ماساژ درمانی

ماساژ درمانی
ماساژ درمانی دارای سابقه طولانی در فرهنگ ملل مختلف است.

امروزه مردم از بسیاری از انواع ماساژ برای اهداف درمانی استفاده می کنند. در ایالات متحده، ماساژ به عنوان یکی از روش های درمان به جای داروهای مکمل و جایگزین مورد استفاده قرار می گیرد. معرفی ماساژ درمانی شواهد علمی به دست آمده در مورد ماساژ درمانی محدود است و برای دانشمندان هنوز مشخص نیست که در طول ماساژ چه تغییراتی رخ می دهد و یا اینکه ماساژ درمانی چه تاثیری بر روی سلامت انسان می گذارد.

ماساژ درمانی باید توسط افراد حرفه ای انجام گیرد زیرا ماساژ اشتباه سلامتی فرد را به خطر می اندازد. تاریخ ماساژ درمانی قدمت ماساژ درمانی به هزاران سال قبل باز می گردد.


ماساژ درمانی چیست؟

اصطلاح "ماساژ درمانی" شامل بسیاری از تکنیک های مختلف است. برای اغلب این تکنیک ها از دست و انگشت خود استفاده می کنند، اما ممکن است در برخی از آنها از ساعد، آرنج و یا پا استفاده کنند.

ماساژدرمانی در ملل مختلف سابقه ای طولانی دارد و انسان ها از دیرباز از ماساژ برای درمان دردهای خود استفاده می کردند. در ایالات متحده ماساژ، به عنوان بخشی از درمان مورد استفاده قرار می گیرد. ماساژ درمانی از طریق طب سنتی، با حرکات دست و کشش‌ها و در دانش نوین پزشکی با به کارگیری فشار‌های خاص روی نقاط مختلف بدن و همچنین با کمک تجهیزات و دستگاه‌های مختلف از جمله دستگاه ماساژ بدن انجام می‌گیرد.
امروزه ماساژ درمانی به عنوان یکی از شاخه‌های علم فیزیوتراپی شناخته می‌شود.
 

مزایای بهداشتی ماساژ درمانی چیست؟

بر اساس گزارش سازمان ملی بهداشت در آمریکا در سال 2007 مشخص شد که در آن سال حدود 18 میلیون بزرگسال بالغ و 700 هزار کودک از ماساژ درمانی بهره برده اند.

افراد مختلف با دلایل متفاوتی از ماساژ استفاده می کنند. به عنوان مثال برای کاهش درد، بهبود آسیب های ورزشی، کاهش اضطراب و استرس، افزایش آرامش و کمک به سلامتی عمومی بدن از ماساژ استفاده می کنند.


خرید فشارسنج دیجیتال با ضمانت اصالت کالا از امسیگ


چگونه ماساژ درمانی بر روی بدن تاثیر می گذارد؟

تحقیقات علمی در مورد نحوه عملکرد ماساژ درمانی و چگونگی تاثیر آن بر بدن بسیار محدود است. البته شواهدی وجود دارد که نشان از مفید بودن ماساژ بر بدن دارد اما با این حال نمی توان نتیجه قطعی گرفت.

با این حال با توجه به یک تحلیل که از مقالات معتبر نتیجه گیری کرده است، می توان گفت که ماساژ درمانی بر بدن تاثیر می گذارد. شواهد موجود در این تحلیل نشان می دهد که یک جلسه ماساژ درمانی تاثیر بسیار زیادی بر کاهش استرس، کاهش فشار خون و ضربان قلب و همچنین کاهش افسردگی دارد. بر اساس شواهد به دست آمده از 13 آزمایش بالینی که در سال 2008 انجام گرفت، ماساژ درمانی برای درمان کمردرد های مزمن که به درمان های معمولی پاسخ نداده اند، بسیار مفید می باشد.

بر اساس آزمایشی که بر روی 300 بیمار بستری در بیمارستان که به بیماری سرطان پیشرفته مبتلا بودند، انجام گرفت مشخص شد که ماساژ می تواند برای کاهش درد و بهبود خلق و خوی آنها بسیار موثر باشد.

بر اساس آزمایشی بر روی 64 بیمار مبتلا به درد مزمن گردن، نشان داده شد که ماساژ درمانی برای بهبود عملکرد و کاهش علائم بیماری مفیدترین روش بوده است.

پیشنهاد سایر محصولات امسیگ: خرید دستگاه فشارسنج عقربه ای


چگونه ماساژ درمانی به کاهش درد کمک می کند؟

ماساژ موجب بهبود گردش خون می شود و بدین صورت اکسیژن تازه و مواد مغذی جذب بدن شده و مواد سمی دفع می گردد. همچنین موجب ترشح اندرونین که نابود کننده  درد است و آزاد کردن هورمون استرس می گرددو بدین صورت موجب کاهش استرس می شود.

تاریخچه ماساژ درمانی قدمت هزار ساله دارد که در کشورهایی چون چین، ژاپن، هند، کشورهای عربی، مصر، یونان، رم ، آمریکا و ایران وجود داشته است. همچنین ماساژ بین ورزشکاران نیز طرفداران بسیاری داشته است.

هدف از انجام ماساژ همواره در جهت رسیدن به سلامتی و کاهش درد در نواحی مختلف بدن استفاده می کنند و از داروهای شیمیایی که به منظور کاهش درد هستند، بهتر بوده و بدون عوارض می باشد. جهت بهبود سلامت بدن فرد حین انجام ماساژ توصیه می شود در محیط یک دستگاه بخور سرد قرار گیرد تا هوای مطبوع تری در فضا وجود داشته باشد.

مزایای فیزیکی ماساژ

  1. کاهش درد ماساژ فیزیکی: به کاهش درد و ناراحتی و سفتی عضلات کمک میکند. در واقع ماساژ یک روش مستقیم درمانی است که میتوان در هنگام بروز درد و ناراحتی آن را جایگزین داروهای ضد درد نموده و بطور مستقیم محل مورد نظر را ماساژ دهیم.
  2. افزایش تحرک: وقتی مدت زمان زیادی یک سری فعالیتهای تکراری را انجام دهیم، درواقع بدن خود را تحت یک روال تکراری قرار داده ایم وبه این صورت محدوده ی فعالیت و حرکات خود را محدود نموده ایم. لذا می توانیم با انجام ماساژ و کشش عضلات، دامنه ی حرکات خود را افزایش دهیم.
  3. بهبود گردش خون: سیستم گردش خون با عضلات بدن در ارتباط است، لذا عملکرد مناسب ماهیچه ها و عضلات بدن موجب باز شدن رگ های خونی و در نهایت موجب افزایش گردش خون می گردد.
  4. ایجاد آرامش: با توجه که مواردی که گفته شد یک سیستم عضلانی خوب و گردش مناسب خون در بدن، موجب می شود که احساس آرامش کنیم و در این بین مغز نیز سیگنالهای مثبتی را دریافت می کند و بدین ترتیب موجب آرامش بدنی و ذهنی میگردد.
  5. به صورت نشسته می توانید کارهایتان را نیز انجام دهید: اغلب افراد در معرض نوعی استرس قرار دارند که این استرس تمایل به آشکار شدن در شانه و گردن دارد. از طرفی زمانی که در محیط کار به صورت نشسته مشغول به انجام کارهایتان هستید، ممکن است به دلیل نشستن طولانی فشار بسیاری به کمر وارد گردد. با استفاده از ماساژور می توانید به صورت نشسته هم یک ماساژ لذت بخش را با استفاده از ماساژورهایی که وجود دارند، تجربه کنید و هم کارهایتان را به صورت همزمان یا بعد از ماساژ انجام دهید.
  6. کاهش دردهای عضلانی: ماساژ موجب بهبود و افزایش گردش خون می گردد و این امر موجب کاهش دردهای عضلانی می شود. البته ماساژ به عنوان یکی از روش های درمانی، برای از بین بردن درد های مزمن مطرح است.
  7. از بین بردن اضطراب و افسردگی: در یک مطالعه ی پزشکی دانشمندان به این نتیجه رسیدند که ماساژ موجب کاهش اضطراب و افسردگی در شخص می گردد. آن ها در سال 2005 این آزمایش را بر روی زنان مبتلا به سرطان سینه انجام دادند و به این نتیجه رسیدند که ماساژ موجب از بین بردن افسردگی و کاهش فشار خون در این افراد می گردد.
  8. بهبود خواب: ماساژ موجب بهبود خواب می گردد. همچنین ماساژ به کودکان کمک می کند تا خواب بیشتری داشته باشند و کمتر گریه کنند. در واقع ماساژ با ایجاد آرامش در فرد دریافت کننده ی ماساژ موجب می شود که فرد، خواب بهتری داشته باشد.
  9. افزایش ایمنی بدن: ماساژ موجب افزایش تعداد گلبول های سفید خون می گردد که نقش مهمی در محافظت از بدن در برابر بیماری دارد.
  10. کاهش درد و افزایش عملکرد بدن: تاندون، سر، رگ و درد ناشی از بارداری، موجب کاهش درد می شود.
  11. کمک به درمان علائم و عوارض: نقرس، آرتروز، دیابت، فشار خون بالا، کاهش خطر در بیماریهای قلبی و بیماریهای خود درمانی می شود.

خرید کیسه آب گرم در طرح های مختلف با کیفیت عالی و عمر بالا


مزایای روانی ماساژ

  1. کاهش اضطراب انسان همواره دچار استرس و اضطراب می گردد. ذهن انسان از طریق بدن، نشانه های فیزیکی مبنی بر وجود اضطراب را پاک میکند و بدین ترتیب موجب کاهش اضطراب می گردد.
  2. افزایش کیفیت خواب از بین بردن استرس های عمیق جذب شده به انسان شرایط را برای یک خواب راحت فراهم میکند که اثر ماندگاری بر روی بدن دارد و بدین ترتیب میتوان تنش های موجود را کنترل کرد.
  3. کنترل انرژی ماساژ روانی کمک میکند تا انرژی بدن را کنترل نماییم و تولید طبیعی انرژی بدن را افزایش دهیم.
  4. کاهش خستگی عضلات زمانی که خستگی زیادی را در بدن خود احساس می کنیم با ماساژ دادن میتوانیم مشکل را برطرف کنیم.
  5. افزایش تمرکز ازبین بردن استرس و بهبود گردش خون موجب می شود که انسان بتواند روی یک مساله ی خاص تمرکز کند.

تاثیرات فیزیولوژیکی ماساژ درمانی

  • تاثیر ماساژ بر روی پوست: افزایش جریان خون در پوست و تسریع پروسه ترمیم تقویت رشته های کلاژن افزایش تحرک پوست و بافت های زیزین آن. جهت تاثیر بیشتر می توانید با کمک دستگاه بخور صورت، به جذب مواد و روغن ها به صورت کمک کنید.
  • تاثیر ماساژ بر روی سیستم گردش خون: کمک به بازگشت وریدی بهبود جریان سرخرگی تسریع پروسه ترمیم ت
  • اثیر ماساژ بر روی سیستم لنفاوی: کمک به جریان لنف کمک به جذب تورم تسریع در دفع مواد متابولیک تسریع ریکاوری و بهبود عملکرد سیستم ایمنی
  • تاثیر ماساژ بر روی عضلات اسکلتی: افزایش جریان خون در عضلات تسریع ریکاوری و رفع خستگی رفع چسبندگی بین فیبرها ریلکس شدن عضلات و افزایش تحرک پذیری عضلات
  • تاثیر ماساژ بر روی سیستم عصبی: کمک به ریلکسیشن کاهش درد تسهیل عملکرد رفلکس ها و کاهش استرس
  • تاثیر ماساژ بر روی سیستم تنفسی: کمک به ریلکس شدن عضلات تنفسی کمک به کنده شدن و تخلیه‌ی ترشحات از جداره‌ی ریه
  • تاثیر ماساژ بر روی دستگاه گوارش: کمک به حرکات مواد داخل روده و کمک به جذب و دفع مواد

آیا ماساژ درمانی سردرد را کاهش می دهد؟

زمانی که فعالیت زیادی در طول هفته داشته باشید، ممکن است بر اثر استرس و خستگی ناشی از آن دچار سردردهای شدیدی شوید. گاهی اوقات چنین مشکلاتی نیازی به پزشک ندارند و فقط از طریق ماساژ درمانی، به راحتی می توانید مشکل را حل کنید.


آیا ماساژ درمانی به کمر درد کمک می کند؟

زمانی که درد شدیدی را در کمر یا پاهای خود احساس می کنید، به طوری که نمی توانید به راحتی رو پای خود بایستید یا خم و راست شوید، می توانید از طریق ماساژ هم آرامش را در خود ایجاد کرده و هم درد را در این نواحی به راحتی کاهش دهید.


آیا ماساژدرمانی درد بازو را کاهش می دهد؟

زمانی که بیس بال بازی می کنید ممکن است به دلیل فعالیت و کشش زیاد بازو، درد زیادی را در این ناحیه حس کنید.در این حالت نیز می توانید به راحتی از طریق ماساژ درد را کاهش دهید.


خرید تب سنج دیجیتال از برند آلمانی امسیگ


آیا ماساژ درمانی باعث لاغری میشود ؟

در مبحث تاثیر بر روی لاغری انقباض هایی می توانند در بدن رخ دهند که بنا به گفته کارشناسان سبب شده است تا بیماری ها در بدن افراد رخ دهد . باید توجه داشته باشیم که همان گونه که ماساژ موجب از بین رفتن برخی از بیماری ها می شود در کاهش چاقی نیز به ما کمک کند. البته فراموش نکنید که تاثیر ماساژ بر روی لاغری در واقع نقش کاتالیزور را بازی می کند ؛البته این کاتالیزور در کنار ورزش صحیح و و همچنین رعایت برنامه غذایی می تواند مدت زمان لاغری را کوتاه تر کند.

اگر بعد از ورزش از ماساژ استفاده کنید موجب می شود تا ترمیم عضلات و دریافت ریز مغذی ها صورت بگیرد. به گونه ای که با بالا رفتن جریان خون سبب می شود تا مواد زایدی نظیر اسید لاکتیک و اسید کربنیک که پس از ورزش در عضلات جمع می شوند از بدن خارج گردد. در واقع می توانیم بگوییم که ماساژ به صورت مستقیم و غیر مستقیم به کم کردن اندازه بافت چربی در بدن کمک می کند و با توجه به تحقیقاتی که در گذشته صورت گرفته نشان می دهد که رژیم غذایی مناسب و ورزش در کنار ماساژ می تواند به تناسب اندام و کاهش بافت چربی کمک کند.

اگر ماساژ در ناحیه بافت چربی و بافت زیر جلدی صورت بگیرد موجب سوزاندن چربی در این نواحی می شود. بالا رفتن جریان خون، اکسیژن و مواد مغذی در این بافت ها سبب زیاد شدن مصرف کالری می شود.

سایر محصولات امسیگ: خرید ترازو دیجیتال


عوارض جانبی ماساژ درمانی

به طور کلی ماساژ درمانی اگر توسط فرد متخصص انجام شود هیچ مشکل یا ناراحتی به غیر از کبودی، تورم یا حساست به روغن ماساژ ممکن نیست به وجود بیاورد. البته خطرات ماساژ بسیار نادر هستند.

با این حال در اینجا مواردی که باید در ماساژ به آن توجه داشته باشید را بیان کرده ایم. افرادی که دارای مشکلات خونی هستند یعنی اختلالات خونی دارند و یا به کم خونی یا تعداد پلاکت پایین مبتلا هستند باید از ماساژ قوی اجتناب کنند.

در محل هایی از بدن مانند لخته شدن خون، شکستگی، زخم های باز و یا زخم عمیق، عفونت های پوستی یا استخوان های تضعیف شده (در اثر پوکی استخوان یا سرطان) یا محل جراحی نباید از ماساژ درمانی استفاده شود.

گرچه ماساژ درمانی برای مبتلایان به سرطان بسیار مفید است اما باید دقت شود که ماساژ بر روی توده سرطانی قرار نگیرد زیرا بسیار خطرناک است و باید با پزشک خود مشورت کنند.

زنان باردار باید قبل از استفاده از ماساژ درمانی با پزشک خود مشورت کنند.


نکاتی در مورد ماساژ درمانی

از ماساژ درمانی به عنوان جایگزین برای مراقبت های پزشکی یا بخ تعویق انداختن آنها استفاده نکنید. اگر وضعیت پزشکی ویژه ای دارید و مطمئن نیستید که آیا ماساژ درمانی برای شما مناسب است یا خیر، با پزشک خود مشورت کنید. شما همچنین می توانید اقدام به مطالعه مقالات پزشکی معتبر در همین زمینه کنید. اگر شخص ماساژ دهنده استفاده از سایر روش های ماساژ راتوصیه کرد آن را با پزشک خود در میان بگذارید.

محصولات مرتبط
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید