چرا ریزش موها باید جدی گرفته شود؟

چرا ریزش موها باید جدی گرفته شود؟
ترس و نگرانی از ابتلا به ریزش مو در تمام افراد وجود دارد. برای آقایان طاسی عمتا دلایل ارثی دارد اما برای بانوان دلایل ریزش مو پیچیده تر است.

برخی از داروها مثل داروهای ضد افسردگی، فشار خون، کلسترول می توانند باعث ریزش مو شوند. اما بیشتر مواقع ریزش مو می تواند نشانه بیماری جدی خاموشی در بدن باشد، بیماری ها از قبیل لوپوس، مشکلات هورمونی، بیماری غده تیروئید و یا کمبود شدید آهن در بدن. پس برای اطمینان بهتر است پزشک متخصص آزمایشات کاملی را انجام دهد تا علت واقعی ریزش مو مشخص شود.

شرایط دیگری که می تواند منجر به ریزش مو شوند، عبارتند از: استرس،برنامه غذایی نامناسب و کمبود مواد مغذی، انواع روش های درمانی، جراحی، زایمان و یا یائسگی.

اسکارین نوع دیگر ریزش مو است.  در این نوع،  سیستم ایمنی به ریشه موها حمله می‌کند و ریشه موها آسیب غیرقابل بازگشت می‌بینند. ویژگی مشخص این بیماری آن است که کف سر در جایی که مو ریخته، ملتهب و قرمز رنگ است و پوستش نازک می‌شود. این نوع ریزش بسیار مهم و جدی است و نیاز به مراجعه پزشک دارد.

شوره سر و عفونت های قارچی بروی پوست سر می توانند باعث ریزش مو شوند.

روش های جلوگیری از ریزش مو

ماینوکسیدیل یکی از محصولات مشهور و از راه‌های جلوگیری از ریزش مو در مردان و زنان است که در بسیاری از داروخانه‌ها به فروش می‌رسد. این محصول به شکل مایع یا فوم تولید می‌شود و در محل ریشه مو استفاده می‌گردد. ماینوکسیدیل زمانی که بطور مداوم و مستمر استفاده شود میتواند در جلوگیری از ریزش مو موثر باشد.

محلول ماینوکسیدیل از طرف دیگر جنبه ی تقویت مو را هم دارد و عموما برای موهای کرکی و ضعیف تجویز می شود. یکی از معایبی که محلول ماینوکسیدیل بعنوان درمان قطعی و %100 طاسی سر تلقی نشد، دائمی نبودن آن بود که با قطع کردن استفاده از محلول ریزش مو مانند گذشته شروع می شود. برای نتیجه دائمی، می بایست بدون قطع کردن همیشه از این محلول استفاده شود.

ماساژ سر و پوسته آن می‌تواند به حل مشکل ریزش مو کمک کند. زمانی که موهای خود را در حمام شامپو زده‌اید، کمی کف سر را ماساژ دهید. این کار باعث بهبود گردش خون در پوست سر می‌شود و رشد مو را تحریک می‌کند. انگشتان خود را به آهستگی و به شکل دورانی روی تمام سر حرکت بدهید. می‌بینید که با ماساژ سر استرس شما هم کم خواهد شد و آرام می‌شوید.

شانه کردن مو عادت بسیار خوبی است که علاوه بر حفظ نظم و مرتب بودن ظاهر موها، به بهداشت فردی هم کمک می‌کند. موهای خود را در حالت خیس شانه نزنید. سعی کنید شانه‌ای را انتخاب کنید که دندانه‌های بزرگ و پهن داشته باشد. بعد از آنکه موهای خود را شانه زدید، نیازی نیست دوباره آن را تکرار کنید یا روزی چند بار این کار را انجام دهید. زیاده‌روی در برس کردن مو باعث ضعیف شدن فولیکول مو می‌شود که می‌تواند ریزش مو را تشدید می‌کند.

مقادير بالايي از آهن را مصرف كنيد. آهن یک ماده معدنی ضروری است که در فرم آهن Heme در منابع غذایی حیوانی و آهن non-heme در منابع گیاهی يافت می‌شود. کمبود آهن می‌تواند موجب کم‌خونی و اختلال در تغذیه فولیکول‌ها و درنتیجه افزايش ريزش مو شود. جهت جلوگیری از آن، غذاهای سرشار از آهن را به‌طور منظم در رژیم غذایی خود بگنجانید

محصولات مرتبط
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید