از بین بردن باکتری های خطرناک خانه

از بین بردن باکتری های خطرناک خانه
دوش حمام خود را تمیز کنید. دوش حمام شما می تواند باکتری ها را گسترش دهد. موجودات ریزی که برای سلامتی ما خطرناک هستند و از آنها به عنوان میکروباکتری نام برده می شود، می توانند در دوش حمام زندگی کنند.

میکروباکتری ها قادر به ایجاد عفونت ریه میتوکندری غیر طبیعی (NTM) هستند و به خصوص در انتقال بیماری نیز دخیل هستند. این موجودات به طور طبیعی در آب و خاک وجود دارند.

به همین دلیل در مورد دوش حمام نگرانی های زیادی وجود دارد. دکتر باربارا کپیر، رئیس طب خانواده در بیمارستان Glen Cove Northwell Health در نیویورک می گوید : "ما در حمام نفس می کشیم. به دلیل رطوبت زیاد حمام امکان جذب این باکتری ها توسط مجراهای تنفسی بسیار بالاست و ممکن است این باکتری ها جذب شده و در ریه ها عفونت ایجاد نمایند.

فشار و گرمای درون دوش برای انتشار ذرات باکتری در هوا بسیار ایده آل است. علائم عفونت NTM شامل سرفه مزمن، کاهش وزن، تب و از دست دادن انرژی می شود.

مراقب میکروباکتری ها باشید

بر اساس یک مطالعه اخیر توسط انجمن آمریکایی میکروب شناسی، این میکروباکتری ها در سراسر ایالات متحده قرار دارند. به طور کلی این میکروباکتری ها در همه جا گسترده شده اند.

محققان بر روی 656 خانوار در سراسر ایالات متحده و اروپا مطالعه کردند و دریافتند که نوع آب و استفاده از مواد ضد عفونی کننده کلر بر روی تنوع باکتری های شایع در دوش آب حمام تاثیر می گذارد.

در آب تصفیه شده نسبت به آب شهری، احتمال نابود شدن میکروباکتری ها کمتر بود. همچنین دوش های حمام فلزی، میکروباکتری های بیشتری نسبت به نوع پلاستیکی داشتند.

جغرافیا نیز یک عامل مهم به شمار می رود. کالیفرنیای جنوبی، فلوریدا، هاوایی و شهر نیویورک نسبت به بقیه شهرها بیماران ریوی NTM بیشتری داشتند. هر چند محققان نتوانستند علت این تراکم را توضیح دهند.

محققان همچنین اعلام داشتند که توانسته اند ارتباطات قابل ملاحظه ای بین این میکروباکتری ها در دوش حمام و شیوع بیماری ریوی NTM پیدا کنند.

چگونه از این باکتری خلاص شویم؟

به دلیل اهمیت موضوع ممکن است شما هم نگران وضعیت سلامتی خود و تمیز بودن دوش حمامتان شوید اما به خاطر داشته باشید که وسواس زیادی به خرج ندهید.

این مطالعات ارتباط بین میکروباکتری های دوش حمام و بیماری ریوی NTM را نشان می دهند اما ثابت نمی کنند که میکروباکتری ها عامل به وجود آمدن عفونت ریوی NTM شوند.

مطالعات در مورد میکروباکتری های موجود در دوش حمام ،سالهاست مورد بررسی محققان قرار گرفته است. بسیاری از مطبوعات و رسانه ها به دلایل خوبی این مساله را مورد بررسی قرار دادند. زیرا دوش حمام ارتباط نزدیکی با صورت، چشمان و دهانمان دارد و از طرفی با تمیزی در ارتباط است.

بیشترین عاملی که می تواند باعث بروز مشکل شود، جذب این باکتری ها توسط راه های تنفسی و عفونت ریه ها است. دکتر لن هورویتز، متخصص ریه در بیمارستان لنکس هیل در نیویورک، گفت : "معمولا یک مشکل در سیستم ایمنی بدن وجود دارد مانند ابتلا به بیماری HIV که باعث ایجاد خطر ابتلا به عفونت NTM می شود.

در واقع هر کسی که مبتلا به بیماری ریوی و عفونت باشد، در معرض ابتلا به عفونت ریوی NTM نیز هست. خوشبختانه هورویتز یادآور می شود که عفونت های ناشی از میکروباکتری ها قابل درمان هستند.

در اقدامی پیشگیرانه می توانید دوش حمام خود را تمیز نمایید. در دوره های منظم اقدام به تمیز کردن و یا تعویض دوش نمایید تا از ابتلا به این بیماری ها پیشگیری کنید.

شما می توانید دوش حمام خود را به راحتی با سرکه سفید و آب بشویید. سرکه سفید به اندازه کافی اسیدی هست که بتواند به عنوان عامل ضد باکتریایی کار کند.

عوامل رشد باکتری

گرما و رطوبت هر دو عامل اساسی برای رشد باکتری ها هستند، به همین دلیل حمام ها می توانند محیط مناسبی برای رشد و تکثیر آنها باشند. اما محققان می گویند سایر مناطق خانه نیز می توانند مستعد برای رشد این باکتری ها باشند.

کبر می گوید : "اسفنج ها و دستمال ها مشکل ساز هستند. از طرفی ماشین آلات قهوه نیز مکان قابل توجهی برای رشد باکتری ها هستند و همچنین باید با سرکه تمیز شوند.

علاوه بر دوش آب حمام، مکان هایی از خانه شما که بیشتر در معرض این میکرو باکتری ها هستند، شامل آشپزخانه، توالت و استخر می شود.

بنابراین بهتر است علاوه بر دوش حمامتان مراقب نظافت این مناطق نیز باشید و هر چند وقت یک بار این مناطق را نیز با سرکه تمیز نمایید.

محصولات مرتبط
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید