چرا هوای مرطوب بسیار مطلوب است؟

چرا هوای مرطوب بسیار مطلوب است؟
از دلیل اهمیت رطوبت هوا و حفظ آن چه می‌دانید؟ در این مقاله11 فایده عالی برای هوای مرطوب که باعث صرفه جویی در هزینه هایتان و داشتن زمستانی سالم‌تر و راحت‌تر می‌شود را گرد آورده‌ایم؛ با ما همراه باشید.

 1. افزایش سطح ایمنی بدن

در مقابل سرماخوردگی و آنفولانزا ایمن بمانید. در سال 2013 در مجله معتبری به نام PLOS ONE مطالعه ای منتشر کرد که نشان می دهد سطح رطوبت خانه می تواند تاثیرات چشمگیری در ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا داشته باشد. دلیل آن هم این است که رطوبت بالا مانع از پخش ویروس ها و انتقال آنها می شود. در این مطالعه که توسط جان نوتی و همکارانش در موسسه ملی ایمنی و بهداشت شغلی در CDC انجام گرفت، مشخص شد که پس از گذشت تنها یک ساعت، پس از انتشار ویروس ها در اتاقی با رطوبت 23% ، تقریبا 75% از ذرات باقی مانده ویروسی شده اند در حالی که همین آزمایش زمانی که با رطوبت 43% تکرار شد، تنها 14% از ذرات ویروسی شدند. محققان دریافتند که این غیر فعال شدن ویروس ها تنها بعد از گذشت 15 دقیقه از انتشار رخ داده است. آنها بیان کردند که سطح رطوبت 40% و بالاتر برای پیشگیری از انتشار ویروس ها مناسب است.

2. کاهش تراکم هوا و بهبود تنش‌های تنفسی

سطح رطوبت بالاتر به کاهش تراکم هوا می شود. اگر دچار سرماخوردگی و آنفولانزا شدید، با افزایش رطوبت راحت تر باشید. دلیل این امر این است که هوای مرطوب تراکم هوا را کاهش می دهد و هوای خشک باعث خشک شدن سینوسها می شود. در هوای خشک، به درستی هوا جریان نمی یابد و در نتیجه سینوس ها به درستی تخلیه نمی شوند و بینی مسدود می شود. خشکی هوا منجر به عوارضی مانند گرفتگی بینی، گلودرد و سینوس های دردناک می شود. مرطوب کننده به این صورت عمل می کند که هوا را قبل از ورود به بینی گرم می کند. در زمستان هوا به طور طبیعی خشک می شود و طبیعی است در چنین شرایطی دچار تنش های تنفسی شوید. استفاده از مرطوب کننده های هوا این علائم را کاهش می دهد.


قیمت انواع دستگاه رطوبت‌ساز


3. بهبود آلرژی و کاهش آن

سریعا خود را بازیابی کنید. اگر از آلرژی، آسم و یا سردی رنج می برید، با استفاده از یک مرطوب کننده هوا شرایط خود را بهبود ببخشید. مرطوب نگهداشتن هوا به عبور راحت تر هوا از بینی کمک می کند تا سریع تر بهبود یابند. کاهش آلرژی اگر آلرژی دارید، می توانید از یک رطوبت ساز هوا که مجهز به فیلتر تصفیه هوا نیز هست استفاده کنید و علاوه بر مرطوب کردن هوا، هوای اطراف خود را نیز تمیز کنید.

4. خواب بهتر

هنگامی که شما در یک هوای خشک می خوابید، احتمالا بعد از بیدار شدن دچار گلودرد، خشکی بینی و یا حتی سردرد می شوید. اما مرطوب کردن هوا در هنگام خواب باعث می شود هم خواب بهتری داشته باشید و هم در هنگام بیدار شدن، وضعیت بهتری داشته باشید.به همین دلیل است که متخصصین اطفال اغلب توصیه می کنند که در مهدکودک ها از دستگاه رطوبت ساز هوا استفاده شود. علاوه بر این ها رطوبت هوا باعث می شود احساس گرمای بیشتری داشته باشید و در نتیجه خواب راحت تری داشته باشید. حفظ رطوبت هوا همچنین خر و پف را نیز کاهش می دهد. خر و پف به دلایل مختلفی رخ می دهد که یکی از آنها خشکی بینی، گلو و دهان است. اگر مشکل خر و پف دارید با یک مرطوب کننده هوا مشکل خود را بهبود ببخشید.

استفاده از بالش طبی نیز به خواب بهتر کمک می‌کند.

5. جلوگیری از خشکی پوست

به طور معمول پوست در زمستان خشک می شود. پوست لب ها و دستان بیشتر در معرض خشک شدن هستند.پوست خشک راحت تر دچار چین و چروک می شود و باعث تشدید برخی بیماری های پوستی می شود. استفاده از مرطوب کننده ها در زمستان برای کاهش خشکی پوستمفید است اما استفاده از یک دستگاه بخور در محیط خانه به مقدار خیلی زیاد به شادابی پوست کمک می کند. همچنین ظاهر پوست شما را بهبود می بخشد و مانع از پیری پوست می شود.

6. محافظت از پوست و مو

موهای شما از کلاژن تشکیل شده است که برای انعطاف پذیری به رطوبت نیاز دارد. خشکی هوا موها را شکننده می کند. به طور طبیعی خشکی هوا مشکلاتی از قبیل پوسته پوسته شدن و شوره سر را در پی دارد. با حفط رطوبت در فصل زمستان از مو و پوست خود محافظت کنید.

7. سلامت حیوانات

حیوانات خانگی در محیط زندگی شما از امکانات بهداشتی و رفاهی منزل شما بهره می برند. زمانی که شما آلرژی داشته باشید استفاده از یک دستگاه بخور خوب که هوا را نیز تصفیه کند یک ایده عالی است. بسیاری از سگ ها از طیف گسترده ای ازآلرژی ها رنج می برند و در صورت داشتن یک رطوبت ساز هوا علائم آن را کاهش می دهد.

8. سلامت گیاهان

گیاهان به رطوبت نیاز دارند. این رطوبت را هم از خاک و هم از هوا دریافت می کنند. خشکی هوا همانطور که پوست و مو را دچار مشکل می کند، برگ گیاهان را نیز خشک می کند. بیشتر گیاهان به رطوبت 40 تا 60 درصد نیاز دارند.

9. صرفه جویی در هزینه ها

سطح رطوبت هوا باعث ایجاد حس گرما می شود. سطوح پایین تر رطوبت می تواند گرما را 3 تا 5 درجه کاهش دهد. بنابراین رطوبت 10% که بسیار خشک است دمای 70 درجه را به اندازه 65 درجه احساس می کنید. برعکس، هوا در دمای پایین با رطوبت نسبی 50% احساس گرم شدن بیشتری می دهد. به عنوان مثال اگر دمای خانه خود را در 67 درجه نگهدارید و سطح رطوبت را 50% قرار دهید، درجه حرارت خانه شما بیش از 70 درجه خواهد بود. این به این معنی است که شما می توانید در طول روز و شب ترموستات خود را در دمای پایین تری قرار دهید و با مرطوب کردن هوا، هوای گرمتری داشته باشید.

10. کاهش برق استاتیک

هوای بسیار خشک برق استاتیک ایجاد می‌کند که در اطراف خانه شما ایجاد می شود. هوای مرطوب این برق را کاهش می‌دهد و هیدراته کردن هوا به میزان کافی می تواند برق استاتیک را به میزن قابل توجهی کاهش دهد.

11. چوب و وسایل خانه سالم تر می مانند.

اگر هوای خانه شما بسیار خشک باشد، در واقع وسایل چوبی خانه مثل کفپوش ها، مبلمان چوبی را فرسوده می کند و آنها را شکنند می کند. استفاده از یک دستگاه بخور باعث می شود وسایل چوبی گران قیمت شما نو، تمیز و سالم تر بمانند.

مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید