رابطه بین سرطان و افسردگی و اضطراب

رابطه بین سرطان و افسردگی و اضطراب
به طور متوسط در هر 4 نفر مبتلا به سرطان، یک نفر به افسردگی نیز دچار می شود. ما در اینجا به این معضل می پردازیم و می گوییم در این موارد چه کاری انجام دهید. داشتن این بیماری بدون در نظر گرفتن سن و شرایط، به طور معمول نگاه شما به زندگی را تغییر می دهد.

زندگی با این بیماری می تواند تاثیرات زیادی بر روی زندگی شما داشته باشد. برای اغلب افراد شنیدن این که به این بیماری مبتلا هستند بسیار دردناک است و بدنشان را در وضعیت منفی و سختی قرار می دهد. درمان های سرطان که اغلب با شیمی درمانی نیز همراه هستند، این وضعیت را تشدید می کنند.

این بیماری با روحیه فرد بسیار در ارتباط هست و هر چه فرد امید بیشتری داشته باشد، بهتر جواب می دهد و اگر فرد دچار ناامیدی و افسردگی شود روند درمان نیز کند تر شده و در برخی موارد حتی بدتر می شود. بنابراین بسیار اهمیت دارد که فرد بیمار مراقبت های روحی را نیز در کنار درمان های جسمی رعایت کند.

در ابتدای امر این علائم در ابعاد کوچک ظاهر می شوند و بی توجهی به آنها ممکن است منجر به افسردگی بالینی شود.

در ادامه به نحوه تشخیص علائم افسردگی و ارائه راه هایی برای جلوگیری یا کنترل آن می پردازیم.


افسردگی و سرطان

متاسفانه افسردگی در میان بیماران سرطانی رایج است و به گفته انجمن سرطان آمریکا، از هر 4 نفر بیمار سرطانی یک نفر افسردگی دارد. علائم این افسردگی می تواند شامل موارد زیر شود:

  • احساس غم یا اندوه و ناامیدی 
  • از دست دادن علاقه نسبت به چیزی که قبلا به آن علاقه داشته است.
  • مشکل در فکر کردن یا تمرکز کردن 
  • خستگی زیاد و بی حوصلگی 
  • کم شدن تفکر، حرکات و صحبت کردن 
  • احساس تهوع، درد معده یا مشکلات گوارشی 
  • تغییر در خلق و خوی مانند ناراحتی زیاد، زودرنجی و عصبانیت بی دلیل 
  • اختلالات خواب، از جمله بیخوابی های مکرر

این علائم گاهی عوارض جانبی سرطان و درمان آن است. افسردگی به طور کلی بسیار شدیدتر و عمیق تر از احساسات غم انگیز معمولی است. تداوم این احساس غم انگیز به مدت بیش از دو هفته می تواند نشان دهنده ابتلا به نوعی از افسردگی باشد.

بسیاری از بیمارانی که مشکلات جسمانی دارند و با بیماری هایی از قبیل سرطان دست و پنجه نرم می کنند، بیشتر از هر چیزی به حمایت روحی و عاطفی نیاز دارند. باید کارهایی برایشان انجام داد که هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی برایشان مناسب باشد. بعنوان مثال استفاده از دستگاه بخور در کنار تخت آن ها با افزایش اکسیژن هوا هم بر سلامتی آنها و هم بر روحیه شان تاثیر گذار است.


اضطراب و سرطان

اضطراب در افراد سرطانی می تواند خفیف، متوسط یا شدید باشد. علائمی که ممکن در یک فرد سرطانی که به افسردگی دچار می شود رخ دهد می تواند شامل موارد زیر باشد :

  • نگرانی بیش ار حد
  • احساس بی قراری و بی تابی
  • مشکل در تمرکز
  • مشکلی در توانایی حرکت های جسمی

افراد مبتلا به سرطان ممکن است تا حد بسیار زیادی نگران آینده اطرافیان و خانواده خود باشند. این نگرانی ها گاهی می توانند آنقدر زیاد شوند که به حملات هراس تبدیل شوند. این حملات به طور معمول کمتر از 10 دقیقه طول می کشند اما در برخی افراد دیده شده که حملات آنها بیشتر از 10 دقیقه هم طول کشیده است.

علائم حملات هراس می تواند شامل موارد زیر شود:

  • افزایش ضربان قلب
  • تنگی نفس
  • احساس بی حسی و سرگیجه
  • گرگرفتگی یا عرق سرد

می توان با خرید بالش طبی به اصلاح نحوه خواب افراد کمک کرد تا با استراحت بهتر و خواب مناسب در طول شب بخشی از استرس و فشار روانی آن ها کم شود.


نکاتی برای مقابله با سرطان و افسردگی ناشی از آن

در افرادی که در حال مبارزه با سرطان هستند توجه به سلامت روحی بسیار اهمیت می یابد. برای سلامت روانی خود مهم است که از افکار منفی دوری کنید، صادق باشید و از افرادی که اطراف شما هستند کمک بخواهید و با آنها صحبت کنید.

کارهایی که نباید انجام دهید

از مشکلتان فرار نکنید و امیدوار باشید که بیماری شما درمان شود. اضطراب به طور کلی عموما با برخورد و مواجهه شدن با مشکل مورد نظر حل می شوند.

صادق باشید و در صورتی که احساس ناراحتی می کنید، به دیگران نگویید که خوب هستید. در مورد احساسات خود با دیگران صادقانه صحبت کنید.

برای رهایی از افسردگی خود، به داروهای مسکن و الکل روی نیاورید. این دارو ها علائم شما را بهبود نمی دهند و حتی می توانند مشکلات دیگری را نیز به وجود بیاورند.

کارهایی که باید انجامشان دهید

احساسات و شرایط خود را بپذیرید. قبول کردن این بیماری برای همه می تواند دشوار باشد. به جای انکار سعی کنید آن را قبول کنید و با آن کنار بیایید.

با دوستان نزدیک و پزشک خود صحبت کنید. در مورد احساساتتان بگویید و به دنبال راه حل باشید. گفتن یک مشکل با دوستان نزدیکتان باعث می شود مساله را بهتر درک کنید و آن را قبول کنید و یا حتی به دنبال راه حلی برای آن نیز باشید.

کارهای روزمره خود را متوقف نکنید. به خوبی غذا بخورید، استراحت کنید و در زمان هایی که دوست دارید ورزش کنید. به یاد داشته باشید که شما هنوز هم زنده هستید و می توانید زندگی کنید.

به خودتان توجه کنید، وضعیت سلامت خود را چک کنید، با استفاده از تب سنج دیجیتال یا ساده دمای بدن خود را اندازه بگیرید یا با کمک دستگاه فشارسنج دیجیتال همواره فشار خون خود را بررسی کنید. اجازه ندهید وضعیت سلامتتان به نقطه بحرانی برسد.

سرطان بیماری ای است که هم جسم و هم روح را تحت تاثیر قرار می دهد. با درک کامل از آن و تقویت احساسات خوب خود می توانید بر آن غلبه کنید.

فراموش نکنید که شما تنها نیستید و اطرافیانتان می توانند به شما کمک کنند.

محصولات مرتبط
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید