نشانه های HIV در زنان چیست؟

نشانه های HIV در زنان چیست؟
هر کسی می تواند در معرض ویروس HIV قرار بگیرد و علائم این بیماری می تواند متفاوت باشد.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC) تخمین می زند که در سال 2014 بیش از 250 هزار زن در ایالات متحده با HIV زندگی می کنند. در پایین ما علائم HIV را در بانوان بیان می کنیم.

علائم HIV در بانوان

تنها چند هفته پس از ورود ویروس HIV به بدن، ویروس به سرعت تکثیر می یابد و در سراسر بدن پخش می شود.

در این مرحله سیستم دفاعی بدن با این ویروس درگیر شده و نمود بیرونی این درگیری می تواند مثلا شبیه یک بیماری آنفولانزا ظاهر شود. به این مرحله عفونت حاد HIV گفته می شود.

پس از دوره اولیه اگر فرد درمان نشود علائم بیشتر رشد می کنند.

نشانه های ایدز در بانوان می تواند شامل موارد زیر باشد :

  • خستگی
  • سردرد
  • تب کم درجه
  • سرفه
  • عطسه
  • آب ریزش بینی یا احتقان

علائم بالا معمولا 2 تا 6 هفته پس از ابتلا به ویروس ایدز ظاهر می شوند و می توانند از یک هفته تا یک ماه طول بکشد. این علائم می تواند شبیه یک سرماخوردگی یا آنفولانزا باشد، بنابراین ممکن است فرد اصلا به ویروس HIV هم ابتلا نشده باشد.

بانوان می توانند به غیر از عفونت علائم دیگری نیز داشته باشند. در ادامه به برخی از این عوامل می پردازیم.

تورم غدد لنفاوی

پس از عفونت حاد HIV ، متورم شدن گره های لنفاوی نیز یکی دیگر از نشانه های HIV می تواند باشد. درمان این عفونت می تواند این ویروس را کند یا متوقف کند. البته حتی بدون درمان نیز برخی از افراد علائم دیگر از این بیماری را تا یک دهه پس از ابتلا نیز تجربه نمی کنند.

این تورم می تواند در ناحیه گردن، زیر فک و پشت گوش به وجود بیاید. تورم می تواند در بلعیدن مشکل ایجاد کند و از چند روز تا چند ماه نیز به طول انجامد.

عفونت مخمر واژن

زمانی که زنان به ایدز مبتلا می شوند، سیستم ایمنی بدن انرژی زیادی را صرف مبارزه با این ویروس می کند. در نتیجه برای مبارزه با عفونت های دیگر آماده نیست. در نتیجه احتمال ابتلا به عفونت مخمر واژینال افزایش می یابد.

علائم این عفونت شامل موارد زیر می شود:

  • سوزش در داخل و اطراف دهانه واژن
  • درد در هنگام رابطه جنسی
  • ادرار دردناک
  • تخلیه واژن سفید و ضخیم

در حالی که تقریبا تمام بانوان در زمان های مختلف درگیر عفونت هستند اما این بیماری می تواند این مساله را تشدید نماید.

کاهش سریع وزن

اگر فرد مبتلا شده درمان نشود، این ویروس می تواند باعث ایجاد تهوع، اسهال، عدم جذب مواد غذایی خوب و از دست دادن اشتها شود. هر یک از این علائم باعث کاهش وزن سریع فرد می شود.

تغییر در خلق و خوی

در برخی مواقع پیشرفت ویروس ایدز در بانوان موجب بروز اختلالات عصبی و تغییر در خلق و خوی آنان می شود. این تغییرات می تواند شامل افسردگی، احساس نا امیدی یا ناراحتی شدید، استرس و یا از دست دادن حافظه باشد.

تغییرات پوستی

ویروس HIV ممکن است نقاط غیر عادی بر روی پوست ایجاد نماید. این نقاط ممکن است به صورت لکه های قرمز، صورتی، قهوه ای یا بنفش باشد. هم چنین این لکه ها می تواند بر روی دهان، اندام های تناسلی و یا پوست سایر نقاط بدن ظاهر شود.

تغییرات قاعدگی

این ویروس می تواند بر روی نوسانات قاعدگی نیز تاثیرگذار باشد. از طرفی علائم این دوران مانند گرفتگی عضلات، حساسیت پستان و خستگی را تشدید نماید.

نکات مهم درباره ایدز

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

سازمان کنرل و پیشگیری از بیماری توصیه می کند که تمامی افراد از 13 تا 64 سالگی حداقل یک بار به بیمارستان مراجعه کرده و آزمایش HIV را انجام دهند. در بانوان باردار نیز بهتر است این آزمایش انجام شود.

چه کسانی بیشتر در خطر ابتلا به ایدز هستند ؟ 

برخی از بانوان در معرض خطر ابتلا به HIV هستند :

  • داشتن رابطه جنسی واژن یا مقعد با کسی مه وضعیت سلامتی وی مشخص نیست و یا مبتلا به HIV است و از داروهای ضد ویروسی استفاده نمی کند.
  •  تزریق مواد مخدر و به اشتراک گذاشتن سوزن یا سرنگ
  • داشتن عفونت های جنسی مانند سیفلیس
  • داشتن سل یا هپاتیت

اگر فردی مشکوک به این است که دچار این بیماری شده است باید حتما سریعا به پزشک مراجعه کند و بنا به تشخیص پزشک آزمایش HIV بدهد.

آزمایش های تشخیص ایدز در بانوان

سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری در ایالات متحده تخمین میزند که در سال 2014 ، 88 درصد از افرادی که این بیماری را داشته اند تشخیص داده شده اند.

تشخیص زودهنگام این بیماری بسیار حیاتی است و درمان به موقع فرد را به همراه کم کردن یا از بین بردن عوارض به دنبال دارد. انواع آزمایشات نیز به تشخیص این بیماری کمک زیادی می کند. برخی از این آزمایشات می توانند این ویروس را در همان مراحل اولیه تشخیص دهند.

برخی از آزمایشات HIV عبارتند از :

  • آزمایش آنتی بادی : این آزمایش به صورت سریع و در خانه نیز قابل انجام است. نحوه عملکرد این آزمایش به این صورت است که آنتی بادی های HIV را در خون و بزاق دهان نشان می دهد. این آزمایش نمی تواند در مراحل اولیه HIV را تشخیص دهد.
  • آزمایش آنتی ژن / آنتی بادی : این آزمایش علاوه بر نشان دادن آنتی بادی های HIV ، آنتی ژن ها و اجزای ویروسی در خون را نیز تشخیص می دهد.این آزمایش ها نیز قادر به شناسایی HIV در مراحل اولیه نیستند.
  • آزمایش اسید نیوکسی : این آزمایش به دنبال مواد ژنتیکی HIV در خون می گردد و به همین دلیل قادر است این بیماری را در همان اوایل مرحله ابتلا شناسایی کند.

اگر علائم اولیه این بیماری را دارید و یا مشکوک به این هستید که به ویروس HIV مبتلا شده اید به یک پزشک مراجعه نمایید.

درمان ایدز در بانوان

در حال حاضر درمانی برای HIV وحود ندارد اما پزشکان می توانند داروهایی را تجویز کنند که از انتشار این ویروس جلوگیری کند. این دارو ها ضد رتروویروسی نامیده می شوند و انواع مختلفی نیز دارند. یک فرد بنا به شرایط و نیازی که دارد می تواند روزانه بین 1 تا 3 دارو مصرف نماید. این دارو ها و میزان آن حتما باید توسط پزشک تجویز شود.

در بهترین حالت این دارو روند انتشار را کند یا متوقف می کند و سیستم ایمنی می تواند با ویروس های باقی مانده مبارزه کند. تعداد ویروس ها کاهش می یابد تا زمانی که بسیار کم شوند. اما با این حال ویروس HIV همچنان در بدن فرد باقی می ماند و زمانی که فرد مصرف دارو ها را متوقف کند، ویروس دوباره شروع به انتشار می کند.

سخن آخر

علائم ایدز می تواند شبیه بیماری های دیگر باشد. علائم اولیه این بیماری ممکن است بسیار به آنفولانزا شبیه باشد. در بانوان ممکن است علائم دیگری مانند عفونت واژینال نیز به همراه داشته باشد.

هر کسی که فکر می کند ممکن است به HIV مبتلا شده باشد باید با پزشک در مورد آزمایش دادن مشورت کند. با توجه به پیشرفت تکنولوژی این بیماری امروزه قابل کنترل است.

مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید