لنفوم سلول بی (B) چیست و چه تاثیری روی بدن دارد؟

لنفوم سلول بی (B) چیست و چه تاثیری روی بدن دارد؟
سلول بی B-Cell نوعی از گلبول های سفید می باشد که به بدن کمک می کند تا با جرم ها مبارزه کند. اگر شما دچار عارضه لنفوم سلول B شده باشید، سیستم ایمنی بدنتان بدرستی کار نخواهد کرد و نمی تواند از شما در برابر بیماری ها مراقبت کند. این بیماری و درمان های که برای آن دریافت می کنید سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کنند، اما در این بین راه هایی وجود دارند که می تواند شما را در مقابل عفونت ها مقاوم سازد و از شما محافظت کند.

زمانی که شیمی درمانی برای از بین بردن این لنفوم ها استفاده می شود، بخش هایی از مغز استخوان که محل تولید گلبول های سفید است، نیز آسیب می بیند و کمبود این سلول ها در خون باعث می شود، در مقابل جرم ها دیگر مقاوم نباشید. البته بعد از چند ماه سیستم ایمنی این کمبود را جبران می کند، اما تا زمانی که بتواند سیستم دفاعی بدن خود را بازسازی کند، ممکن است پزشک شما برای جلوگیری از ابتلا به عفونت های احتمالی برای شما آنتی بیوتیک تجویز کند.

روش‌های مراقبت از سیستم دفاعی بدن و درمان عارضه سلول B

شستشو

هر زمان که شما به سطوح و اشیا دست میزنید دستان خود را به ویروس وجرم ها آلوده می کنید و پس از آن معمولا چشم ها، دهان و بینی را لمس می کنید وباعث انتقال این ویروس ها به بدن می شوید.

برای از بین بردن جرم ها، دستان خود را با آب گرم و صابون بشویید مخصوصا:

  • قبل از پخت غذا، هنگام خوردن غذا
  • بعد از استفاده از دستشویی
  • بعد از عطسه، سرفه
  • بعد از لمس کردن وسایل عمومی مثل دستگیره در و یا نرده ها

همیشه محلول ضدعفونی کننده دست را همراه خود داشته باشید تا زمانیکه به آب و صابون دسترسی ندارید بتوانید از آن استفاده کنید.

هر روز دوش آب گرم بگیرید و مخصوصا به نقاطی از بدن که در آنجا عرق جمع می شود، مانند زیر بقل و کف پاها، توجه داشته باشید و آن ها را کاملا بشویید. برای عوض کردن پوشک نوزاد از دستکش یکبار مصرف استفاده کنید.

دوری از بیماران

هر چند رهایی از هر باکتری و ویروس امکان پذیر نیست اما شما می توانید میزان تماس با آن را کم کنید. بطور مثال از کسانیکه عطسه و یا سرفه می کنند دوری کنید. از رفتن به مکان های شلوغ مانند سینماها، رستوران ها و پارک ها اجتناب کنید. رفتن به استخر و جکوزی نیز توصیه نمی شود.

وسایل شخصی و لیوان آب و یامسواک خود را در اختیار دیگران قرار ندهید.

واکسناسیون

برای انجام واکسناسیون از پزشک خود مشورت بگیرید و آن ها را در زمان معین و مرتب انجام دهید.

مراقب از زخم‌ها

یکی از راه های نفوذ جرم ها و باکتری ها به بدن شما از طریق زخم های بازاست. زمانی که از وسایل نوک تیز مانند چاقو، قیچی استفاده می کنید بسیار مراقب باشید تا خود را زخمی نکنید. در صورتی که بریدگی در سطح پوست بوجود آمد، آن بخش را با آب گرم و صابون کاملا بشویید و پانسمان کنید.

مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید