چگونه از زخم و جای زخم مراقبت کنیم؟

چگونه از زخم و جای زخم مراقبت کنیم؟
همه ما در بدن خود جای زخم داریم، اسکاری که بر اثر تصادف و یا جراحی بوجود آمده باشد و یا حتی صدمات و آسیب هایی که در کودکی به خود زده ایم.

معمولا زخم ها و اسکارها تنوع خیلی زیادی دارند و باید بر اساس شرایط هر زخم، درمان مخصوص رو دریافت کرد و از زخم‌ها و جای زخم‌ها به خوبی مراقبت کرد.

جای زخم

در حالت کلی جای زخم به دو دسته کلی تقسیم می شود اسکار های که به صورت خطی هستند و اسکار هایی که سطح بیشتری از پوست را تحت پوشش قرار داده اند که با نام اسکار کلوئیدی شناخته می شوند. بسیاری از افراد ممکن است به صورت ژنتیکی بعد از ایجاد زخم روی بدن، با اسکار کلوئیدی یا برآمده مواجه شوند. این اسکارها زمانی ایجاد میشوند که کلاژن در پوست بیش از حد رشد کرده و باعث ایجاد حالت برآمده، نامنظم و به صورت گوشت اضافه روی پوست و محل زخم میشود. این نوع از اسکارها به راحتی روی پوست قابل لمس هستند و ممکن است گاهی با خارش و درد همراه باشند.

مراقبت  از جای زخم و بهبود آن

  • تمیز کردن جای زخم:

برای از بین بردن اسکارها لازم است که ابتدا لایه های بالایی پوست از سلول های مرده پاک شوند و بعد با توجه به شکل، اندازه و نوع زخم، درمان مناسب را دریافت کنند.

  • استفاده از پمادهای آنتی بیوتیک:

برای کمتر شدن جای زخم، باید زمانی که دچار زخمی شدید، زخم خود را بطور صحیح مداوا کنید، هر زخمی به هر اندازه کوچک و یا بزرگ باید با پماد های آنتی بیوتیک مرطوب نگه داشته شود.

  • پوشش محل زخم:

محل زخم بروی پوست را کاملا تمیز کرده و از پماد بروی آن بمالید و سپس با باند روی آن را بپوشانید، از این روش برای کودکان نیز می توانید استفاده کنید.

  • استفاده از باندهای سیلیکونی برای کسانی که جراحی انجام داده‌اند:

بعد ازعمل جراحی به محض کشیدن بخیه ها، باید جای زخم باقی مانده از جراحی ، سریعا مداوا شود، زنانی که تحت عمل سزارین قرار گرفته اند می توانند از باند های سیلیکونی برای 2 تا 3 ماه استفاده کنند. این روش میتواند خیلی راحت زخم های ناشی از سزارین را، درمان کند و تا حد ممکن اسکارهای ایجاد شده روی بدن را کوچک نگه دارد.

  • استفاده از ورق‌های ژل سیلیکون برای جای زخم کلوئیدی:

برای درمان اسکار کلوئیدی هم میتوانید از ورق های ژل سیلیکون موضعی که دارای غلظت بالایی از سیلیکون هستند استفاده کنید. این ورق ها باعث میشوند تا زخم ها کمی فشرده تر شده و روند بهبودی بهتری داشته باشند. البته باید گفت که هیچ درمان قطعی و سریعی برای این زخم ها وجود ندارد و باید هر روش درمانی به صورت متناوب انجام شود تا ظاهر این زخم ها کمی پهن تر و مسطح تر شوند.

  • ماساژ پوست

ماساژ دادن پوست دارای اسکار با استفاده از انواع روغن ها مثل روغن ویتامین E، روغن دانه گل رز و Bio Oil میتواند تا حد زیادی در درمان اسکار و جای زخم موثر باشد. ماساژ جای زخم حداقل باید به دفعات 2 تا 3 بار در روز و هر بار 5 تا 10 دقیقه انجام شود. ماساژ دادن پوست با حرکات دایره ای کمک به از بین رفتن تا مایع اضافی اطراف زخم میکند، پوست را انعطاف پذیر و از ایجاد کشش در قسمت زخم شده جلوگیری میکند. علاوه بر این باعث جذب بهتر روغن توسط پوست می شود.

  • لیزر برای رفع جای زخم:

استفاده از لیزر یکی دیگر از روش های تخصصی و مدرن برای درمان جای زخم و اسکار است.

محصولات مرتبط
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید