آیا چاقی تاثیری بر طول عمر شما دارد؟

آیا چاقی تاثیری بر طول عمر شما دارد؟
در مطالعه ای که اخیرا انتشار یافته، بر روی بیش از 6000 آمریکایی برای مدت 24 سال تحقیق صورت گرفته است. طبق نتایج این تحقیق، این نکته که چاقی می تواند بر طول عمر تاثیر بگذارد مورد بررسی قرار گرفته است.

به گفته این تیم تحقیقاتی دانشگاه بوستون، طبق آمار ها، افرادی که چاق بودند ( نه این که فقط اضافه وزن داشته باشند ) نسبت به افراد عادی 27 درصد بیشتر احتمال مرگ داشتند.

افراد چاق منظور افرادی هستند که شاخص توده بدنی (BMI) در آنها بین 30 تا 34 باشد. در واقع شاخص توده بدنی 30 آستانه چاقی است.به عنوان مثال کسی که 160 سانتی متر قد داشته باشد و وزن آن حدود 77 کیلوگرم باشد شاخص توده بدنی 30 دارد و در آستانه چاقی است.

افرادی که BMI آنها بین 35 تا 39 بود، خطر مرگ در جوانی بیشتری نیز داشتند. طبق نتایج به دست آمده احتمال مرگ در این افراد تقریبا دو برابر افراد با وزن عادی بود.

این تحقیق همچنان باید بهبود یابد زیرا که BMI در طول زندگی فرد تغییر می کند و بنابراین بهتر است رابطه ای بین سیر تغییر این شاخص و طول عمر پیدا شود. از طرفی این تحقیق مشخص کرد که اضافه وزن افراد در صورتی که تا حد آستانه BMI باشد تاثیری بر طول عمر ندارد.

به گفته مارک پریرا، اپیدمیولوژیست در دانشگاه مینه سوتا، خطر مرگ و میر در افرادی که کمتر از آستانه BMI اضافه وزن داشتند و افراد با وزن عادی تفاوتی وجود ندارد. اما افرادی که دچار اضافه وزن هستند با کنترل وضعیت خود و داشتن سبک زندگی سالم می توانند از ابتلا به بیماری ها جلوگیری کنند.

مطالعات قبلی به وضوح نشان داده است که در افرادی که دارای اضافه وزن و چاقی هستند، بهبود در رژیم غذایی وفعالیت بدنی می تواند منجر به کاهش علائم بیماری شده و حتی منجر به عدم بروز برخی بیماری ها شود.

مطالعات دانشگاه بوستون طی مدت زمان 24 سال بر روی حدود 6200 نفر صورت گرفته است.

به طور کلی بیش از نیمی ( حدود 56 درصد ) از افراد تحت مطالعه تا سال 2014 جان خود را از دست دادند. اینطور به نظر می رسد که چاقی تاثیر قابل ملاحظه ای بر روی مرگ زودرس دارد.

از آنجا که سیگار کشیدن نیز می تواند بر روی نتایج تاثیر گذار باشد، این تحقیقات بر روی 3075 شرکت کننده که هرگز سیگار نکشیده بودند نیز انجام گرفت. یافته ها نشان داد که سیگار کشیدن تاثیر چاقی را قوی تر می کند و احتمال مرگ فرد را افزایش می دهد.

نتیجه جالب دیگری که بر روی افراد غیر سیگاری به دست آمد این بود که در این افراد داشتن اضافه وزن نیز حتی کمتر از BMI بر روی طول عمر آنها تاثیر گذار بود و طول عمر آنها را نسبت به افراد با وزن عادی کاهش می یافت.

از طرفی دیگر طبق نظر محققان به طور کلی تمام این تاثیرات در مردان بیشتر از زنان تاثیر می گذارد. نکته جالب دیگری که در نتایج به چشم میخورد این است که تاثیر چاقی بر طول عمر در چند سال گذشته کاهش یافته است.

به طور کلی نتیجه ای که از این تحقیق می توان گرفت این است که در تمام تحقیقات افراد با وزن عادی که وزن خود را کنترل می کنند، کمترین خطر مرگ را دارند. پس هرگز چاق نشوید.

البته این کار ممکن است تا حدودی سخت باشد زیرا که میانگین وزنی در افراد رو به بشتر شدن است و افراد نسبت به چند دهه قبل اضافه وزن بیشتری دارند. اما این مساله هم با داشتن سبک زندگی سالم قابل پیشگیری و کنترل است.

این مطالعه در تاریخ 16 نوامبر 2018 به صورت آنلاین در JAMA Network Open منتشر شده است.

محصولات مرتبط
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید