مزایای داشتن تب

مزایای داشتن تب
تب به خودی خود بیماری نیست و در برخی مواقع بخش مهمی از روند بهبود است. در سال 1980، متخصص اطفال برجسته به نام بارتون اشیمیت، اصطلاح "فوبیای تب" را برای توصیف میل تعداد بسیاری از والدین، برای کاهش تب کودکان خود به کار برد. اگرچه تا چندین سال بعد از اشمیت نیز ترس از تب هنوز زنده است. مطالعاتی اخیرا در مجله ای به نام Pediatrics انجام گرفته است که نشان می دهد 91 درصد افراد تصور می کنند که تب می تواند اثرات بسیار بدی داشته باشد و 56 درصد افراد بسیار نگران آسیب تب بر روی فرزندان خود بودند و 89 درصد از افراد از داروهایی مانند استامینوفن و ایبوپروفن برای پایین آوردن تب کودک خود قبل از 102 درجه فارنهایت، استفاده می کردند.

چرا باید به این موضوع بپردازیم؟ زیرا در اکثر مواقع لازم نیست و حتی در برخی موارد درست نیست اقدامی عجولانه برای کاهش تب انجام دهیم. دکتر آری براون، متخصص اطفال در آستین، تگزاس و سخنگوی آکادمی پزشکان کودکان آمریکا (AAP) می گوید: "اگر تب را درمان نکنید، اتفاق بدی رخ نخواهد داد." تب مساله عجیبی نیست و نشان می دهد که کودک شما به نوعی عفونت، مانند سرماخوردگی ساده، آنفولانزا یا عفونت گوش مبتلا شده است.

تب چیست؟

تب بیماری نیست و در برخی موارد می تواند نشانه خوبی باشد. در سال 2004 در مجله علمی و پزشکی بالینی مطالعه ای منتشر شده است که نشان می دهد کودکانی که در سال های اول عمر خود بیشتر به تب دچار شده اند در مقایسه با کودکان دیگر در بزرگسالی کمتر به آلرژی مبتلا می شوند. بسیاری از میکروب ها در دمای طبیعی بدن باعث ایجاد بیماری می شوند. دمای بدن زمانی که بالاتر از 108 درجه فارنهایت باشد در بدن آسیب ایجاد می کند. البته رسیدن به این درجه حرارت به ندرت پیش می آید که ناشی از اختلال در سیستم عصبی مرکزی است.


خرید کیسه آب گرم با بهترین کیفیت


مزایای تب

  • تب می تواند بدن شما را در مقابل عفونت کمک کند.
  • تب همچنین سیستم ایمنی بدن کودک شما را بالا می برد و باعث تولید سریع گلبول های سفید خون می شود. تحقیقی نشان می دهد که نگهداشتن تب طول و شدت بیماری هایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا را کاهش دهد.
  • با توجه به این که والدین نگران تاثیرات مضر تب هستند، باید گفت که این موارد بسیار نادر هستند. مغز دارای یک مکانیسم نظارتی داخلی است که مانع از ایجاد تب بالاتر از 105 یا 106 درجه فارنهایت می شود.

سایر محصولات امسیگ: دستگاه بخور سرد

اطلاعاتی در مورد تب

معمولا تب بالاتر از 102 یا 103 درجه سانتی گراد، باید درمان شود. تنها 4 درصد از کودکان مبتلا به تب دچار تشنج می شوند. اگرچه ممکن است نیازی به درمان تب نداشته باشید اما لازم است درجه تب دقیق را بدانید. الگوی تب می تواند به پزشکان برای تشخیص و درمان بیماری راهنمایی کند. بنابراین اندازه گیری تب نیز بسیار مهم است. ایجاد احساس بهتر در کودکان همان طور که والدین می دانند، تب های بالا می توانند باعث ناراحتی بچه ها شوند. البته مشکلات تب تا زمانی که تب بالاتر از 102 یا 103 درجه سانتی گراد نباشد، روی نمی دهد.در این مواقع استفاده از استامینوفن یا ایبوپروفن راه خوبی برای کاهش درد بیمار است. اگر خودتان به کودکان خود بدن تجویز پزشک دارو می دهید، طبق دستورالعمل های دوز دارو از آن استفاده کنید و دفترچه راهنمای دارو را با دقت مطالعه نمایید.

تحقیقات نشان داده اند که بسیاری از والدین دوزهای بیش از حد از دارو های ضد تب به فرزندان خود می دهند. براون می گوید: "دوز داروی مورد نظر باید با وزن کودک نیز هماهنگ باشد. همچنین اگر دارو دارای قاشق مخصوص یا قطره چکان مخصوص است از همان وسایل استفاده نمایید. زیرا فرمولاسیون داروهای ضد تب متفاوت هستند و یک قطره چکان برای یک بطری دارو ممکن است برای داروی دیگر مناسب نباشد." دوز دقیق نیز بسیار اهمیت دارد. استفاده از این دارو ها با دوز اشتباه می تواند برای فرزندان آسیب های کبدی و کلیه را به همراه داشته باشد. اگر می خواهید از دارو های خانگی قدیمی استفاده کنید. نوشیدنی خنک تهیه کنید و از حمام اسفنجی گرم (و نه سرد) استفاده کنید. بیشتر از همه باید به یاد داشته باشید بوسه و آغوش تاثیر زیادی دارند.


خرید تب سنج دیجیتال با دقت بالا، از برند آلمانی امسیگ


نکاتی در مورد تب

زمان هایی وجود دارد که تب، به مرحله خطرناک می رسد. مانند: آری براون، متخصص اطفال می گوید: "نوزادان بیشتر در معرض خطر ابتلا به عفونت های جدی باکتریایی هستند و تب نیز نشانه ای از بیماری است. در نوزادان کمتر از 6 هفته دمای 100.4 درجه یا بیشتر باید مورد درمان قرار گیرد." تب بیشتر از پنج روز طول بکشد. تب بالا به همراه بی حالی شدید کودک تب بالا همراه با هر یک از علائم منژیت: بثورات غیرمعمول پوستی، سردرد شدید، بی حسی به نور، سردرگمی، سفتی گردن و گردن درد. فرزندتان به طور ناگهانی و غیر منتظره شروع به گریه کند.

مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید