همه آنچه که باید درمورد آلزایمر بدانید!

همه آنچه که باید درمورد آلزایمر بدانید!
آلزایمر چیست؟!

همه ما تا حدودی درباره بیماری آلزایمر می دانیم اینکه در سنین بالا اتفاق می افتد و باعث از دست دادن حافظه می شود . در این مقاله می خواهیم به جنبه های پنهان این بیماری بپردازیم که دانستنشان مهم و ضروری است.

اول از همه باید به این نکته توجه داشت که بیماری آلزایمر یک بخش عادی از فرآیند پیر شدن نیست. درواقع به زبان ساده آلزایمر یکی از انواع بیماری های زوال عقل از نوع پیشرونده است بدین معنی که علائم آن به تدریج طی سالهای بسیاری به وجود می آیند و در نهایت شدیدتر می شوند. این علائم به مرور بر عملکرد مغز اثر می گذارند و باعث اختلال در حافظه، مهارت های ذهنی و سایر توانایی های فرد مبتلا به آن می شوند.


علل ابتلا به آلزایمر

علت دقیق بیماری آلزایمر هنوز کاملا درک نشده است، اگر چه برخی عوامل موجود دارند که خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهند .

عواملی مانند :

  • افزایش سن
  • سابقه خانوادگی این بیماری
  • افسردگی بدون درمان
  • عوامل سبک زندگی و شرایط مرتبط با بیماری های قلبی عروق

اولین علامت بیماری آلزایمر معمولا مشکلات حافظه کوتاه مدت است. به عنوان مثال، فراموشی نام مکان ها یا اشخاص و اشیاء و همچنین رویدادهایی که به تازگی اتفاق می افتند. با پیشرفت این بیماری، مشکلات حافظه وخیم‌تر شده و علائم بیشتری بروز میکنند.

عواملی مانند سردرگمی، بی نظمی و از گم شدن در مکان های آشنا مشکل برنامه ریزی و تصمیم گیری مشکل گفتاری مشکل در انجام کارهای روزمره تغییرات شخصیتی، مانند پرخاشگری و مشکوک شدن به دیگران توهم (دیدن یا شنیدن چیزهایی که وجود ندارد) بد خلقی یا اضطراب از جمله این علائم هستند.


چه کسانی در معرض ابتلا به آلزایمر هستند؟

بیماری آلزایمر در افراد بالای 65 سال رایج است. خطر ابتلا به این بیماری انواع زوال عقل با افزایش سن بیشتر می شود. آمار نشان می دهد بروز آلزایمر در افراد بالای 65 سال حدود 1 در 14 هر نفر ، در افراد بالای 80 سال 1 در هر 6 نفر است و حدوداً 1 نفر از هر20 فرد بالای 40 تا 65 ساله نیز دچار آلزایمر زودرس میشوند.


خرید فشارسنج دیجیتال با دقت بالا و عملکرد دقیق


تشخیص بیماری آلزایمر

تشخیص بیماری آلزایمر بدلیل پیشرونده بودن علائم آن، دشوار است. علاوه بر این بسیاری از مردم گمان میکنند مشکلات حافظه از علائم پیر شدن است و آنها را جدی نمی گیرند.

درواقع هیچ آزمایش واحدی برای تشخیص آلزایمر وجود ندارد. اما با مراجعه به پزشک متخصص و انجام یک سری آزمایش ها می توانید احتمال ابتلا به آن را رد یا تایید کنید.

باید بدانید مانند همه بیماری ها تشخیص دقیق و به موقع آلزایمر نیز می تواند به شما شانس بیشتری برای آماده سازی و برنامه ریزی آینده می دهد. اگر شما در مورد حافظه خود نگران هستید یا فکر می کنید ممکن است مشکلی در این زمینه داشته باشید بهتر است هرچه زودتر به پزشک متخصص مراجعه کرده تا آزمایش های مربوطه را انجام دهید.

در صورت امکان، بهتر است کسی که به خوبی شما را می شناسد در این مراجعه همراهتان باشد. زیرا می تواند به توصیف هر گونه تغییر یا مشکلی که در رفتار و عملکردشان ایجاد شده، کمک کند.


درمان بیماری آلزایمر

متاسفانه در حال حاضر هیچ درمان قطعی برای آلزایمر وجود ندارد. اما خبرخوب اینکه تحقیقات در این زمینه همچنان ادامه دارد و برخی داروها برای این بیماری وجود دارند اگر چه آنها نمی توانند مانع از پیشرفت آلزایمر شود اما به طور موقت تشدید علائم را کاهش داده و تا حدی باعث بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا می شوند.

درمان های روان شناسی مانند درمان تحریک شناختی نیز ممکن است برای بهبود عملکرد حافظه، مهارت های حل مسئله و توانایی زبان افراد مبتلا تجویز شود. این افراد می توانند چندین سال پس از شروع علائم آلزایمر، زندگی کنند؛ اما این می تواند به طور قابل توجهی از فرد به فرد متفاوت باشد.

بیماری آلزایمر یک بیماری محدود کننده زندگی است، اگر چه بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری از علت دیگری می میرند. اما مهمترین نکته در روند جلوگیری از پیشرفت بیماری حمایت همه جانبه اطرافیان و خانواده فرد مبتلا است.

یکی از موثرترین عوامل بر آلزایمر، میزان آلودگی هواست. می توانید با استفاده از یک دستگاه تصفیه هوا در فضای منزل، به پیشگیری آلزایمر یا کند شدن روند پیشرفت آن کمک کنید.


کاهش خطر ابتلا به آلزایمر

در ادامه به مواردی اشاره می کنیم که با رعایت آنها ممکن است خطر ابتلا به آلزایمر را در خود کاهش دهید

  • توقف سیگار کشیدن و نوشیدن الکل
  • استفاده از یک رژیم سالم و متعادل فعال نگه داشتن ذهن و جسم 
  • حداقل 150 دقیقه تمرین در هر هفته و انجام فعالیت هوازی با شدت متوسط (مانند دوچرخه سواری یا پیاده روی سریع)
  • اطمینان حاصل کنید که فشار خون شما از طریق چکاپ های منظم بررسی و کنترل می شود
  • اگر دیابت دارید، به رژیم غذایی خود ادامه دهید و داروهای خود را مصرف کنید

البته باید متذکر شد که این اقدامات دارای مزایای دیگری مانند کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و بهبود کلی سلامت روان نیز هستند.

در واقع بیماری های قلبی عروقی با افزایش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و زوال عقل همراه است و ممکن است با اقداماتی برای بهبود سلامت قلب و عروق خود، خطر ابتلا به این بیماری ها را کاهش دهید، همچنین سایر مشکلات جدی مانند سکته مغزی و حملات قلبی را تعدیل کنید.

اگر بیمار شما سن بالایی دارد و امکان داشتن تحرک لازم را ندارد می توانید با استفاده از انواع واکر به ایشان در راه رفتن و افزایش دامنه حرکتی ایشان کمک نمایید.


چگونه از بروز آلزایمر پیشگیری کنیم؟

بیماری آلزایمر هنوز از بسیاری جهات ناشناخته است، و تقریباً هیچ راه خاصی برای جلوگیری از این بیماری وجود ندارد. اما تحقیقات نشان داده که یک سبک زندگی سالم ممکن است خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و انواع بیماری های زوال عقل کاهش یابد:

  • مطالعه کردن
  • یادگیری زبان های خارجی
  • نواختن موسیقی
  • شرکت در گروه های ورزشی
  • حضور موثر در اجتماع
  • امتحان کردن چالش ها و سرگرمی های جدید
  • حفظ یک زندگی اجتماعی فعال

خرید انواع تب سنج دیجیتال برای تشخیص سریع و دقیق دمای بدن


 

مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید