22 نکته برای حفظ موهایتان

22 نکته برای حفظ موهایتان
مواردی که در ادامه به شما معرفی می کنیم برای کاهش ریزش موهایتان است. اما میزان اثر بخشی هر روش به دلیل ریزش موی شما نیز بستگی دارد.

برخی شرایط طبیعی مانند ریزش مو بعد از دوران بارداری امری طبیعی است و خودش نیز برطرف می شود و نیازی به انجام دادن کاری نیست. از طرف دیگر به خاطر داشته باشید ریزش روزانه موهایتان امری طبیعی است و امکان ندارد که اصلا موهایتان نریزد.

روش هایی که در ادامه به شما معرفی می کنیم در جهت کاهش میزان ریزش موهایتان است و نه توقف آن.

در این جا 22 راهنمایی برای کاهش ریزش موهایتان را معرفی کرده ایم :

رژیم غذایی

رژیم مدیترانه ای

مطالعه ای در سال 2018 نشان داد که رژیم غذایی شامل سبزیجات خام و تازه مانند رژیم مدیترانه ای، ممکن است خطر ابتلا به طاسی را در مردان کاهش دهد. در مطالعات انجام شده بهترین نتایج در شرکت کنندگانی مشاهده شد که بیش از 3 روز در هفته از سبزیجات مانند جعفری، ریحان و کاهو استفاده می کردند.

پروتئین

فولیکول های مو به طور معمول از پروتئین کراتین ساخته می شوند. مطالعه ای در سال 2017 که بر روی 100 نفر مبتلا به ریزش مو صورت گرفت نشان داد که رژیم غذایی حاوی پروتئین موجب کاهش ریزش مو در این افراد شد.

غذاهای سالمی که پروتئین زیادی دارند شامل تخم مرغ، آجیل، لوبیا و نخود فرنگی، ماهی، محصولات لبنی کم چرب، مرغ و بوقلمون می شوند.

ویتامین

ویتامین A میزان رشد مو را افزایش می دهد و پوست سر را سالم تر نگه میدارد تا بتواند موهای بیشتری را حفظ نماید. تا آن جایی که میتوانید غذاهای حاوی ویتامین A مانند سیب زمینی شیرین، فلفل شیرین و اسفناج را در رژیم غذایی روزانه خود به کار ببرید.

مولتی ویتامین

دانشمندان عنوان کرده اند که ویتامین های A، B، C، D، آهن، سلنیوم و روی برای رشد موها و کاهش ریزش مو بسیار مفید و موثر هستند. شما می توانید این مولتی ویتامین ها را از فروشگاه های مواد غذایی و یا داروخانه ها تهیه نمایید و یا از پزشک خود بخواهید آنها را برای شما تجویز نماید.

ویتامین D

یک مطالعه در سال 2018 نشان داد که ویتامین D با ریزش مو در ارتباط است. کمبود این ویتامین می تواند موجب ریزش مو شود. با پزشک خود در مورد مصرف ویتامین D به میزان 800 تا 1000 میلی گرم در روز مشورت کنید.

بیوتین

بیوتین ( ویتامین H یا B7 ) در سنتز اسیدهای چرب در بدن دخیل است. این فرآیند برای چرخه عمر مو ضروری است و اگر کمبود بیوتین دارید، ممکن است علت ریزش مویتان باشد. با پزشک خود در مورد مصرف 3 تا 5 میلی گرم روزانه مشورت کنید.

Saw palmetto

این گیاهی در جنوب شرقی ایالات متحده است که به حفظ سطح تستوسترون کمک می کند. یک مقاله منتشر شده در سال 2004 نشان داد که حدود 60 درصد از شرکت کنندگان با مصرف این میوه رشد مویشان بهبود یافت. دوز استفاده شده در این مطالعه 200 میلی گرم به صورت روزانه بود.

جینسینگ

جینسینگ حاوی فیتوکمیکال های خاصی است که ممکن است باعث افزایش رشد مو شوند. میزان دوز این ماده نیاز به بررسی ها و مطالعات بیشتری دارد اما شما می توانید در مورد میزان مصرف این ماده و یا راه حل های موضعی دیگری که حاوی این ماده باشند با پزشک خود صحبت کنید.

مراقبت از مو

شستشو منظم

شستشوی روزانه مو می تواند پوست سر را سالم و تمیز نگهدارد و به این صورت مقاومت آن در برابر ریزش مو افزایش می یابد. از طرفی برای شستشو روزانه باید از شامپوهای ضعیف استفاده کنید. زیرا شامپوهای قوی اگر به صورت روزانه مصرف شوند به پوست سر آسیب می رسانند و ریشه مو را نیز ضعیف می کنند.

روغن نارگیل

بر اساس مطالعه ای در سال 2018، روغن نارگیل به جلوگیری از آسیب دیدگی موها در برابر نور خورشید و نورهای ماورا بنفش کمک می کند. از طرفی اسیدلوریک موجود در روغن نارگیل باعث می شود پروتئین موها تقویت شود و موها را از شکستگی و جدا شدن از ریشه حفاظت می کند. ماساژ روغن نارگیل در پوست سر، جریان خون را بهبود می بخشد و به رشد دوباره مو کمک می کند.

روغن زیتون

روغن زیتون موهای شما را در مقابل خشکی و شکستگی محافظت می کند. علاوه بر این یکی از مواد اصلی در رژیم غذایی مدیترانه ای است که ریزش مو را کاهش می دهد. شما می توانید روزانه یک قاشق غذاخوری روغن زیتون را به طور مستقیم به موهای خود بزنید و آن را به مدت 30 دقیقه بر روی سر خود ماساژ دهید و بعد با آب ولرم و شامپوی ضعیف به خوبی بشویید.

شانه استاندارد

از شانه هایی که دندانه خای تکه ای دارند و موها را از ریشه جدا می کنند استفاده نکنید. از شانه کردن موهای خیس بپرهیزید و اجازه دهید موهایتان خشک شود. موهای مرطوب مقاومت کمترینسبت به موهای خشک دارند و زودتر از ریشه جدا می شوند.

رنگ کردن مو

یکی دیگر از عوامل افزایش ریزش مو استفاده از رنگ های شیمیایی برای رنگ کردن مو می باشد. هر بار که شما موهای خود را رنگ می کنید، ریشه موها ضعیف تر می شود و پوست سرتان مقاومت خود را در برابر حفظ موها از دست می دهد.

درمان های پزشکی

لیزر درمانی

لیزرهای سطح پایین به بهبود تراکم مو برای افراد مبتلا به ریزش موی ژنتیکی و یا افرادی که در اثر شیمی درمانی موهای خود را از دست داده اند، کمک زیادی می کند. این گزینه همچنین به درمان نور قرمز نیز معروف است و با تحریک سلول های بنیادی اپیدرمال کار می کند.

پلاسمای غنی شده از پلاکت

تزریق پلاسمای غنی شده از پلاکت (PRP) به پوست سر کمک می کند تا رشد مو در مناطقی که ریشه مو از بین رفته است مجددا از سر گرفته شود. در یک مطالعه در سال 2017، 11 شرکت کننده پس از چهار جلسه، رشد 30 درصدی مو در مناطقی که ریشه های مو نازک شده بودند را تجربه کردند. طبق آمار ارائه شده توسط کلینیک کلیولند، هزینه هر جلسه از این درمان بین 500 تا 1000 دلار است و این هزینه شامل بیمه نمی شود.

داروها

مینوکسیدیل

طبق گزارش کلینیک Mayo، این دارو بر روی دو سوم از بانوانی که آن را امتحان کرده اند موثر بوده است. اما این دارو عوارض جانبی ای مانند التهابات پوستی، آکنه در محل استفاده، نامنظمی ضربان قلب و تار شدن دید را به همراه دارد. نحوه استفاده از این دارو به این صورت است که هر روز مایع یا فوم آن را به پوست سر خود در مناطقی که دچار ریزش مو شده اید، بمالید.

فیناستراید

این دارو معمولا به صورت قرص تجویز می شود و به کاهش سرعت ریزش مو کمک می کند و حتی روند رشد مو را نیز بهبود می بخشد. طبق گفته کلینیک مایو، این دارو برای مردان زیر 60 سال مناسب تر است و زنان باردار از مصرف آن باید اجتناب کنند.

فینایلفرین

این دارو به صورت موضعی استفاده می شود و با تحریک فولیکول های مو ریزش مو را کاهش می دهد. البته پزشکان استفاده از این دارو را پیشنهاد نمی کنند.

روش های دیگر

اسانس

در سال 1998، مطالعه ای بر روی 86 نفر از مبتلایان آلویسی آریاتا صورت گرفت. در این مطالعه افراد را به دو دسته تقسیم کردند. به یکی از این دسته ها روغن نارگیل با اسطوخدوس و رزماری دادند. پس از 7 ماه، در این گروه مشاهده کردند که 43 درصد روند رو به بهبودی دارند.

سایر اسانس ها مانند لاواندان، چای سبز و نعناع نیز موثر هستند. اگر چند قطره از این محلول ها را با هم ترکیب کنید تاثیر بیشتری دارند. ترکیب محلول را روی سر خود بریزید و کمی ماساژ دهید و بعد از ده دقیقه به خوبی بشویید.

آب پیاز

افرادی که دچار بیماری آلویسی آراواتا هستند، توصیه می شود دو بار در روز از آب پیاز استفاده کنند تا موهایشان مجددا شروع به رشد کند. درحالی که مطالعات در این زمینه بسیار محدود هستند اما در مطالعه ای در سال 2014 مشاهده شد که آب پیاز بر رشد مجدد موی سر  87 درصد از شرکت کنندگان موثر بوده است. دانشمندان بر این باورند پیاز معجزه می کند.

ماساژ

همه ما می دانیم ماساژ پوست حس خوبی ایجاد می کند اما آیا می تواند باعث رشد مجددموها نیز شود؟

تحقیقی در سال 2016 نشان داد که روزانه 4 دقیقه ماساژ کف سر در طی 24 هفته می تواند رشد موها را افزایش دهد. ما به شما توصیه می کنیم یک ماساژور برای پوست سرتان بخرید.

یوگا

اگر دلیل ریزش موی شما استرس باشد، یوگا در کاهش آن بسیار موثر است. شما می توانید از یوگا برای آرامش و در نتیجه کاهش ریزش موی خود کمک بگیرید.

علل ریزش مو

هر مویی که روی سر شما هست چرخه زندگی دارد که شامل رشد، استراحت و در نهایت ریزش است. ریزش موی روزانه 100 تار مو کاملا طبیعی است. اما اگر به طور ناگهانی شروع به از دسد دادن موی خود کنید، طبیعی نیست و باید به پزشک مراجعه کنید.

برخی از این تغییرات طبیعی و موقتی است و ممکن است به علت تغییرات در رژیم غذایی، درمان های خاص و یا تغییرات شیوه زندگی باشد. از طرفی می تواند این ریزش دائمی باشد که در این صورت تا زمانی که تحت درمان قرار نگیرد ادامه می یابد.

به طور کلی آقایان در سن 40 سالگی و بانوان در سن 70 سالگی ریزش موی زیاد یا همان طاسی را تجربه می کنند که این نیز به دلیل شرایط سنی و ژنتیکی طبیعی است.

سایر علل ریزش مو به شرح زیر می باشد :

  • شرایط پزشکی مانند آلویسی آئورتا، عفونت های پوستی یا ترشیوتیوم
  • تغییرات هورمونی مانند حاملگی، زایمان، یائسگی و مسائل مربوط به تیروئید
  • دارو ها و مکمل ها مانند داروهای درمان سرطان، فشارخون بالا، افسردگی یا آرتریت
  • پرتو درمانی مانند شیمی درمانی برای درمان سرطان
  • استرس و نگرانی
  • استفاده از وسایل نامناسب مانند شانه های با دندانه بد

سخن آخر

در صورتی که به صورت ناگهانی و شدید دچار ریزش مو شدید حتما هر چه سریع تر به یک پزشک مراجعه نمایید. زیرا در برخی علت ها مانند مسائل مربوط به تیروئید، ممکن است درمان های خانگی پاسخگو نباشند و نیاز به تجویز و بررسی پزشک باشد.

همچنین به خاطر داشته باشید که درمان ریزش مو نیاز به زمان دارد و از هر روشی که برای درمان آن استفاده می کنید بین 6 ماه تا یک سال زمان نیاز دارد تا بهبودی حاصل گردد. پس در دوره درمان خود صبور باشید.

محصولات مرتبط
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید