‌کلیه چیست؟ دلیل اهمیت کلیه در بدن

‌کلیه چیست؟ دلیل اهمیت کلیه در بدن
کلیه ها اندام های لوبیایی شکلی هستند که اندازه هر کدام به اندازه یک مشت هستند. کلیه ها در زیر قفسه سینه و دو طرف ستون فقرات قرار دارند.

کلیه های سالم در هر دقیقه یک و نیم فنجان خون را فیلتر می کنند و ادرار تولید می نماید.

چرا کلیه ها مهم هستند؟

کلیه های شما مواد زائد و مایع اضافی بدن را جذب می کنند. همچنین اسید تولید شده توسط سلول های بدن را حذف می کنند و میان آب سالم، نمک ها و مواد معدنی مانند سدیم، کلسیم، فسفر و پتاسیم تعادل را برقرار می سازند. بدون این تعادل, اعصاب، ماهیچه ها و دیگر بافت ها در بدن قادر به درست کار کردن نیستند و عملکرد آنها دچار اختلال می شود.

کلیه ها نقش های دیگری نیز دارند. از جمله :

  • فشار خون را کنترل می کنند.
  • در ایجاد گلبول های قرمز نقش دارند.
  • استخوان های شما را قوی و سالم نگه میدارند.

کلیه ها چگونه کار می کنند؟

در هر کدام از کلیه های شما حدود یک میلیون واحدهای تصفیه کننده ای به نام نفرون وجود دارد. هر نفرون شامل یک فیلتر به نام گلومرولو و یک لوله می باشد. نفرون ها عملیات تصفیه را از طریق یک فرآیند دو مرحله ای انجام می دهند. گلومرولو خون شما را فیلتر می کند و مواد مورد نیاز را از طریق لوله ها به خون شما می فرستد و مواد زائد را نیز از بین می برد.

زمانی که جریان خون وارد هر نفرون می شود، وارد خوشه ای از رگ های خونی کوچک می شود که گلومرولو نامیده می شود. دیواره های نازک گلومرولو مولکول های کوچک مانند آب و مواد زائد اجازه می دهد به لوله انتقال بروند و به مثانه منتقل شوند. مولکول های پروتئین و سلول های خونی بزرگتر هستند و در خون باقی می مانند.

در مرحله بعد لوله های انتقال دهنده مواد زائد را به مثانه منتقل می کنند.

جریان خون از طریق کلیه چگونه است؟

خون از طریق شریان کلیوی به کلیه شما وارد می شود.این رگ های بزرگ به رگ های خونی کوچک و کوچک تر می رسند تا زمانی که وارد نفرون شوند. در نفرون، خون شما توسط گلومرول ها فیلتر شده و سپس از طریق شریان کلیوی جریان می یابد.

تصفیه خون از طریق کلیه های شما چندین بار در روز تکرار می شود. کلیه شما در یک روز حدود 150 واحد خون را فیلتر می کنند. آب و مواد زائدی که از طریق گلومرول فیلتر می شوند، توسط لوله ها به مثانه می روند. در هر روز تنها 1 تا 2 واحد از طریق ادرار دفع می شود.

آزمایشات بالینی کلیه

موسسه ملی بیماری های دستگاه گوارش و کبد (NIDDK) و دیگر موسسات موسسه ملی بهداشت (NH) تحقیقات بسیاری را در زمینه بسیاری از بیماری ها و شرایط آنها انجام داده اند.

محققان به دنبال یافتن شیوه های جدیدی برای جلوگیری، تشخیص یا درمان بیماری هستند.محققان هم چنین از آزمایشات بالینی برای بررسی جنبه های دیگر مراقبت جهت بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا به بیماران کلیوی استفاده می کنند.

محصولات مرتبط
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید