با روش‌های شگفت انگیز برای درمان اگزما آشنا شوید

با روش‌های شگفت انگیز برای درمان اگزما آشنا شوید
پوست شما یکی از شگفت انگیزترین ارگان‌های بدن شماست. پوست با قابلیت بازسازی خود و همچنین ایجاد سپر دفاعی در مقابل ویروسها و باکتریها، از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است. پوست سیستم دفاعی و عصبی مخصوص به خود را دارد و این سیستم دفاعی را، با کلاژن، فیبرهای الاستین و غیره حمایت می‌کند.

اما گاهی این سیستم شگفت انگیز توسط بیماری هایی نظیر اگزما، دچار اختلال میشود. مهمترین دلیل ابتلا به بیماری اگزما، اختلال ژنتیکی می باشد. بعضی از افراد دارای ژنی هستند که در عملکرد سیستم دفاعی پوست مشکل بوجود آورده و باعث رشد باکتریها بروی سطح پوست شده و فرد را مستعد به ابتلا به بیماری اگزما می کند. عوامل محیطی مانند عدم وجود رطوبت در بروز و تشدید اگزما موثر است. تماس پوست با صابون های عطری، مواد تحریک کننده مانند الکل و لباس های پشمی و تنگ نیز باعث افزایش علایم اگزما می شوند.

درمان اگزما

پمادهای استروئیدی با قابلیت کاهش التهاب، برخی اوقات باعث وخیم تر شدن اگزما می شوند، اگر این پماد ها بیشتراز 2 یا سه هفته بر روی پوست استفاده شوند، باعث تخریب کلاژن پوست شده که در نتیجه بازسازی پوست به کندی انجام شده و همین موجب آسیب پذیری و شکنندگی پوست می شود.هرچند آنتی بیوتیک ها برای جلوگیری از عفونت ضروری هستند، اما مصرف آنتی بیوتیک ها همراه با عوارض جانبی بوده و موجب از بین رفتن میکروارگانهای مفید پوست نیز می شوند.

نتیجه اینکه درمان هایی که برای اگزما تجویز می شود می توانند موجب نازکتر و شکننده ترشدن پوست نیز شوند و در نهایت باعث آسیب پذیری بیشتر پوست در مقابل باکتریها و قارچها شده و سیستم دفاعی پوست را دچار مشکل و قابلیت دفاعی را، از آن میگیرد.

مدیریت اگزما

بهترین راه برای مدیریت، درمان اگزما و برگرداندن سلامت پوست، بالابردن قدرت دفاعی خود پوست می باشد. هرچند تقویت سیستم دفاعی پوست پروسه ای است که به کندی صورت میگیرد(حدود 2 تا 4 ماه) اما ارزش امتحان را دارد.

برای بازگشت سلامت پوست این روشها را امتحان کنید:

  • با مرطوب نگه داشتن دائمی پوست، از ترک خوردن و خشکی آن جلوگیری کنید. برای شروع روزی 20 تا 30 بار این کار را انجام دهید و ترجیحا از کرم های که سریع جذب پوست می شوند و فاقد مواد شیمیایی هستند استفاده کنید.
  • اگر اگزما بروی دست های شما پدیدار می شود، بعد ازهربار تماس دست ها با آب، از مرطوب کننده استفاده کنید.
  • از مصرف صابون های تبلیغاتی که درهتل، هواپیما وغیره استفاده می شود بطور حتم اجتناب کنید.
  • اگر بیشتر از 3 هفته از پمادهای استروئیدی استفاده کرده اید به یکباره آن را کنار نگزارید بلکه بصورت تدریجی از مصرف آن بکاهید.
  • از غذاهایی که پروبیوتیک دارند مثل ماست و دوغ، که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند استفاده کنید.
  • برخی از حساسیت‌های غذایی می‌تواند باعث تحریک اگزما و شعله‌ور شدن آن شود. از این رو برای برخی از افراد مفید است که از چیزهایی که به آن حساسیت دارند پرهیز کنند. اگر زمینه آلرژی و اگزما دارید باید مصرف خوراكی‌هایی مثل فلفل، ادویه، سوسیس، كالباس، شكلات، موز، توت‌فرنگی، آجیل، تخم‌مرغ، بادام‌زمینی و دیگر مواد غذایی محرك را كاهش دهید.
محصولات مرتبط
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید