آیا ابتلا به کووید 19 باعث افزایش ایمنی در بدن شما می شود؟

آیا ابتلا به کووید 19 باعث افزایش ایمنی در بدن شما می شود؟
ویروس کووید 19 که چند ماهی بیشتر نیست که کشف شده است، به همین علت هنوز اطلاعات زیادی از این ویروس در دسترس نیست و باید همچنان مطالب بیشتری در مورد آن یاد بگیریم. داستان های زیادی از چین، ژاپن، کره جنوبی به گوش می رسد که بعد از ابتلا به این بیماری، افراد دوباره تست کرونا آن ها مثبت شده است. سوالی که در ذهن بوجود می آید اینست که آیا ممکن است بعد از یکبار به این بیماری دوباره به آن دچار شد و یا اینکه مانند برخی از بیماری ها، ابتلا یکبار به آن بدن را در مقابل آن ایمن می کند.

بر اساس اطلاعات بدست آمده از سایر ویروس ها و هم خانواده ی ویروس کرونا، می دانیم که بعد از 7 تا 10 روز از آلوده شده به آن ها، بدن در خود آنتی بادی می سازد و بسته به نوع ویروس بدن از چند ماه تا سال ها در مقابل ابتلا دوباره به بیماری ایمن می شود. اما لازم بالذکر است در مورد کرونا، به دلیل اینکه این ویروس بسیار جدید است، هنوز محققین نمی دانند که آنتی بادی که در بدن بوجود می آید تا چه مدت در بدن باقی می ماند.

آیا کووید19 آنتی بادی دارد؟

برای پاسخ به این سوال محقیقن نیاز به مطالعات طولانی مدت بر روی افرادی دارند که به این بیماری مبتلا شده اند. البته بر اساس اطلاعاتی که در حاضر از بیماری ها و ویروس های مشابه این ویروس داریم می دانیم که به احتمال زیاد آنتی بادی که بعد از ابتلا به این ویروس در بدن می ماند تا مدتی از ابتلا دوباره به آن باید جلوگیری کند. با آزمایشاتی که دانشمندان چینی بروی میمون ها انجام داده اند، دریافته اند که بعد از ابتلا آن ها به این ویروس، میمون ها در مقابل این ویروس ایمن شده و از ابتلا دوباره آن ها در مقابل این ویروس جلوگیری شده است. بعد از انتشار سارس تحقیقات نشان دادند که آنتی بادی تا سه سال از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد. همچنین آنتی بادی بوجود آمده از ویروس مرس که یکی دیگر از انواع ویروس کروناست به مدت یکسال در بدن یافت میشد.

در اینجا به این نکته اشاره می کنیم که میزان باقی ماندن آنتی بادی در بدن به سیستم ایمنی افراد بستگی دارد و هر شخصی با شخص دیگر می تواند متفاوت باشد در نتیجه در حال حاضر خیلی چیزهاست که باید راجع نحوه عملکرد این ویروس بیاموزیم.

آیا بعد از بهبودی از کرونا دوباره به آن مبتلا می شوید؟

برخی از گزارشات نشان می دهد، برخی از افراد پس از ابتلا دوباره نتایج آزمایشات آن ها مثبت اعلام شده است. چندین گزارش از چین نشان می دهد که کسانیکه به کرونا خفیف مبتلا شده بودند نتیجه آزمایشات آن ها حتی پس از ریکاوری مثبت شده است. مطالعات بر روی این افراد نشان می دهد که آن ها هیچگونه علایمی از خود نشان نداده اند و افراد خانواده را نیز مبتلا نکرده اند. اخیرا مرکز مطالعات کره جنوبی اعلام کرده است هزارن نفر بعد از بهبودی نتیجه تست آن ها مثبت شده است.

مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید