اعتیاد به غذا چیست؟

اعتیاد به غذا چیست؟
اگر تا به حال این اصطلاح به گوشتان نخورده تعجب نکنید، اعتیاد به غذا پدیده‌ای است که به تازگی کشف شده. درواقع این فکر که فرد می‌تواند به مواد غذایی معتاد شود، اخیرا به وسیله تصویر برداری از مغز و دیگر مطالعات در مورد اثرات پرخوری و بخش‌های لذت در مغز اثبات شده است.

آزمایشات در حیوانات و انسان نشان می‌دهد که تاثیر خوردن برخی غذاها در مغز درست مانند مصرف هروئین و کوکائین در آن است. خصوصاً غذاهای سرشار از :  قند، چربی و نمک.

از آنجایی که اعتیاد و وابستگی به هرچیزی می‌تواند زیان‌بار باشد، اعتیاد به غذا به خصوص غذاهای ناسالم نیز بسیار مضرر است و عواقب خطرناکی را در پی دارد. در این مقاله می خواهیم به طور مفصل به این معضل زندگی انسان امروزی بپردازیم.

اعتیاد به غذا را جدی بگیرید

اعتیاد به مواد غذایی یک مسئله بسیار جدی بوده و یکی از دلایل اصلی آن عدم توانایی افراد در کنترل رفتار خوردن است. از نظر متخصصان همان اندازه که اعتیاد به قرص‌ها و مواد مخدر خطرآفرین و جدی است اعتیاد به غذا نیز همانطور است.

دانشمندان بر این باورند که اعتیاد به مواد غذایی نقش مهمی در چاق شدن فرد دارد. اما افراد دارای وزن طبیعی نیز ممکن است دچار این اعتیاد باشند. با این تفاوت که آنها برای سوزاندن کالری اضافی دریافت شده فعالیت بدنی بیشتری را انجام می‌دهند.

مانند داروهای اعتیادآور، برخی غذاها از جمله غذاهای شیرین باعث ترشح هورمن دوپامین در مغز شده (دوپامین یعنی اسید امینه شادی آور) به همین دلیل فرد برای بدست آوردن دوباره این احساس اقدام به خوردن غذای بیشتر و بیشتر می‌کند حتی زمانی که گرسنه نیست.

در واقع دریافت سیگنال لذت و شادی از مغز در اثر خوردن غذاهای خوشمزه می‌تواند باعث فراموشی سیگنال‌های دیگر از جمله استرس و افسردگی ‌شود. به همین دلیل افراد مبتلا به وابستگی غذایی، کنترلی در خوردن غذا ندارند و برای آنها پرخوری جبرانی برای کمبودهای احساسی‌شان است.

علائم اعتیاد به غذا

افرادی که به مواد غذایی وابسته هستند، با وجود پیامدهای منفی مانند افزایش وزن و بیماری‌های مرتبط با آن، به خوردن غذا ادامه می‌دهند. چراکه ترک کردن این رفتار درست مانند ترک عادت‌های غلط دیگر مشکلات خود را دارد و ممکن است با وجود تلاش‌های فراوان موفقیتی حاصل نشود. در ادامه به برخی از علامت‌های این بیماری می‌پردازیم و به شما توصیه می‌کنیم چناچه این رفتارها را در خود سراغ دارید هرچه سریعتر در صدد رفع آن‌ها برآیید.

  • غذا خوردن در هنگام سیری
  • عدم توانایی از دست کشیدن از غذا
  • احساس گناه بعد از غذا خوردن
  • بهانه تراشی‌هایی های ذهنی
  • غذا خوردن دور از چشم بقیه افراد
  • شکست های تکراری در تنظیم قوانین برای خودتان
  • راه‌های درمان اعتیاد به غذا

علم هنوز در حال تلاش برای درک و پیدا کردن درمان اعتیاد به مواد غذایی است. برخی معتقدند رهایی از این اعتیاد ممکن است پیچیده تر از ترک انواع مختلف اعتیاد باشد. چرا که وقتی فردی می‌خواهد نوشیدن الکل را کنار بگذارد از آن دوری می‌کند اما افرادی که به مواد غذایی معتاد هستند هنوز نیاز به خوردن دارند.

برای رهایی از این وابستگی یک متخصص تغذیه، روانشناس می‌توانند کمک زیادی به فرد مبتلا بکنند. چراکه این افراد با تمرکز بر دلیل به وجود آمدن این وابستگی سعی می‌کنند احساسی که فرد معتاد با خوردن غذا به دست می‌‎آورد را  با یک رفتار خوب جایگزین کنند.

محصولات مرتبط
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید