4 راهی که افسردگی می تواند تاثیرات فیزیکی بر مغز شما بگذارد

4 راهی که افسردگی می تواند تاثیرات فیزیکی بر مغز شما بگذارد
طبق آمار های به دست آمده، حدود 16.2 میلیون نفر در سال 2016 در ایالات متحده به بیماری افسردگی مبتلا بودند. افسردگی علاوه بر تاثیرات روانی که بر روی فرد می گذارد، میتواند تاثیرات فیزیکی نیز بر روی مغز بگذارد. از جمله این تغییرات می توان به ایجاد اختلال در سیستم تنفسی فرد اشاره کرد.

به طور کلی افسردگی بر مرکز کنترل سیستم عصبی فرد تاثیر می گذارد. در ادامه به بررسی این تاثیر ها و روش هایی برای حل آن می پردازیم.


انقباض مغز

آخرین تحقیقات نشان می دهد که تراکم سلول های مغز در افرادی که دچار افسردگی هستند، در برخی مناطق کاهش می یابد. محققان بر این باورند که این کاهش حجم به دلیل افسردگی می باشد. طبق نتایج مناطقی که افسردگی بر روی آنها تاثیر می گذارد شامل موارد زیر می شود :

  • هیپوکامپوس
  • تالاموس
  • آمیگلادا
  • پیشانی
  • قسمت جلویی مغز

مقدار کاهش این مناطق با مدت زمان و شدت افسردگی رابطه دارد. زمانی که بخشی از مغز کم می شود، وظایف آن قسمت توسط بخش های دیگر به اشتراک گذاشته می شود. برای مثال زمانی که فرد دچار افسردگی پس از زایمان (PPD) می شود، قسمت جلویی مغز و آمیگلادا با هم به تحرکات احساسی واکنش نشان می دهند که همین امر کاهش حس همدردی را در فرد به دنبال دارد.


التهاب مغز

اخیرا پزشکان متوجه ارتباطاتی بین التهاب مغز و افسردگی یافته اند. اما این تحقیقات به طور دقیق نشان نمی دهد که التهاب مغز موجب افسردگی می شود و یا برعکس.

التهاب مغز با مدت زمان و شدت افسردگی نیز رابطه دارد. به این صورت که افرادی که بیشتر از 10 سال بود که افسردگی داشتند 30 درصد بیشتر از افراد دیگر التهاب مغز داشتند. از آنجایی که التهاب مغزی می تواند خطر سکته و مرگ مغذی را نیز افزایش دهد بسیار اهمیت می یابد. التهاب مغز عوارض دیگری نیز دارد از جمله :

    انقباض (در بالا گفته شد)
    کاهش عملکرد دستگاه های عصبی
    کاهش توانایی مغز در حد یک فرد سالخورده ( نوروپلاستی )


مدل های مختلف فشارسنج عقربه ای امسیگ برای سنجش دقیق فشار خون


محدود شدن میزان اکسیژن

به طور کلی در زمان افسردگی سطح اکسیژن فرد کاهش می یابد و این تغییرات می تواند به دلیل تغییر در تنفس فرد باشد.

مغز به طور کلی به کاهش اکسیژن بسیار حساس است و واکنش نشان می دهد. این واکنش ها می تواند تحت یکی از موارد زیر بروز نماید:

  • التهاب مغزی
  • آسیب سلول های مغزی
  • مرگ سلول های مغزی

هر کدام از موارد بالا برای فرد خطرآفرین هستند و می توانند مشکلات جدی به وجود بیاورند. در این بررسی ها همچنین مشاهده شد که افرادی که تحت درمان با اکسیژن زیاد قرار می گیرند ( در اتاق های اکسیژ ) علائم افسردگی کاهش می یابد.

برخی از محصولات امسیگ: کیسه آب گرم در مدل های ساده و فانتزی


تغییرات ساختاری و ارتباطی

افسردگی می تواند حتی ساختار و ارتباطات مغزی فرد را نیز تحت تاثیر قرار دهد. این تاثیرات شامل موارد زیر می شود:

کاهش عملکرد هیپوکامپوس: این می تواند منجر به اختلال در حافظه فرد شود.

کاهش قابلیت قسمت جلویی مغز: این امر می تواند موجب اختلال در انجام کارها و تمرکز فرد شود.

کاهش قابلیت آمیگلاندا: این امر به طور مستقیم بر احساس و خلق و خوی فرد تاثیر می گذارد.

این تغییرات زمانی که افسردگی بیش از 8 ماه طول بکشد تاثیر قوی تری می گذارند. البته اگر فرد در طولانی مدت دچار افسردگی شود، این تغییرات تا مدتی بعد از درمان نیز ادامه می یابند.


پیشگیری از خودکشی

اگر فکر می کنید فردی ممکن است به خود آسیب وارد کند موارد زیر را حتما رعایت نمایید.

   سریعا با اورژانس تماس بگیرید.
    تازمانی که نیروهای کمکی برسند همراه فرد مورد نظر بمانید.
    هرگونه اسلحه، چاقو و یا دارو که ممکن است به فرد آسیب برساند را از دسترس وی دور کنید.
    با فرد صحبت کنید و به صحبت های او گوش دهید. او را قضاوت نکنید و تنها همدردی کنید.


چگونه می توان از تغییرات فیزیکی افسردگی بر مغز جلوگیری کرد؟

راه هایی که برای درمان افسردگی وجود دارند تا حد زیادی این تاثیرات را کاهش می دهند و به حداقل می رسانند. در زیر چند مورد را به اختصار معرفی می کنیم :

درخواست کمک

متاسفانه فردی که دچار افسردگی می شود از درخواست کمک سر باز میزند. این قضیه در مردان شدید تر است. باید توجه داشته باشید که افسردگی علاوه بر صدمات روحی می تواند حتی صدمات فیزیکی جدی را نیز به همراه داشته باشد. بنابراین بسیار مهم است که بدانید تقصیر شما نیست و شما تنها نیستید.

در افسردگی بهترین روش درمان، روش جمعی و گروهیست.

مصرف داروهای ضد افسردگی

اگر شما دچار افسردگی شده اید، داروهای ضد افسردگی ممکن است به جلوگیری از تغییرات فیزیکی نیز کمک کند. این دارو ها هم از نظر روحی و هم از نظر جسمی به فرد کمک می کنند. ترکیب روان درمانی و داروهای ضدافسردگی می تواند در درمان افسردگی بسیار موثر باشد و تاثیرات روحی و جسمی آن را به حداقل برساند.


سنجش دمای بدن با استفاده از انواع تب سنج دیجیتال و معمولی


کاهش استرس

اگر شما در حال حاضر افسرده نیستید، بهترین زمان برای جلوگیری از ابتلا به این بیماریست. شواهد بسیار زیادی مبنی بر اینکه افسردگی از استرس آغاز می شود، وجود دارد.

به سادگی با کاهش استرس روزمره خود می توانید از افسرده شدن جلوگیری نمایید. یکی از روش های موثر بر کاهش استرس، ماساژ است که با استفاده از ماساژور چه برای بدن چه برای صورت با استفاده از دستگاه ماساژ صورت امکان پذیر است.

محصولات مرتبط
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید