مصرف شکر عامل اصلی افزایش کلسترول

مصرف شکر عامل اصلی افزایش کلسترول
در این مطلب به بررسی مصرف شکر و عوامل بالا رفتن کلسترول می پردازیم.

شاید شما هم مثل اکثر مردم فکر میکنید با مصرف غذاهایی که از کلسترول بالا برخوردارند مانند میگو و یا تخم مرغ، کلسترول خون شما بالا میرود، درحقیقت افزایش میزان LDL درخون یا همان کلسترول بد، ارتباطی با مصرف خوراکی هایی که بصورت طبیعی حاوی کلسترول بالایی هستند ندارد.

بیشترین میزان کلسترول بدی که در بدن ما وجود دارد از طریق رژیم غذای روزانه جذب بدن نمیشود، بلکه این کلسترول در بدن تولید میشود و ارتباطی به مصرف غذاهایی که حاوی کلسترول طبیعی هستند ندارد، درواقع برای پایین نگه داشتن میزان کلسترول در بدن باید از صرف غذاهایی که باعث افزایش تولید کلسترول در بدن میشوند اجتناب کنیم و نه از غذاهایی که دارای کلسترول طبیعی هستند.

قند و شکر عامل اصلی کلسترول

شاید باور نکنید اما شکر و یا قند عامل اصلی تولید بیش از حد کلسترول در بدن می باشد.

منظور از شکر یا قند، در واقع مصرف خوارکی هایی است که باعث بالارفتن قند خون می شوند این خوارکی ها شامل گروه مواد غذایی هستند که به آنها شکر اضافه شده و یا کربوهیدرات هایی که بعد از هضم، تبدیل به قند می شوند. خوراکی هایی مثل کیک، شیرنی وشکلات از یک طرف و کربوهیدرات هایی مثل پاستا، نان و برنج سفید از طرف دیگر همگی موجب تولید قند در بدن می شوند.

تمامی کربوهیدرات ها در بدن تبدیل به قند می شوند و میزان قند خون را بالا میبرند، زمانیکه قند خون بالا میرود بدن با ترشح انسولین به این میزان قند بالا واکنش نشان میدهد. هورمون انسولین، هورمونی حیاتی برای بدن است، وظیفه ی انسولین ذخیره سازی قند در بدن میباشد. اما انسولین نه تنها قند را در بدن ذخیره می کند بلکه باعث تغییر وضعیت بدن به حالت ذخیره سازی می شود.

کلسترول در بدن به شکل کلسترول بد یا همانLDL  ذخیره می شود، در نتیجه اگر میزان هورمون انسولین دربدن بالا رود  LDL  خون نیز بالا می رود و چون بدن در حالت ذخیره سازی قرار دارد، کلسترول بد را در خود ذخیره می کند. ارتباط میان میزان کلسترول خوب و یاHDL  در خون با میزان انسولین در بدن به اینصورت است که وقتی میزان انسولین در بدن بالا باشد، میزان کلسترول خوب کاهش می یابد.

اگر بدن به اندازه ی مورد نیاز قند را در خود ذخیره کرده باشد، اضافی قند را به کمک انسولین تبدیل به چربی میکند و این به معنای بالا رفتن تری گلیسرید و یا چربی خون نیز می باشد.

بدترین مورد کلسترول بالا، در افرادی دیده شده که از غذای کم چرب و با کلسترول پایین استفاده می کنند اما به میزان شکر دریافتی روزانه خود توجهی ندارند.

شکر طبیعی میوه ها، تاثیر کاملا متفاوتی را بروی فعالیت های شیمیایی بدن می گذارند، بطور مثال قندی که از طریق خوردن یک سیب به بدن ما میرسد زمان بیشتری برای جذب شدن نیاز دارد، به دلیل اینکه عمل هضم سیب در معده به آرامی و کندی صورت میگیرد، در نتیجه، این زمان طولانی، باعث ثبات انسولین در خون میشود.

البته این نکته را باید در نظر داشته باشید که این پروسه در مورد یک سیب و یا میوه هایی طبیعی صدق می کند، آب سیب و یا آب میوه ها سریعا هضم شده و تاثیرات مثبت ذکر شده را، بروی فعالیت شیمیایی بدن نخواهد داشت.

محصولات مرتبط
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید