همه چیز در مورد واکسن آنفولانزا

همه چیز در مورد واکسن آنفولانزا
زمانی که هوا رو به سرد شدن می رود پزشکان توصیه می کنند که برای مبتلا نشدن به آنفولانزا واکسن آن را بزنید. با توجه به حجم افراد زیادی که در زمستان به آنفولانزا دچار می شوند، واکسیناسیون آن بسیار مهم است. در سال 2017 در ایالات متحده حدود 80000 مورد مرگ و میر ناشی از آنفولانزا به ثبت رسیده است و همین امر موجب می شود که واکسن آن اهمیت ویژهای یابد. اخیرا نظرسنجی صورت گرفت که از والدین در مورد واکسن آنفولانزا پرسیده شد. نتایج این نظرسنجی نشان می دهد که اکثر والدین به این واکسن اعتماد ندارند و آن را غیر ضروری می دانند. در ادامه برای شما حقایقی در این زمینه معرفی کرده ایم.

حقایقی در مورد آنفولانزا

حقیقت اول : توجه به زمان ابتلا به این بیماری بسیار مهم است.

پزشکان معتقدند احتمال ابتلا به این بیماری از انتهای ماه آبان تا ابتدای بهار بیشتر است. بنابراین توصیه می شود واکسن آن را قبل از آبان بزنید تا به این بیماری مبتلا نشوید. هر ساله دوز متفاوتی از آنفولانزا را به شما تزریق می کنند. دلیل این امر آن است که انواع مختلفی از آنفولانزا وجود دارد.

حقیقت دوم : واکسن ها میتوانند با چندین نوع از این بیماری مقابله کنند.

هرساله دوز های متفاوتی از چندین نوع از این ویروس را با هم ترکیب می کنند تا در مقابل انواع بیشتری از بیماری آنفولانزا مقاومت کند.البته سال گذشته در ایالات متحده انتقادات شدیدی به واکسن آنفولانزا شد چرا که این واکسن در مقابل ویروس کشنده آن H3N2 مقاومت نمی کرد. البته زمان انجام واکسیناسیون نیز بسیار مهم است و نباید دیر شود.

حقیقت سوم : واکسن آنفولانزا 50 درصد از شما محافظت می کند.

هیچ واکسنی کامل نیست. در بهترین وضعیت یک واکسن شما را 50 درصد در مقابل مبتلا شدن محافظت می کند. البته توجه داشته باشید واکسیناسیون به این معنی نیست که شما اصلا آنفولانزا نمی گیرید، بلکه بدین معنی ست که شما به صورت خفیف تر مبتلا می شوید. ولی هنوز هم رعایت نکات مراقبتی در فصل سرما ضروری است.

حقیقت چهارم : در سنین مختلف نیاز به دوزهای متفاوتی از این واکسن است.

پزشکان معتقدند فاکتور سن نقش مهمی در دوز واکسن دارد. این فاکتور حتی بر روی تعداد دفعات واکسن نیز تاثیر می گذارد. به عنوان مثال کودکان 6 تا 8 ساله ممکن است نیاز باشد 2 بار در سال واکسیناسیون شونند در صورتی که افراد بزرگسال در سال یک بار هم واکسیناسیون شوند کافی است.


باور های غلط در مورد واکسن آنفولانزا

متاسفانه بسیاری از افراد باورهای غلطی در مورد واکسن آنفولانزا دارند. برخی از این اشتباهات را در ادامه معرفی و بررسی می کنیم.

باور اول : واکسن آنفولانزا خود باعث ابتلا به این بیماری می شود.

واکسن آنفولانزا در واقع ویروس های کشته شده یا ضعیف شده از آنفولانزا هستند و بنابراین نمی توانند باعث شوند شما مبتلا به بیماری شوید. با این حال پس از واکسیناسیون ممکن است فرد دچار تب یا بی حوصلگی شود که این امر کاملا طبیعی است. زمانی که واکسن وارد بدن شما می شود بدن شما در مقابل آن واکنش نشان می دهد و علائمی که بعد از آن بروز می کند نتیجه مقاومت بدن است که نشانه خوبی است. در واقع در این زمان بدن شما در حال ساخت ماده برای مقابله با آنفولانزا است.

باور دوم : نیازی به هر ساله واکسیناسیون شدن نیست.

برخی ها فکر میکنند تنها یک بار واکسن زدن کافیست. این درست نیست زیرا هر ساله تنوع ویروس های آنفولانزا بیشتر می شود و همین امر ضرورت واکسیناسیون هر ساله را نشان می دهد.

باور سوم : شما سیستم ایمنی قوی ای دارید و نیازی به واکسیناسیون ندارید.

این باور بسیار غلط است. درست است کسی که سیستم ایمنی بدن قوی ای دارد کمتر از دیگران در معرض این بیماری است اما باز هم به معنی مبتلا نشدن نیست. بررسی ها نشان می دهد که حتی افرادی که بسیار سالم هستند نیز به آنفولانزای شدید دچار می شوند. بنابراین در صورت اطمینان از سالم بودن بدنتان باز هم واکسیناسیون را انجام دهید.


مراقبت های عمومی در فصول سرد

علاوه بر واکسیناسیون موارد دیگری نیز هستند که بهتر است آنها را رعایت نمایید. در ادامه به برخی مراقبت های عمومی که بهتر است در فصول سرد انجام دهید اشاره می کنیم.

  • در محیط های عمومی سرفه نکنید.

سرفه کردن باعث انتقال ویروس ها می شود. زمانی که می خواهید در یک مکان عمومی سرفه کنید سعی کنید دستمالی جلوی دهان خود قرار دهید و در صورت نبود دستمال، دست خود را جلوی دهان خود نگهدارید تا ویروس ها در محیط پراکنده نشوند. سپس دست خود را نیز بشویید.

  • پیشگیری بهتر از درمان است.

با استفاده از دستگاه مرطوب کننده هوا یا دستگاه استریل هوا، هوای خانه را مرطوب نگه دارید و آن را پاکسازی کنید.

  • سرماخوردگی را با آنفولانزا اشتباه نگیرید.

از آنجایی که علائم تقریبا مشابهی دارند ممکن است شما اشتباه تشخیص دهید. در مورد تفاوت های سرماخوردگی و آنفولانزا بیشتر مطالعه کنید و بهتر است با پزشک نیز مشورت کنید.

  • واکسیناسیون خود را به موقع انجام دهید.

پزشکان معتقدند اکنون زمان این رسیده است که این بیماری را جدی بگیرید و به موقع نسبت به واکسیناسیون اقدام نمایید. 

محصولات مرتبط
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید