چه زمانی سرماخوردگی تبدیل به عفونت سینوسی می شود؟

چه زمانی سرماخوردگی تبدیل به عفونت سینوسی می شود؟
یک روز که ازخواب بیدار می شوید، احساس سنگینی دارید و مدام عطسه و سرفه می کنید، احساس سردرد دارید و پس از گذر زمان از خود می پرسید چه زمانی این سرماخوردگی تبدیل به عفونت سینوزیتی می شود. سرماخوردگی و عفونت سینوس ها علایم مشابهی دارند اما در این میان تفاوت هایی وجود دارد که شما می توانید این دو بیماری را ازهم تفکیک کنید و با اطلاعات صحیحی که به پزشک خود می دهید بهترین درمان را دریافت کنید.

علایم و نشانه های سرماخوردگی به طور عمومی چیست؟

ویروس های متعددی هستند که باعث انتقال این بیماری می‌شوند و علایمی همچون گرفتگی بینی، آبریزش بینی، ریزش مایعات پشت حلق، سردرد و احساس خستگی و کوفتگی را دارد.

همچنین ممکن است همراه با تبی خفیف،  شما دچار سرفه نیز شوید. نشانه های ذکر شده بعد ازمدتی بخودی خود از بین می روند و برخی از دارو ها باعث آرام شدن این علایم می شوند. برای مثال داروی دکونژستانت باعث باز شدن مجاری بینی می شود و داروهای مسکن باعث آرام شدن سردرد و تب می شوند و همینطور دارو های ضد سرفه.

بطور معمول سرماخوردگی بین چند روز تا یک هفته یا بیشتر طول می کشد. بعضی وقت ها سرماخوردگی باعث التهاب سینوس ها می شوند. سینوس ها سوراخ هایی در جمجمه هستند که بهم متصل می باشند و التهاب آن ها باعث جلوگیری از حرکت مایع مخاط می شود. در این زمان سینوس دچار عفونت شده و شما احساس درد زیادی در اطراف چشم ها و صورت می کنید و در بینی مایع غلیظ زرد رنگ و یا سبزرنگ جمع می شود. اگر این علایم بیشتر از یک هفته طول کشید باید به پزشک مراجعه کنید.


عفونت سینوزیتی چگونه است ؟

التهاب و یا عفونت سینوس زمانی ایجاد می شود که حفره های سینوزیت که معمولا با هوا پر هستند،  پر از مایعات می شوند و این رطوبت محل رشد باکتری ها خواهد شد و این تجمع باکتری باعث عفونت می شود. در نتیجه شما به قول پزشکان متخصص سینوزیت دارید.


نشانه سینوزیت چیست؟

  • وجود مایع سبز و یا زرد غلیظ در مخاط بینی ها
  • درد و فشار اطراف چشم ها، بینی و صورت
  • سردرد (عموما در قسمت پیشانی)
  • گرفتگی بینی
  • سرماخوردگی که بهبود نمی یابد و یا بدتر می شود
  • تب و سرفه

تمامی این نشانه ها همراه سرماخوردگی هم به چشم می خوردند اما اگر این علایم بیشتر از 10 روز ادامه پیدا کنند ممکن است دچار سینوزیت شده باشید.

هر عاملی که باعث بسته شدن کانال های سینوس شود باعت سینوزیت در شما می شود و این عوامل شامل موارد زیر می باشد.

  • سرماخوردگی
  • آلرژی و تب یونجه
  • پولیپ ها

درمان عفونت سینوسی

بر ای درمان سینوس ها پزشک متخصص اول آزمایشات فیزیکی برروی شما انجام می دهد و حتی ممکن است از سینوس های شما سی تی اسکن نیز به عمل آید. در مرحله بعدی برای درمان این بیماری از آنتی بیوتیک ها استفاده می شود البته استفاده از آنتی بیوتیک ها زمانی تجویز می شود که 10 روز از شروع بیماری گذشته باشد.

استفاده از دستگاه بخور، حمام داغ و همچنین استفاده از سرم های شتسشو نیز برای تسریع روند بهبود بیماری بسیار مفید می باشد.

محصولات مرتبط
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید