روش‌های مراقبت از قلب در برابر گرما

روش‌های مراقبت از قلب در برابر گرما
با فرا رسیدن فصل تابستان و هوای گرمی که برای همه ی ما آزار دهنده است، باید خطراتی را که سلامتی ما را در این فصل گرم سال تهدید می‌کند، جدی بگیریم. گرمای بیش از حد میتواند باعث بیماری شما شود و حتی میتواند جان شما را به خطر بیاندازد. سالانه 600 نفر در ایالت متحده جان خود را بر اثر گرما از دست می‌دهند.

هرچند گرمای بیش از حد برای همه ی ما خطرآفرین است، اما اگر شما جزء دسته افرادی هستید که از داروهای فشارخون استفاده می کنید و یا تجربه ی سکته قلبی را داشته اید باید بیشترمراقب سلامتی خود در فصل تابستان باشید. با رعایت نکاتی که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد، درمقابل خطرات احتمالی که با شروع فصل گرما سلامتی شما را تهدید می کند ایمن خواهید ماند.

گرما چه تاثیری روی بدن دارد؟

بدن همواره درحال تنظیم کردن دمای خود می‌باشد، به دلیل این که فعالیت‌های شیمیایی بدن که حیات ما به آن وابسته است تنها در یک رنج مشخصی از دما قادر به فعالیت می‌باشد.

زمانی که دمای بدن بالا می رود و احساس گرما می کنید، بدن با هدایت کردن خون بیشتر به سطح پوست و با عرق کردن سعی در خنک کردن بدن می کند. هرچند این مکانیزم باعث خنک شدن بدن می شود اما مکانیزم خنک کردن بدن محدودیت های نیز دارد.گرمای بیش از حد خصوصا زمانیکه درجه ی رطوبت هوا نیز بالا باشد باعث افزایش بار سیستم دفاعی بدن شده ودرنتیجه دچارسکته ی گرمایی و یا خستگی گرمایی میشویم.

سکته گرمایی یا خستگی گرمایی چیست؟

در اصطلاح پزشکی، به افزایش بار سیستم دفاعی بدن در اثر گرما، سکته ی گرمایی و خستگی گرمایی گفته می شود.

خستگی گرمای زمانی رخ می دهد که بدن بطور مداوم در معرض گرما قرار گیرد. نشانه های خستگی گرمایی شامل عرق کردن شدید، خستگی، قرمز شدن پوست، گرگرفتگی یا اسپاسم عضلات به همراه درد، سردرد یا سرگیجه خفیف و حالت تهوع میباشد.با تشخیص و درمان سریع خستگی گرمایی، می توان ازسکته ی گرمایی جلوگیری کرد.

سکته ی گرمایی زمانی رخ میدهد که بدن در معرض گرمای شدیدی قرار گیرد و نشانه های نظیر پوست خشک و داغ و بدون عرق، حالت تهوع، سرگیجه و غش را همراه دارد که باید سریعا فرد تحت مراقبت های اورژانسی قرار گیرد.

محافظت از قلب در برار گرما

بیشتر مسائل و مشکلاتی که برای سلامتی قلب بوجود می آید قابل پیشگیری می باشد. روش های موثر برای پیشگیری از مشکلات قلبی، به غیر از، قرار نگرفتن مستمر زیر نور خورشید، شامل موارد زیر می باشد:

  1. بدن خود را هیدراته نگه دارید.در طول تابستان اگر شما تنها زمانی آب مینوشید که احساس تشنگی میکنید، باید بدانید که نوشیدن آب قبل از احساس تشنگی بسیار ضروری است. شما باید در طول تابستان آب فراوانی بنوشید بخصوص هنگامی که ورزش می کنید و درمناطقی که هوا از رطوبت بالایی برخوردار است زندگی می کنید.
  2. از مصرف الکل خودداری کنید.مصرف الکل باعث از بین رفتن آب بدن می شود.
  3. در تابستان از لباسهای نخی و سبک، کلاه و پوشش مناسب برای جلوگیری از تماس مستقیم نور خورشید با بدن استفاده کنید.
  4. از ورزش های سنگین به هنگام ظهر و درهوای شرجی خودداری کنید.
محصولات مرتبط
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید