دلایل بیماری شب ادراری چیست؟

دلایل بیماری شب ادراری چیست؟
تعریف Enuresis

بیماری شب ادراری بعد از سن چهار یا پنج سالگی روی می دهد که فرد در سنی است که باید قادر به کنترل مثانه باشد. نوزادان و کودکان که ادرار ناخواسته دارند، برای آنها طبیعی تر است. بسیاری از کودکان در روز کنرل ادرار دارند اما در شب ندارند. کنترل مثانه در سنین مختلف متفاوت است.زمانی که کودک کنترل ادرار دارد اما در طول شب جایش را خیس می کند به بیماری شب ادراری مبتلا است. گسترش شب ادراری یکی از شایع ترین و خسته کننده ترین اختلالات دوران کودکی است. معمولا در کودکانی که بین 2 تا 4 سالگی هستند، خیس شدن تخت خواب مشاهده می شود. با این وجود 25% کودکان 4 ساله، 20% بچه های 5 ساله، 15% بچه های 6 ساله، 8% کودکان 10 ساله، 4% نوجوانان 14 ساله و 2% در سن 18 سالگی به بیماری شب ادراری مبتلا هستند.

انواع شب ادراری

دو نوع اصلی از شب ادراری وجود دارد:

  • شب ادراری اولیه

از همان ابتدای تولد کودک شب ادراری دارد و یا به مدت 6 ماه پیوسته، شب ادراری داشته باشد.

  • شب ادراری ثانویه

کودک بعد از یک مدت زمان قابل توجه حداقل 6 ماه، دچار شب ادراری شود.

دلایل شب ادراری

پزشکان علت واقعی شب ادراری را نمی دانند. اما شرایط مختلفی برای بروز این مشکل وجود دارد:

  • تاریخچه خانوادگی

ژنتیک نوجوانانی که مبتلا به زردی هستند، اغلب یک والدین دارند که مشکل مشابهی را داشته اند. به طور علمی ژن های خاصی وجود دارند که باعث ایجاد این مشکل می شوند. 

  • یبوست مزمن

یبوست و تکرار شب ادراری از کودکان تا بزرگسالان متفاوت است. بزرگسالان ممکن است تنها سه یا چهار بار در روز ادرار کنند، اما کودکان بیشتر ادرار می کنند به طوری که در بعضی موارد ممکن است 10 تا 12 بار در روز ادرار کنند. 

  • مصرف مواد غذایی حاوی آب زیاد قبل از خواب

 گاهی اوقات خواب عمیق ممکن است موجب بروز شب ادراری شود. خواب عمیق مانع از بیداری فرد می شود.

  • شرایط پزشکی مانند عملکرد غیر طبیعی کلیه یا مثانه

 بعضی از شرایط پزشکی نیز ممکن است موجب ایجاد شب ادراری شود. کودک شما ممکن است مثانه کوچکی داشته باشد و یا به خوبی کار نکند که باعث بروز شب ادراری شود. شرایط پزشکی شامل دیابت، نارسایی های دستگاه ادراری (مشکلات ساختاری دستگاه ادراری فرد)، یبوست و عفونت های دستگاه ادراری (UTIs) است. آسیب نخاعی نیز ممکن است نقش مهمی در بروز شب ادراری داشته باشد اما نادر است.

  • اختلال های عصبی و گاهی بیش فعالی

 بعضی از پزشکان بر این باورند که بیش فعالی، استرس یا تنش می تواند با شب ادراری مرتبط باشد.

  • کمبود توجه

مشکلات روانشناختی علائم بسیاری از مردم فقط تخت خود را در شب خیس می کنند. آنها نشانه دیگری از این بیماری ندارند. اما این بیماری برخی مشکلات فیزیولوژیکی یا مشکلاتی در سیستم عصبی و یا کلیه ممکن است ایجاد کند. 

  •  کافئین

 کافئین می تواند برای فرد شب ادراری را به همراه داشته باشد. 

  • (ADHD)

بعضی از داروها ممکن است باعث ایجاد این اختلال گردند. مشکل هورمونی هورمون ADH در بدن باعث می شود که بدن در طول شب، ادرار کمتری تولید کند. در برخی موارد بدن انسان هورمون ADH را تولید نمی کند و باعث افزایش تولید ادرار در هنگام خواب می شود.

عوارض شب ادراری

عوارض جانبی شب ادراری می تواند برخی مشکلات برای شما ایجاد کند.

  1. فردی که شب ادراری دارد نمی تواند به سفر و یا اقامت در خارج از خانه برای انجام فعالیت های تجاری مانند رفتن به اردوگاه، رفتن به سفر کاری، اقدام کنند.
  2. شب ادراری می تواند احساس عزت نفس را از فرد بگیرد و فرد احساس گناه و خجالت می کند.

تشخیص و درمان

پزشک ممکن است سوالاتی در مورد علائم، سابقه بیماری قبلی، سابقه خانئادگی و دیگر مشکات بپرسد. پزشک ممکن است برای شناسایی علت شب ادراری آزمایش ادرار برای پیدا کردن هر نشانه ای از عفونت یا دیابت توصیه کند. درمان و دارو دکتر شما می تواند چندین چیز را برای درمان درمان شب ادراری پیشنهاد دهد. اما اغلب درمان شب ادراری با تغییرات رفتاری است.

هشدارهای خواب

برای نوجوانان که شب ادراری دارند هشدارهای متفاوتی در دسترس هستند. این هشدار ها زمانی شروع می شوند که فرد می خواهد تخت خود را خیس کند. یا این هشدار می توانید مدت زمان زیادی بدون خیس کردن تشک بر روی آن بخوابید. استفاده از این هشدار ها در طولانی مدت باعث می شود فرد به طور خودکار برای رفتن به توالت بیدار شود و یا توانایی این را پیدا کند که ادرار خود را تا صبح نگه دارد.

مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید