تشخیص آلزایمر با آزمایش خون

تشخیص آلزایمر با آزمایش خون
محققان به تازگی نوعی از آزمایش خون را کشف کرده اند که می تواند به تشخیص آلزایمر نیز کمک کند.

برای پزشکان تشیخیص بیماری آلزایمر قبل از بروز نشانه های واضح دشوار است. از طرفی هزینه آزمایش های فعالی برای تشخیص آلزایمر بسیار زیاد است. به همین دلیل اخیرا محققان آزمایش خون جدیدی کشف کردند که می توان با استفاده از آن آلزایمر را به طور دقیق تشخیص داد.

طبق گزارش مرکز آلزایمر، تعداد مبتلایان به آلزایمر تا سال 2050 به 5.7 میلیون نفر می رسد. به غیر از این روش، روش های دیگری نیز برای تشخیص آلزایمر وجود دارد. مانند MRI و CT اسکن مغز که به پزشکان دید بهتری برای تصمیم گیری در مورد بیماری فرد می دهد.

راه دیگری برای تشخیص آلزایمر، جمع آوری مایع مغزی نخاعی و دنبال کردن علائم زیستی این بیماری است. این آزمایش دقیق ترین آزمایش برای تشخیص بیماری آلزایمر است ولی هزینه بسیار سنگینی نیز دارد.

برای تمامی این دلایل، محققان بریگام و بیمارستان زنان در بوستون، آزمایش خونی پیدا کنند که هم مقرون به صرفه باشد و هم دقت بالایی داشته باشد.

محققان در مقاله ای که در مجله Alzheimer & Dementia منتشر شده، نشان می دهد که این آزمایش خون قادر به تشخیص آلزایمر قبل از ظاهر شدن علائم واضح می باشد.


خرید کیسه آب گرم امسیگ در مدل های متنوع و جذاب


پیشرفت و تحول

این آزمایش را می توان پیشرفتی در زمینه پزشکی دانست. یکی از علائم آلزایمر و سایر اختلالات مغزی این است که در مغز پلاکهای سمی تشکیل می شود که برخی از آنها به دلیل ازدیاد پروتئین Tau ظاهر می شوند.

پروتئین Tau از مولکول های مرتبط با خواص مختلف ساخته شده است. در این تحقیق جدید، محققان روش جدیدی ایجاد کردند که برای شناسایی زیرمجموعه های خاصی از این پروتئین که در آلزایمر سطح بالایی دارند، مورد استفاده قرار میگیرد.

محققان روش هایی به کار بردند که در آن مولکول های مختلف Tau هم در خون و هم در مایع مغزی نخاعی را از دو گروه شرکت کننده (65 نفر در گروه اول و 86 نفر در گروه دوم) شناسایی کنند و نتایج را با هم مقایسه نمایند.

  • گروه اول از داوطلبانی که در مرکز مطالعه سالخوردگان هاروارد و مرکز تحقیق در موسسه مغز و اعصاب در لندن انگلستان، تشکب شده بودند.
  • گروه دوم داوطلبانی بودند که توسط متخصصان مرکز تحقیقات بیماری آلزایمر شیلی-مارکوس در دانشگاه کالیفرنیا سن دیه گو استخدام شده بودند.

تیم تحقیقاتی 5 آزمایش برای بررسی دقیق تر مولکول های Tau انجام داد.در نهایت در آزمایشی که آن را “NT1” نامیده بودند، در هر دو مورد بررسی یعنی هم در پلاسمای خون و هم در مایع نخاعی قادر به تشخیص آلزایمر شد.

نویسنده این تحقیق ادعا می کند که این آزمایش خون می تواند بارها و بارها مورد بررسی قرار گیرد و در تشخیص سریع تر این بیماری کمک فراوانی کند.

در نهایت این آزمایش خون می تواند جایگزین آزمایش مایع نخاعی یا تصویربرداری از مغز شود و آنها ادعا می کنند که "آزمایش جدید ما توانایی انجام این کار را دارد."

محققان تاکید می کنند که این آزمایش را تنها بر روی دو گروه مختلف انجام داده اند و نیاز است تا در آینده بر روی گروه های بزرگتری آزمایش را انجام دهند که نتایج کاملتری داشته باشند و اثربخشی آزمون به طور کامل مورد بررسی قرار گیرد.

همچنین آنها قصد دارند در مورد نحوه چگونگی تشکلین این توده از پروتئین قبل از بروز علائم بیماری آلزایمر تحقیق کنند تا بتوان راهی برای جلوگیری پیدا کرد.

"ما داده ها و ابزارهای مورد نیاز برای این آزمایش را در سطح گسترده به دست آورده ایم و میخواهیم این آزمایش را به صورت کامل تر و دقیق تر دنبال کنیم. برای ما بسیار مهم است که یافته های ما در سطح زیادی از جوامع تایید شود تا به دقیق ترین و به صرفه ترین راه برای تشخیص زودهنگام این بیماری دست یابیم."


اگر همواره احساس خستگی و کوفتگی در بدن خود دارید، همین حالا به صورت اینترنتی خرید ماساژور بدن خود را انجام دهید.

محصولات مرتبط
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید