا هیچ شخصی نمی‌تواند از کثیف شدن بالش خود جلوگیری کند؛ چون که سر شما به طور ناخودآگاه روزانه با بالش در تماس است و آلودگی ایجاد می‌کند. بهترین بالش طبی برای خواب را هم که بگیرید، باز هم لازم است آن را بشویید. اما برخی از عوامل باعث سریع‌تر شدن روند کثیفی بالش می‌شود که در صورت رعایت آن‌ها، شاید فاصله زمانی بین شستشو بالش طبی را بیشتر کند.

مثلا یکی از عوامل تاثیرگذار بر کثیف شدن زود هنگام بالش، غذا خوردن در رخت خواب است. چربی‌ها و مایعات به سرعت به داخل باش  نفوذ می‌کنند و باعث آلودگی آن می‌شوند. از طرفی کسانی که تعریق زیادی دارند، رطوبت بیشتری به فوم داخل بالش طبی نفوذ می‌کند و زودتر آلوده می‌شوند.

همچنین جنس ملحفه بالش هم در میزان آلودگی آن تاثیر دارد؛ بنابراین بهتر است که در هنگام خرید روبالشی هم دقت داشته باشید.

نکات مهم در شستشوی بالش طبی و مموری فوم

جنس مموری فوم بسیار خاص است و با دیگر مواد مانند پنبه و الیاف فرق دارد - برای آشنایی بیشتر با مموری فوم، مقاله بالش مموری فوم چیست را مطالعه کنید- ؛ از همین رو قبل از این که نحوه شستشوی بالش طبی را انتخاب کنید، باید به دو نکته زیر توجه داشته باشید:

بررسی جنس بالش طبی و انتخاب روش مناسب شستشو

بالش‌های طبی از جنس‌های مختلفی از جمله میکروفیبر، پر، میکروفایبر، مموری فوم و لاتکس ساخته می‌شوند که هر کدام، ویژگی‌های خاصی دارند. بنابراین لازم است که نکات مربوط به روش‌ های شستن بالش طبی با این جنس‌ها را بدانید و سپس برای این کار اقدام کنید.

اطمینان از خشک شدن کامل بالش قبل از استفاده دوباره

بعد از شستن بالش‌های طبی حتما از خشک بودن آن مطمئن شوید؛ چرا که در غیر این صورت، ممکن است که بافت درونی آن هنوز مرطوب باشد و محیط مناسبی برای رشد باکتری ها و قارچ‌ها را فراهم کند.

روش های شستشوی بالش طبی و مموری فوم

بالش طبی و مموری فوم، بافت خاصی دارد؛ از همین رو برای شستن آن هم باید از روش‌ های شستن بالش طبی بسیار خاصی استفاده کنید. برخی از راهکارهای تمیز کردن بالش طبی شامل موارد زیر است:

شستشوی بالش طبی با روکش در ماشین لباسشویی

اولین روش در نحوه شستشوی بالش طبی، به همراه روکش در ماشین لباسشویی انجام می‌شود. در مرحله اول باید به نوع فوم موجود در بالش توجه کنید. اگر درون بالش مموری فوم خرد شده باشد، می‌توانید آن را در ماشین لباسشویی بشویید.

اما اگر بالش از فوم حافظه دار کامل تشکیل شده است، به هیج عنوان از طریق لباسشویی آن را تمیز نکنید. برای شستن بالش طبی با روکش، لازم است که درجه حرارت آب ماشین را در حالت گرم قرار دهید و تنظیمات آن را روی حالت لباس‌های سنگین قرار دهید. سپس با اضافه کردن پودر لباسشویی و نصف فنجان کربنات سدیم، لکه‌ها را از بین ببرید.

شستشوی بالش طبی بدون روکش در ماشین لباسشویی

اگر قصد شستشوی بالش بدون روکش را دارید، بهتر است که شوینده‌های ملایمی را برای این کار استفاده کنید. از طرفی ماشین لباسشویی را در حالت آب گرم قرار دهید و تنظیمات بار سنگین را اعمال کنید.

مقدار پودر لباسشویی و کربنات سدیم هم مانند روش قبلی باید اضافه شود. بعد از شستشو هم بالش را در هوای آزاد قرار دهید تا خشک شود. توجه کنید که در صورت تمایل می‌توانید روغن‌های خوشبو هم به مواد شوینده اضافه کنید.

شستشوی دستی بالش مموری فوم

بهترین روش شستشوی بالش طبی ، به صورت دستی است. برای این کار لازم است که وام حمام یا ظرف بزرگی را با آب گرم و موارد شوینده ملایم پر کنید. سپس بالش مموری فوم را داخل آب ببرید و آرام فشار دهید؛ به طوری که آب و شوینده به داخل آن نفوذ کند.

به هیچ عنوان بالش را به شدت فشار ندهید و آن را نپیچانید؛ چرا که باعث آسیب به آن می‌شود. در مرحله بعدی می‌توانید آب و شوینده را تخلیه کنید و دوباره با آب تمیز آن را پر کنید و بالش را آرام فشار دهید تا مواد آن خارج شود. در مرحله آخر هم بالش را بین دو حوله قرار دهید تا آب آن خارج شود و بالش کاملا خشک شود.

شستشوی بالش طبی و مموری فوم در خشکشویی

در بین روش های شستن بالش مموری فوم، خشکشویی آسان‌ترین راه است؛ البته باید به سراغ مراکز تخصصی و معتبر برای این کار بروید. خشکشویی بهترین روش برای شستن پارچه‌ها و مواد مختلف را به کار می‌گیرد و روش مناسبی برای نحوه شستشوی بالش طبی است.

بیشتر بخوانید: نحوه استفاده از بالش طبی

روش های پیشگیری از کثیف شدن بالش طبی

اگر می‌خواهید از میزان کثیف شدن بالش طبی کمتر کنید، می‌توانید راه‌های زیر را امتحان کنید:

  • استفاده از روش‌های قابل شستشوی باکیفیت برای شستشوی بالش طبی قطعا بهترین راه برای حفاظت از بالش است.
  • تعویض روکش بالش هر ۲ یا ۳ ماه یکبارگزینه مناسبی برای جلوگیری از کثیف شدن بافت درون آن است.
  • تمیز کردن روزانه سطح بالش با پارچه مرطوب در مواقعی که لکه در قسمت خاصی به وجود آمده است.
  • تهویه مناسب اتاق خواب برای جلوگیری از تعریق و آلودگی بالش هم باعث از بین رفتن موارد زیر در سطح بالش می‌شود.

جمع‌بندی

از جمله انواع بالش، بالش‌های طبی و مموری فوم هستند که جزو راحت‌ترین و استانداردترین بالش‌های آماده در بازار است؛ اما برای حفظ بیشتر بهداشت آن، باید به طور مداوم بالش را شستشو دهید. نحوه شستشوی بالش طبی بستگی زیادی به مواد به کار رفته در آن دارد. مثلا برخی از آن‌ها اصلا قابلیت شستشو در ماسین لباسشویی را ندارند. بنابراین اگر می‌خواهید بالش‌های باکیفیت و استاندارد برای شستشو را تهیه کنید، می‌توانید از محصولات وبسایت امسیگ دیدن کنید.

محصولات مرتبط
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید