چرا پاها یخ می کنند؟

چرا پاها یخ می کنند؟
آیا شما هم برای گرم نگه داشتن پاهای خود نیاز به پوشیدن جوراب دارید و حتی بعد از پوشیدن جوراب نیز بازهم احساس می کنید انگشتان پاهایتان یخ زده اند؟ اگر در همچنین وضعیتی قرار دارید باید بدانید شاید شما در شرایط سلامتی خوبی قرار ندارید و باید تحت درمان قرار بگیرید. بیماری هایی مانند دیابت و کم خونی، درجه حرارت بدن را تحت تاثیر قرار می دهند و باعث احساس سردی در پاها می شوند. در ادامه این مقاله می خواهیم به شما آموزش دهیم تا این شرایط بدنی خود را بهتر شناسایی کنید و متوجه شوید که این سردی پاها از کجا می آید.

اختلالات دیابتی

اگر دیابت دارید شما در معرض انواع و اقسام مشکلاتی خواهید بود که این بیماری برای پاهای شما بوجود می آورند.

یکی از مشکلاتی که بیماری دیابت برای پاها به وجود می‌آورد، آسیب رساندن به اعصاب پاها می باشد. در پاهای خود احساس سردی می کنید اما وقتی انگشتان را لمس می کنید دمای آن ها نرمال بنظر می رسد. افرادی که دیابت هم ندارند می توانند دچار همچین مشکلاتی شوند، از دلایلی که ممکن است باعث شود تا افراد سالم نیز دچار این مسئله شوند آسیب دیدگی، اعتیاد به الکل، مشکلات سیستم ایمنی، کمبود ویتامین d، تیروئید کم کار و سایر مشکلات پزشکی است.

درمانی که برای شما تجویز می شود ارتباط مستقیم با شرایط بدنی شما دارد. اما بطور عمومی ممکن است با استفاده از برخی داروها بهمراه فیزیوتراپی، پزشک متخصص سعی در درمان این بیماری داشته باشد. اگر شما مشکل سردی در انگشتان پا را دارید، زمانیکه می خواهید آن ها را گرم کنید باید دقت کنید مخصوصا اگر پاهای شما بر اثر آسیب دیدگی حس خود را از دست داده باشد، شما براحتی می توانید خود را با استفاده از کیسه های آب گرم، پد های گرمایی بسوزانید. بهتر است به جای استفاده از این وسایل از جوراب های گرم استفاده کنید. باید بدانید که مشکلی که با پاهای خود دارید را باید جدی بگیرید. کفش های که می پوشید را باید با دقت بیشتری انتخاب کنید و همیشه از جوراب استفاده کنید.

گردش خون در پاها بخاطر دلایلی که قبلا ذکر کردیم کند خواهد شد و این کندی گردش خون باعث سردی در پاها می شود.

بدون ابتلا به دیابت نیز ممکن است شما باز هم به دلایلی دیگر به این بیماری مبتلا شوید، سیگار، فشارخون بالا و افزایش سن، تماما شرایطی هستند که باعث می شوند شما دچار این عارضه شوید. علایم دیگر این بیماری شامل :

  • زخم در انگشت ها که بهبود نمی یابد.
  • درد در پاها هنگامیکه راه می روید.
  • سردی یکی از پاها بیشتر از پای دیگر.

زمانیکه به وجود هریک از این نشانه ها شک داشتید حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید تا با درمان به موقع این بیماری از مشکلات بعدی آن جلوگیری کنید. برای نتیجه بهتر شما نیاز دارید:

  • سیگار را ترک کنید.
  • فعالیت بیشتری داشته باشید.
  • غذاهای کم چرب استفاده کنید.
  • قند خون را کنترل کنید.
  • از داروهای کم کننده کلسترول و فشارخون استفاده کنید.
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید