انتخاب مناسب ترین ابزارهای توان بخشی (1)

انتخاب مناسب ترین ابزارهای توان بخشی (1)
زمانی که در حال راه رفتن هستید، ممکن است احساس ضعف، درد، افتادن یا ناتوانی کنید.

در این مواقع بهترین وسیله برای کمک به شما، ابزارهای توان بخشی می باشد. اهداف ابزارهای توان بخشی اهداف ابزارهای توان بخشی دو مورد هستند: برای استفاده کوتاه مدت: زمانی که دچار جراحت ناچیزی شده باشید، عمل جراحی و... . برای استفاده بلند مدت: زمانی که مشکل جدی در راه رفتن دارید یا بطور دائمی امکان راه رفتن را ندارید، ابزارهای توان بخشی برای مدت طولانی تری مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع مهم ترین هدف ابزارهای توان بخشی این است که شما همان استقلال و امنیتی را که در راه رفتن بدون کمک آنها را داشته اید، همچنان داشته باشید. برای انتخاب ابزار مناسب توان بخشی، باید نوع نیاز، شیوه زندگی و محیط خانه شما در نظر گرفته شود. مزایای ابزارهای توان بخشی ثبات و تعادل بیشتر کمک به الگوی راه رفتن افزایش اعتماد به نفس توزیع وزن استفاده ی صحیح از ابزارهای توان بخشی اگر ابزارهای توان بخشی به درستی مورد استفاده قرار نگیرد، یا برای محیطی خاص، مناسب نباشد، استقلال و ایمنی شما ممکن است به خطر بیفتد. لذا یک فیزیوتراپیست باید در هنگام ارزیابی شما، آموزش مناسب را به شما بدهد تا از مشکلات احتمالی آن جلوگیری شود.


ابزارهای توان بخشی عصا چوب دستی: این نمونه سنتی می باشد و در ابعاد مختلف و ارتفاع دلخواه بریده می شود. البته مقاومت آنها از نمونه ی فلزی کمتر می باشد. عصا دستی: عصا دستی مقاوم تر از چوب دستی می باشد، که با هدف جلوگیری از قطع درختان ساخته شده است. عصا 4 پایه: عصا 4 پایه دارای یک شفت سبک و 4 پایه می باشد و مقاوم تر از چوب دستی می باشد، فقط نسبت به دو نمونه ی دیگر فضای بیشتری را اشغال می کنند. عصا دستی زیر بغل: در این نمونه قابلیت تنظیم ارتفاع بین کاف و دسته ی آن وجود دارد. عصا دستی، عصا 4 پایه و عصای زیر بغل از موادی چون آلومینیوم و فولاد ساخته شده اند و در آن ها قابلیت تنظیم ارتفاع وجود دارد. موارد استفاده از عصا افراد نابینا: عصا به رنگ سفید افراد ناشنوا: نوار قرمز روی عصا افراد هم نابینا و هم ناشنوا: عصا به رنگ سفید همراه با نوار قرمز روی آن ارتفاع صحیح برای ابزارهای توان بخشی ارتفاع در ابزارهای توان بخشی بسیار مهم است و اگر ارتفاع آن نادرست باشد ممکن است موجب ایجاد ناراحتی و عدم حمایت کافی گردد. مثلا اگر ارتفاع بسیار زیاد باشد، شانه هایتان را باید، بیشتر بالا ببرید.


نکات ایمنی در هنگام استفاده از ابزارهای توان بخشی

ابزارهای توان بخشی به افزایش قدرت و دامنه ی حرکتی، ثبات، هماهنگی و استقامت کمک می کند. همچنین این ابزارها موجب کاهش فشار و تنش وارد شده بر روی اندام ناتوان بدن می گردد. بسیاری می پندارند که شیوه ی استفاده از ابزارهای توان بخشی را می دانند و دیگر نیازی به آموزش و فراگیری آن ندارند. درحالی که باید گفت اینگونه نیست و با یادگیری چندین نکته ی ساده می توان به صورت ایمن و راحت از این ابزارها استفاده نمود. همچنین با این کار سلامتیتان نیز به خطر نمی افتد.

نکات ایمنی در هنگام استفاده از ابزارهای توان بخشی

1. در حین راه رفتن به جلو نگاه کنید. (نه به کفشها)

2. جمع کردن کابل، وسایل اضافه و یا هر چیز دیگری در منزلتان که در حین استفاده از وسایل توان بخشی ممکن است موجب لغزش و آسیب رساندن به شما گردد.

3. در صورتی که در منزلتان حیوانات خانگی دارید، در حین استفاده از وسایل توان بخشی مراقب باشید زیرا این حیوانات غیر قابل پیش بینی هستند.

4. در مکان هایی که زمین یخ زده یا خیس و مرطوب است، جهت ایمنی خود از ابزارهای توان بخشی استفاده نکنید.

5. در صورتی که تمام اعضای بدنتان آسیب ندیده است، نیازی نیست که تمام زور و فشار خود را بر روی ابزارهای توان بخشی بیندازید.

6. در حین خرید ابزارهای توان بخشی، آنها را امتحان کنید تا ببینید در حین استفاده از آنها راحت هستید یا خیر.

7. در صورت امکان از واکر در پله ها استفاده نکنید، ولی در صورتی که ناچار به استفاده از آن هستید، حتما با پزشک خود مشورت نمایید تا روش استفاده از آن در پله ها را به شما بیاموزد.

مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید