تاثیر کلسترون خوب HDL بر حمله قلبی

تاثیر کلسترون خوب HDL بر حمله قلبی
شاید شما هم شنیده باشید که برخی از پزشکان می گویند شما بدلیل داشتن سطح بالای کلسترول HDLدر بدنتان هیچ وقت دچار حمله قلبی نمی شوید . HDL به عنوان کلسترول خوب در بدن شناخته می شود که مانع حملات قلبی می شود.

حقایقی درباره کلسترول خوب

هرچند شاید شما بر این باور باشید که  کلسترول خوب مانند محافظی برای قلب شما در مقابل بیماری های قلبی عمل می کند؛ اما حقیقت در مورد میزان کلسترول خوب و تاثیر آن در پیشگیری از بیماری های قلبی پیچیده می‌باشد. البته شما فکر میکنید که سطح پایین HDL در خون شما خبر بدی است و سطح بالای کلسترول خوب در بدن شما خبر خوبی است. در حقیقت ممکن است برعکس این موضوع واقعیت داشته باشد!

آزمایشاتی بر روی افرادی که سطح HDL بالایی داشتند و به آن ها گفته شده بود هیچوقت دچار حمله قلبی نمی شوند، صورت گرفت که نشان داد برخی از این افراد دچار مشکلات قلبی عروقی هستند. تحقیقات جدید این تجارب پزشکی را تایید می کند. مطالعه صورت گرفته روی زنانی که در دوره یائسگی به سر می برند نشان داد که سطح بالای کلسترول خوب در این افراد موجب رسوب بیشتر چربی در جداره رگها می شود و باعث انسداد آنها می شود. رسوب چربی در رگ‌ها بخصوص رگ‌هایی که به ماهیچه قلب خون می رسانند (رگ‌های کرونری) خطر بیماری های قلبی را بسیار زیاد می کند.

مطالعه ی دیگری در سال 2016 نشان داد برخی از افراد با اختلال ژنیتیکی در مورد یک نوع پروتئین خاص دارای درصد بالایی از کلسترول HDL هستند و جهش ژنی به نام SCARB1 در هر هزار و هفتصد نفر در یک نفر اتفاق می افتد و در این افراد میزان کلسترول خوب بسیار زیاد است.این تحقیق نشان می دهد که در این افراد احتمال بیماری قلبی هشتاد درصد افزایش پیدا می کند، مشابه خطر سیگار کشیدن.

داستان کلسترول HDL  هر روز بیشتر از پیش با توجه به نتایج بدست آمده از مطالعات دارویی پیچیده می شود این نتایج نشان می دهند که داروهایی که به هدف بالا بردن کلسترول خوب در دست تولید هستند ممکن است "چندان مفید نباشند." بطور مثال مصرف نیاسین که موجب افزایش سطح HDL در خون میشود همراه با استاتین تاثیری در کاهش ریسک بیماری های قلبی ندارد. داروی دیگری که موجب افزایش سطح کلسترول در خون میشود با نام CETP در موارد متعددی در آزمایشگاههای پزشکی امتحان شد و نتیجه بدست آمده حاکی از آن بود که این دارو در کاهش احتمال بیماری های قلبی تاثیری ندارد.

نتیجه‌گیری

جریان کلسترول HDL بسیار پیچیده تر از آن چیزی است که ما فکر میکنیم وچیزی که مشخص است میزان سطح کلسترول HDL از اهمیت چندانی برخوردار نیست در واقع چیزی که حائز اهمیت است این است که HDL  در بدن شما به چه اندازه خوب عمل میکند. این بدین معنی است که به جای مقدار کلسترول خوب، شاید آنچه اهمیت دارد اندازه مولکول این لیپوپروتئین ها است و اینکه چقدر در انتقال کلسترول به کبد موثر هستند که سنجش این میزان عملکرد در مطالعات آزمایشگاهی امکان پذیر نیست.

محصولات مرتبط
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید