رابطه رژیم غذایی و نابینایی

رابطه رژیم غذایی و نابینایی
تحقیقات اخیر نشان می دهد که رژیم غذایی نقش مهمی بر روی یکی از علل اصلی نابینایی یعنی تباهی لکه زرد (AMD) ایفا می کند. زیاد شدن این ماده در اثر افزایش سن یکی از علل اصلی نابینایی در افراد مسن بالای 60 سال است.

رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند تا حدودی مانع از بروز این وضعیت شود. از طرفی این رژیم غذایی محبوب حتی می تواند خطر ابتلا به سکته مغذی مرتبط با سن را کاهش دهد.

در حال حاضر بیش از 2 میلیون نفر در ایالات متحده به این بیماری مبتلا هستند که کارشناسان پیش بینی می کنند تا سال 2020 این عدد به 3 میلیون نفر نیز برسد.

تحقیق جدید در مورد رژیم غذایی و AMD

اما اعداد این پیش بینی می تواند با رژیم غذایی کاهش یابد. بر اساس مطالعه اخیر منتشر شده در مجله چشم پزشکی، رژیم مدیترانه ای ممکن است تا حد زیادی به کاهش AMD کمک کند. الگوی این رژیم به صورت مصرف زیاد مواد غذایی گیاهی و ماهی، مصرف متوسط شراب و مصرف کم گوشت و فرآورده های لبنی می باشد.

نتایج تحقیقت همچنین نشان می دهد که هر کدام از اجزای این رژیم به تنهایی خطر AMD را کاهش نمی دهد اما این الگوی این رژیم است که این خطر را کاهش می دهد. به عبارت دیگر خوردن این موارد در کنار یکدیگر است که بر روی کاهش خطر AMD تاثیر می گذارد.

دکتر سنیار گارگ، سخنگوی بالینی آکادمی چشم پزشکان آمریکایی می گوید : " من فکر می کنم نتایج این مطالعه ما را به بررسی دقیق تر رابطه بین مواد غذایی با یکدیگر تشویق می کند. اگر به این رژیم نگاه کنید هیچ کدام از اجزا به تنهایی موثر نیستند بلکه زمانی که در کنار هم استفاده می شوند، تاثیر می گذارند.

مزایای رژیم غذایی غنی از مواد مغذی

اخیرا محققان بر روی داده های انجام شده از دو تحقیق روتردام و مطالعه Alienor تحقیقاتی را انجام داده اند. این مجموعه شامل اطلاعات بیش از 4000 بزرگسال هلندی بالای 55 سال و 550 بزرگسال فرانسوی 73 ساله می باشد.

در طی یک دوره 4 تا 21 ساله، این شرکت کنندگان چندین پرسشنامه الگوی غذایی خود را برای جمع آوری اطلاعات، تکمیل کردند.

در شرکت کنندگانی که رژیم غذایی مدیترانه ای را دنبال کردند 41 درصد احتمال ابتلا به AMD کمتر بود. این نتایج با تایج تحقیقات قبلی که ارتباط بین رژیم غذایی غنی از مواد مغذی و کاهش خطر ابتلا به AMD را مورد بررسی قرار داده بود سازگار و هماهنگ است.

پیشگیری رژیم غذایی

در ابتدا، AMD علائم قابل توجهی ندارد. این بیماری می تواند با علائمی مانند تار شدن یا تاریک شدن قسمتی از بینایی بروز کند. این اتفاق ممکن است در مواقعی مثل خواندن، نوشتن، رانندگی و انجام فعالیت های دیگر مشکل ایجاد کند.

در صورت داشتن این علائم بایستی هر چه سریع تر به چشم پزشک مراجعه کنید. اگر پزشک شما تشخیص دهد که شما به این بیماری دچار دشه اید ممکن است برای شما رژیم غذایی همراه با دوزهایی از ویتامین های C ، ویتامین E ، روی و مس تجویز کند. رعایت این رژیم ها می تواند مانع از بدتر شدن وضعیت شما شود. البته در برخی موارد ممکن است پزشک داروهای تزریقی نیز تجویز کند.

درمان های موفق بسیاری هستند که دارو را با سوزن به چشم تزریق می کنند. این مساله ممکن است در نگاه اول وحشتناک به نظر برسد اما این درمان مانع از دست رفتن بینایی اکثر افراد می شود و می تواند حتی آسیب وارده را نیز از بین ببرد.

در هر صورت پیشگیری بهتر از درمان است. بنابراین شما می توانید علاوه بر داشتن رژیم غذایی مغذی، سیگار نیز نکشید که خطر ابتلا به AMD بسیار کاهش یابد. مرزش منظم، کنترل منظم فشار خون و سطح کلسترول خون نیز از دیگر روش هایی است که به پیشگیری از این بیماری کمک می کند.

مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید