چرا دچار خارش پوستی می شویم؟

چرا دچار خارش پوستی می شویم؟
همه ما در طول زندگی خود دچار خارش های پوستی شده ایم. تحمل این خارش ها بسیار طاقت فرساست،در ادامه شما را با علل و نحوه پیشگیری از خارش پوستی آشنا می کنیم.

پوست خشک

مواد شیمیایی بکار رفته در صابون ها، چربی طبیعی پوست را از بین می برند و باعث خشکی و زبری پوست میشوند، همچنین ممکن است صابون های معطر رنگی، باعث حساسیت شما شوند.بهتراست برای جلوگیری از خشکی ویا حساسیت پوستی، از صابون ملایم و بدون الکل که پزشک متخصص پوست معرفی می کند،استفاده کنید. حساسیت های پوستی هنگام استفاده ازپاک کننده ها وشوینده هایی مانند مایع ظرفشویی،نیز رخ می دهند،توصیه میشود هنگام استفاده ازاین مواد شوینده ازدستکش استفاده کنید.

هرچه سن شما بالاتر میرود پوست شما هم خشکترمیشود.برای حفظ رطوبت پوست باید موارد زیر را رعایت کنید.

  1. از کرم های مغذی و روغن های طبیعی به جای لوسیون استفاده کنید.
  2. صورت خود را بیشتر از 2 بار در روز نشویید.

هوای خشک

باد سرد زمستانی،تغییرات آب و هوا و گرم کننده هایی که در منزل استفاده می کنید،همگی موجب ازدست رفتن رطوبت پوست شما می شوند،برای جلوگیری از خارش و خشکی پوست بایداین موارد را رعایت کنید.

  1. ازبالم های مخصوص لب،هنگامیکه به بیرون از منزل میروید،استفاده کنید.
  2. دستکش بپوشید.
  3. نزدیک به شومینه و وسایل حرارتی ننشینید.
  4. از دستگاه بخور در داخل منزل استفاده کنید.

حمام طولانی مدت با آب داغ

آیا زمانیکه از حمام بیرون می آیید پوست شما قرمزشده است؟ قرمزی پوست شما نشانه ی اینست  که با آب بسیار داغ دوش گرفته اید،آب داغ باعث آسیب به پوست شده وحتی ممکن است پوست شما پوسته پوسته شود،اگر پوست شما بعد از حمام چروک شده،این چروک ها نشان دهنده ی طولانی بودن زمان حمام شماست .احتیاجی نیست دوش 30 ثانیه ای با آب سرد بگیرید اما سعی کنید مدت زمان حمام کوتاه وبا آب ولرم باشد.هرروز حمام کردن نیز توصیه نمی شود.

التهاب پوست

باکتری ها،ویروس ها،قارچ ها و حساسیت پوستی، باعث ایجاد التهاب بروی پوست شما میشود،تکه های کوچک قرمزرنگ بروی پوست که توام با خارش است وبعد از مدت کوتاهی برطرف می شود، اتفاق نگران کننده ای نیست اما در صورت بروزهریک ازعلائم زیر،بایستی سریعا به پزشک متخصص مراجعه کنید.

  1. تب کرده اید.
  2. تکه های قرمزرنگ در تمام بدن شما پخش شده است.
  3. تاول زده اید.
  4. هنگام خارش پوست احساس درد می کنید.

عفونت پوستی

عفونت باکتریایی بروی لایه خارجی پوست، پوست شما رادچارخارش میکند. بطور معمول این اتفاق جدی نیست و برطرف می شود اما زمانیکه این عفونت به لایه ی دوم و سوم پوست برسد، ممکن است عفونت وارد جریان خون شده و ارگان های داخلی بدن را آلوده کند. آنتی بیوتیک ها معمولا باکتری ها را از بین می برند اما اگر نتوانند باعث از بین رفتن آنها شوند، طی کردن مراحل درمان به مراتب پیچیده ترخواهد بود .قرص و لوسیون ضد قارچ نیز،برای عفونت های قارچی مفید هستند.

نیش حشرات

نیش پشه،عنکبوت،ساس، کنه و سایر حشرات  باعث خارش پوست می شوند.با استفاده ازپماد هیدروکورتیزون بروی جای نیش حشرات ومصرف داروی آنتی هیستامین، می توانید خارش را از بین ببرید. در موارد نادر،ممکن است  بر اثر نیش حشرات دچار بیماری سختی شوید. چنانچه هر یک ازعلائم زیر را داشتید سریعا به بیمارستان مراجعه کنید.

  1. مشکل تنفسی
  2. زبان ،صورت ولب های ورم کرده
  3. درد در قفسه ی سینه
  4. سرگیجه
  5. حالت تهوع
  6. سردرد
محصولات مرتبط
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید