نکاتی برای استفاده ایمن از واکر

نکاتی برای استفاده ایمن از واکر
واکر کاربرد های زیادی دارد. کسانی که دچار شکستگی استخوان می باشند و یا به تازگی جراحی کرده اند و یا به هر دلیل دیگری نیاز به کمک برای راه رفتن دارند، استفاده از واکر بسیار مفید است.

 واکرها در اندازه های مختلف موجودند و از این نظر هم کودکان و هم بزرگسالان به راحتی می توانند از واکر استفاده نمایند. واکر ها اغلب از آلومینیوم با وزن سبک ساخته می شوند و تا نصف وزن خود را تحمل می کنند. تعیین ارتفاع درست واکر نیز برای جلوگیری از افتادن بسیار مهم است و باید توسط یک متخصص و یا پزشک تعیین شود. فیزیوتراپیست شما نیز می تواند به شما در استفاده راحت و ایمن از واکر کمک کند. واکرها اغلب با چهار چرخ یا دو چرخ و یا بدون چرخ در بازار موجود هستند. برخی واکر ها دارای ترمز، صندلی، دستگیره های تخصصی و سبد می باشند. برخی از واکر ها نیز قابلیت اتصال به ماشین یا اتوبوس را دارند.


طریقه ی استفاده از واکر

 

طریقه ی استفاده از واکر به بازوهای صندلی تا وقتی که به حالت ایستاده بلند شوید، فشار بیاورید. دستانتان را در هر دو طرف واکر قرار دهید. آنگاه پای زخمی یا پایی که توانایی ایستادنتان بر روی آن کمتر است را به سمت جلو حرکت داده و وزنتان را در کف دستتان و پای قوی تر خود قرار دهید. آنگاه یک قدم با پای قوی خود بر روی زمین بکشید و به سمت جلو حرکت کنید. نکات قابل توجه در هنگام استفاده از واکر در صورتی که تحمل وزنتان بر روی یکی از پاها غیر ممکن است، با کمک دو پای خود و واکر قدم بزنید. واکر باید دارای لایه ی پلاستیکی در انتهای پایه های آن باشد. از واکر بر روی فرش یا موکت استفاده نکنید. در هنگام استفاده از واکر بر روی سطوح مرطوب یا لغزنده، مراقب باشید. برای استفاده ی ایمن و بهتر از واکر، از کفش هایی با پاشنه های کوتاه استفاده نمایید.


نکاتی برای استفاده ایمن از واکر

  • گام های کوچک بردارید.
  • واکر را تا جای ممکن نزدیک بدن خود نگهدارید.
  • از دمپایی، جوراب یا کفش استفاده کنید.
  • از فرش ها و موکت های کلفت و قطور استفاده نکنید.
  • هر دو دست خود را بر روی واکر قرار دهید.
  • اگر چیز دیگری را نیز حمل کنید، آن را داخل سبد قرار دهید.
  • در هر قدم از محکم قرار گرفتن واکر اطمینان حاصل نمایید و بعد به آن تکیه کنید.

چگونه با استفاده از واکر از روی صندلی بلند شویم؟

واکر را به جلوی صندلی خود بکشید. از صاف و محکم بودن جای واکر اطمینان حاصل کنید. با دو دست واکر را نگهدارید و به آرامی خود را به سم آن بکشید. زمانی که ایستادید برای چند ثانیه صبر کنید تا تعادل خود را کاملا حفظ کنید و سپس به راه رفتن ادامه دهید. حال می توانید به راحتی قدم بزنید.

چگونه با استفاده از واکر بر روی صندلی بنشینیم؟ 

با استفاده از واکر عقب بروید تا زمانی که مطمئن شوید پایه های صندلی کاملا پشت پای شماست. اگر صندلی ای که می خواهید دارای دسته است از یک دست برای یافتن و گرفتن دسته صندلی استفاده نمایید. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که دست دیگرتان همچنان روی واکر باشد. به آرامی بر روی صندلی بنشینید.


حالات مختلف در هنگام استفاده از واکر

جهت استفاده از واکر از حالات مختلفی می توان استفاده کرد ولی این مساله باید توسط پزشک متخصص تعیین شود. در این مقاله به توضیح این حالات پرداخته ایم.

  1. پای سالم را بر روی زمین قرار داده و پای آسیب دیده را در بالای سطح زمین قرار دهید و فقط از پای سالم برای راه رفتن استفاده نمایید. (یعنی با یک پا راه بروید)
  2. هردو پا را بر روی زمین قرار دهید ولی به این صورت که تمام وزن خود را بر روی پای سالم قرار دهید.
  3. هر دو پای خود را بر روی زمین قرار دهید و تنها درصدی از وزن خود را بر روی پای آسیب دیده قرار دهید. که میزان آن توسط پزشک تعیین می شود.
  4. هردو پای خود را بر روی زمین قرار دهید و وزن خود را بطور مساوی بر روی دو پای خود قرار دهید.

عصا یا واکر؟!؟

بهترین شخص برای اینکه مشخص کند عصا یا واکر برایتان مناسب است، پزشک متخصص می باشد. ولی بهتر است بعد از عمل جراحی، شکستگی و یا برخی دیگر از آسیب های جدی تا مدتی از واکر استفاده گردد، زیرا هم استفاده از آن راحت تر و هم پایدارتر می باشد. آنگاه بعد از مدتی که شرایط شخص بهتر شد می تواند از عصا استفاده نماید.

وسایل توانبخشی ساختار پیچیده و مشکلی ندارند اما از آنجایی که بیشتر توسط افراد سالمند مورد استفاده قرار می گیرد ایمنی آن بسیار اهمیت می یابد. زیرا افراد سالمند اکثرا دچار بیماری های زیادی مانند پوکی استخوان هستند و ضربه های کوچک هم منجر به شکستگی استخوان و رسیدن آسیب زیاد به بدن آن ها می شود. بنابراین ایمنی وسایل توان بخشی بسیار مهم است و باید به آن توجه زیادی داشت. چرا که یک اشتباه کوچک و یک آسیب جزئی منجر به بستری شدن بیمار سالمند در بیمارستان می شود. آموزش های این مقاله برای استفاده عموم است. بنابراین برای دانستن نکات بیشتر، بهتر است به پزشک فیزیوتراپیست خود مراجعه نمایید.

محصولات مرتبط
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید