آیا مکمل ها واقعا بروی سلامتی پوست و مو و ناخن تاثیر دارند؟

آیا مکمل ها واقعا بروی سلامتی پوست و مو و ناخن تاثیر دارند؟
بسیاری از داروها، مورد تایید سازمان غذا و دارو هستند اما برای مکمل ها، هیچ تضمینی برای اثربخشی حقیقی این داروها وجود ندارد. با وجود اینکه هیچ مکمل و ویتامینی نباید بدون مشورت با پزشک مصرف شود، اما داروخانه ها از انواع مکمل ها و ویتامین ها پر شده اند. طبق تحقیقات علمی صورت گرفته تنها چند نوع ویتامین هستند که می توانند تاثیر خوبی روی پوست و مو و ناخن بگذارند.

جلوگیری از سرطان پوست

طبق نتایج بدست آمده ویتامین ب3، می تواند بروی سلول های پوست تاثیر بگذارد و از سرطان پوست جلوگیری کند. در سال 2015 روی 600 نفر از بیمارانی که دچار سرطان پوست شده بودند تحقیقی صورت گرفت، به این بیماران 500 میلی گرم ویتامین ب3 دوبار در روز داده شد ورشد سلول های سرطانی در 23% از این بیماران، ظرف یکسال متوقف شد. البته استفاده از کرم ضد آفتاب همچنان نقش مهمی در جلوگیری از سرطان پوست دارد.

ناخن های شکننده

بر طبق تحقیقات انجام شده کسانی که ناخن های شکننده داشتند با مصرف مکمل بیوتین، که به عنوان ویتامینB7  شناخته شده است، 25% به ضخامت ناخن های آنها اضافه شد. همچنین پوسته پوسته شدن و خشکی ناخن هم در این افراد برطرف شد. گرچه هنوز مقداردقیقی از مصرف روزانه بیوتین بدست نیامده اما متخصصین مقدارمجازمصرف بیوتین را روزی 2.5 میلی گرم می دانند. توصیه می شود قبل از مصرف بیوتین با پزشک متخصص مشورت کنید بدلیل اینکه شاید مصرف بیوتین بتواند مشکل ناخن های شما را حل کند، اما بیوتین اضافی دربدن، نه تنها به افزایش زیبایی شما کمک نخواهد کرد بلکه ممکن است شما را دچار مشکلاتی از قبیل بالا رفتن سطح هورمون تیروئید در خون کند.

موهای ضخیم

پزشکان متخصص معتقد اند، بهتر است تا زمانیکه شرایط خاص درمانی وجود نداشته باشد ازمکمل ها و یا ویتامین ها برای تقویت و ضخیم شدن مو استفاده نشود. در سال 2018 تحقیقی بروی مکملی به نام ویویسکال Viviscal صورت گرفت که این مکمل منشا گیاهی دارد و باعث افزایش چشمگیر ضخامت، پرپشتی و رشد مو ظرف مدت 3 تا 6  ماه میشود. طبق مطالعات انجام شده این مکمل شامل محتویاتی است که از آسیب سلولی در مقابل التهابات جلوگیری میکند و همچنین باعث تنظیم هورمون ها برای داشتن موهایی ضخیمتر می شود.

پسوریازیس

مکمل روغن ماهی به کمتر کردن خارش و التهاب پوست در قسمتهایی از بدن، مثل سر زانو ها، آرنج، پوست سر، در افرادیکه دچار پسوریازیس شده اند کمک میکند. طبق تحقیقاتی که در سال 2014 صورت گرفت، استفاده ی متعادل از روغن ماهی به همراه امگا3 باعث کوچکترشدن نواحی ملتهب وکمتر شدن قرمزی پوست در پسوریازیس میشود. میزان مصرف مکمل روغن ماهی در روز باید تا 9 گرم باشد، همچنین باید این نکته را ذکر کرد که مصرف روغن ماهی به همراه داروهایی که برای پسوریازیس تجویز می شوند، میتواند تاثیر بهتری در بهبودی پسوریازیس بگذارد.

کلام آخر

اگر شما اعتقاد دارید که مصرف ویتامینی برای شما موثر است، گاهی همین باور برای بدست آوردن نتیجه کافی است اما قبل از شروع استفاده ازهرنوع ویتامین و یا مکملی با پزشک خود مشورت کنید و مطمئن شوید ویتامینی که مصرف می کنید برای شما ضرری نداشته و برای شما مناسب باشد.

محصولات مرتبط
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید