آیا خوراکی ها و مواد غذایی باعث جوش میشوند؟

آیا خوراکی ها و مواد غذایی باعث جوش میشوند؟
زمانیکه جوش میزنیم سریعا انگشت اتهام را به سمت خوراکی ها می گیریم. با خود فکر میکنید جوش جدیدی که زدید شاید به خاطر خوردن تکه ای ازیک پیتزای چرب و یا شکلات و مصرف شکرباشد.

بسیاری از افرادی که دچار جوش میشوند بخشی و یا تمام این خوراکی ها را از رژیم غذایی خود حذف میکنند به امید اینکه پوستی عاری ازهرگونه جوش داشته باشند. هرچند میدانیم که سبک زندگی، تاثیری مستقیم بر سلامت پوست دارد اما خوراکی ها تنها یکی از دلایل بیشمار آکنه هستند که حتی میتوانیم بگوییم کوچکترین دلیل آن! شما چند نفر در اطراف خود میشناسید که تمام این خوراکی ها را مصرف میکنند ولی جوش نمیزنند؟

پیدایش جوشهای سرسفید و یا سرسیاه به دلایلی از قبیل سن، هورمون ها، ژنتیک، استرس، نوع پوست، باکتریها و شرایط درمانی و غیره بستگی دارد. تمامی دلایل ذکر شده حکایت از این دارد که تنها دوعامل غذایی برطبق تحیقات علمی ممکن است منجر به آکنه شود.


استفاده از خوراکی هایی با شاخص گلوکز بالا

تحقیقات نشان داده است که رژیم غذایی که کربوهیدرات فراوانی در آن گنجانده شده است، تعادل قند خون شده  در اینگونه رژیم های غذایی برهم خورده که درنتیجه باعث پدیدارشدن جوشهای بیشتر درکسانیکه مستعد جوش هستند میشود، این اتفاق زمانی رخ میدهد که شما از خوراکی هایی  استفاده میکنید که شاخص گلوکز بالایی دارند (شاخص گلوکز مقدار قندی را نشان می‌دهد که پس از مصرف کربوهیدرات‌ها در واحد زمان در بدن آزاد می‌شود. این شاخص از ۱ تا ۱۰۰ درجه بندی گردیده است.

شاخص گلوکز بالا برای یک کربوهیدرات به این معنی است که آن کربوهیدرات پس از مصرف، قند خون را در مدت کمی به مقدار زیادی بالا می‌برد یا به عبارت دیگر قند خود را فوری در بدن آزاد می‌کند و این باعث می‌شود پیرو آن مقدار زیادی انسولین در بدن آزاد گردد.) آزاد شدن انسولین در بدن باعث ترشح هورمون های مولد آکنه و ترشح بیشتر چربی بروی پوست میشوند. در بعضی از تحقیقات نشان داده شده که خوراکی هایی که دارای شاخص گلوکز پایین هستند میتوانند به بهتر شدن آکنه کمک کنند.


استفاده بیش از حد از محصولات لبنیاتی

محصولات لبنی می توانند باعث بروز جوش در افراد مستعد شوند مخصوصا در نوجوانها ، بر طبق آخرین تحقیقات انجمن پوست آمریکا، هورمونهایی که بصورت  طبیعی در شیر وجود دارند پتاسیل تولید چربی بیشتر درسطح پوست را بالا میبرند و باعث بسته شدن منافذ پوستی و در نتیجه بروز جوش میشوند. شیر و محصولات لبنی کم چرب بیشتر از محصولات پر چرب باعث بروز آکنه میشوند. تحقیفات نشان داده، خوراکی هایی که از مشتقات شیر درست میشوند باعث بدتر شدن جوشها میشوند.

این نکته را نباید فراموش کرد که لبنیات جزء مهمترین بخش ازغذاهای روزانه ما هستند، بخصوص برای استحکام و سلامت استخوانها ومتعادل نگه داشتن سطح ویتامین دی در بدن، اگر به شیر و محصولات لبنی آلرژی ندارید و یا دلیل پزشکی برای حذف از رژیم غذایی خود ندارید، حذف کامل لبنیات از برنامه غذایی به هیچ وجه توصیه نمیشود.

محصولات مرتبط
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید