8 عامل تاثیرگذار در چرب شدن کبد

8 عامل تاثیرگذار در چرب شدن کبد
کبد چرب یکی از بیماری هایی ست که اگر در مراحل ابتدایی تشخیص داده شود به راحتی قابل درمان است اما در غیر اینصورت پس از گذشت زمان و رسیدن به مراحل بالاتر ممکن است تبدیل به سرطان شود. به طور کلی سبک زندگی انسانهای امروزه باعث به وجود آمدن بیماری های زیادی می شود یکی از این بیماری ها کبد چرب است.

دلایل چربی کبد

عوامل زیادی باعث چرب شدن کبد شما می شوند اما مهمترین آنها تغذیه نادرست است. در ادامه به برخی از عادات انسان مدرن امروزی می پردازیم که باعث بروز این بیماری می شوند

  1.  نخوردن صبحانه
  2. استفاده از قند و شکر
  3. خوردن غذاهای چرب
  4. نوشیدن نوشابه
  5. نوشیدن آب یخ
  6. اختلالات خواب
  7. سیگار کشیدن 
  8. مصرف بیش از اندازه مسکن ها

مراحل پیشرفت بیماری کبد چرب

1. کبد چرب در واقع وجود مقداری چربی در کبد کاملاً طبیعی می باشد اما اگر میزان این چربی به بیش از 5% از وزن کبد برسد ، بیماری کبد چرب رخ می دهد. اگر این بیماری در همین مرحله درمان نشود به مرور چربی در کبد انباشته شده و دیواره ضخیمی دور آن تشکیل می دهد ، کبد را سفت کرده و مانع از فعالیت آن می شود.

2. فیبروز کبدی وقتی التهاب کبد را درمان نکنید، بافت های ملتهب جایگزین بافت کبدی سالم می شوند و در نتیجه عملکرد کبد کاهش می یابد. این فرایند فیبروز نامیده می شود. هنگامی که عملکرد کبد کاهش می یابد در این مرحله، هنوز هم شانس نجات دادن کبد از طریق دارو و مدیریت شیوه زندگی وجود دارد. چراکه کبد انسان توانایی شگفت انگیزی در بازسازی خود دارد.

3. سیروز کبدی اگر فیبروز را درمان نکنید، در معرض خطر ابتلا به مرحله بعدی یعنی سیروز هستید. در این مرحله، کبد دیگر نمیتواند خود را درمان کند. متأسفانه در این مرحله است که بیشتر مردم به بیماری خود پی برده و سعی بر درمان آن دارند ، زیرا نشانه ها و علائم آن به وضوح قابل مشاهده است. سیروزکبدی می تواند به بسیاری از عوارض منجر شود. برخی از این علائم و عوارض عبارتند از:

  • احساس خستگی
  • ضعف
  • خارش بدن
  • کاهش اشتها
  • کاهش وزن
  • حالت تهوع
  • نفخ شکم ناشی از جمع شدن مایع در شکم
  • استظاهر شدن رگهای خونی عنکبوتی شکل بر روی پوست
  • زرد شدن پوست.

این مرحله از بیماری ممکن است درنهایت به سرطان کبد منجر شود.

در پایان به شما توصیه می کنیم که به طور منظم چک آپ های سلامتی خود را انجام داده و پزشک متخصص را در جریان نتایج آن قرار دهید و در نهایت با دنبال کردن یک سبک زندگی سالم (پیروی از یک رژیم غذایی درست، ورز ش کردن و دوری از دخانیات) از بروز هرگونه بیماری جلوگیری کنید.

مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید