علائم و نشانه های کمردرد را بشناسیم

علائم و نشانه های کمردرد را بشناسیم
کمردرد یکی از شایع ترین دردهایی است که امروزه بسیاری از افراد با آن دست و پنجه نرم می کنند. درد میتواند در قسمت پایین ستون فقرات،میانی و یا قسمت بالایی آن باشد.

اختلالات ستون فقرات، بیماری دیسک بین مهره‌ای، تاندون‌ها و عضلات ازعلل ایجاد درد درکمرهستند. همچنین ممکن است کمردرد منشاء عصبی  و درگیری اعصاب کانال نخاع داشته باشد. در بین علل کمردردها، دیسک بین مهره‌ای از شایع‌ترین علل آن است. معمولا درد ناشی از کمر درد با مصرف داروهای مسکن التیام می یابد و کم می شود.

نشانه های کمر درد

بیشتر افراد در طول زندگی خود، کمر درد را تجربه می کنند، درد کمر می تواند به دلایل مختلفی بروز کند. عادات نادرست درزندگی روزمره یکی از مهمترین عوامل پیدایش کمردرد است. تصادفات، حوادث و آسیب دیدگی های ورزشی، کشیده شدن عضلات و ماهیچه ها نیز ممکن است دلیل بوجود آمدن کمردرد باشند. یکی از راه های پیشگیری از کمر درد به خصوص در اثر نشستن زیاد، استفاده از بالش پشت کمری طبی است.

نشانه های کمردرد شامل موارد زیر می باشد:

  1. درد مداوم در ناحیه ستون فقرات، این درد ممکن است از گردن شروع شده و تا دنبالچه ادامه داشته باشد.
  2. درد تیز یا ناگهانی در ناحیه گردن و یا قسمت بالا و پایینی کمرمخصوصا هنگامیکه فرد سعی در بلند کردن و برداشتن وسیله ای میکند. دراین مورد، درد میتواند حتی به پاها منتقل شود و یا باعث محدود شدن حالت انعطاف  پذیری یا حرکت کمر شود. باید توجه داشته باشید درد در قسمت بالای کمر یکی از نشانه های حمله ی قلبی نیز می باشد.
  3. احساس درد شدید و مداوم در قسمت میانی و یا پایینی کمر، زمانیکه برای مدتی نشسته اید و یا در حالت ایستاده قرار دارید.
  4. احساس دردی که از قسمت پایین کمرشروع و به یک یا هر دو پا منتقل شود، و تا زیر زانو نیز میتواند ادامه یابد.
  5. یکی دیگر از نشانه های کمردرد، عدم توانایی فرد در صاف ایستادن است به طوری که با صاف کردن ستون فقرات، دچار درد شدیدی در ناحیه پشت می شود.

برای کاهش درد کمر لازم است به حالت خوابیدن خود توجه کنید. پیشنهاد می شود برای کاهش درد کمر از بالش طبی استفاده نمایید.

به این علائم توجه کنید

در صورتی که کمردرد دارای یکی از مشخصات زیر باشد باید به پزشک مراجعه نمایید.

  1. اگراحساس کرختی، سوزن سوزن شدن دردست و یا پاها دارید باید سریعا به پزشک مراجعه کنید چون این علائم میتواند نشانه ی آسیب دیدگی جدی نخاع شما باشد.
  2. اگر همراه با کمردرد کنترل ادرار و مدفوع خود را نیز از دست داده اید و یا دچار تب می شوید، شما ممکن است دچار عفونت شده باشید.
  3. اگر بهنگام سرفه و یا وقتیکه به جلو خم می شوید احساس درد در ناحیه کمر کردید، این نشانه هرنی دیسک بین مهره ای یا دررفتن دیسک می باشد.
  4. زمانیکه مهره های ستون فقرات دچارپارگی قسمت حلقوی محیطی دیسک ( آنولوس فیبروزوس) شدید شده و قسمت مرکزی (نوکلئوس پولپوزوس) از بین شکاف پارگی به بیرون راه پیدا کند، این قسمت بیرون زده را هرنی یا فتق میگویند.
  5. مهمترین مشکلی که در فتق دیسک بوجود میاید اینست که قسمت بیرون زده به اعصابی که در حال بیرون آمدن از نخاع و مهره هستند فشار آورده و همین فشار موجب بروز بسیاری مشکلات از جمله درد اندام است.
  6. زمانیکه درد شدید به یک یا هر دو پا منتقل می شود ممکن است شما دچار درد سیاتیکی شده باشید و باید حتما به پزشک خود مراجعه کنید.

پیشنهاد امسیگ: خرید زیر نشیمن طبی برای مشکلات کمر و ستون فقرات

محصولات مرتبط
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید