همه چیز درباره ماساژور تفنگی

همه چیز درباره ماساژور تفنگی
ماساژ یکی از کارهای محبوب است که با اهداف درمانی و آرامش بدنی انجام می‌شود. با افزایش محبوبیت این کار، روش‌ها و دستگاه‌های مختلفی برای این کار ابداع شد که یکی از این روش‌ها استفاده از ماساژور تفنگی است.

این محصول، یکی از دستگاه‌های محبوب ماساژ است که کار ماساژ را راحت‌تر کرده است. برای همین این وسیله تبدیل به یک وسیله کاربردی برای ورزشکاران، فیزیوتراپیست‌ها و عموم مردم شده است.

اگر شما هم تمایل دارید با این وسیله کاربردی آشنا شوید و بدانید که ماساژور تفنگی چیست و چه کاربردی دارد، همراه ما باشید. در این مطلب به معرفی این دستگاه، نحوه استفاده، مزایا، معایب و فواید ماساژ گان پرداخته‌ایم.

ماساژور تفنگی چیست؟

دستگاه ماساژ تفنگی یک ابزار کاربردی برای ماساژ عمیق بافت‌های بدن است. نام‌گذاری این وسیله نیز به دلیل شکل ظاهری آن که شبیه به تفنگ است، انجام شده است.

این وسیله از تکنیک ضربه‌ای برای ماساژ استفاده می‌کند و ارتعاش درمانی برای شل کردن عضلات از تکنیک‌های این دستگاه است. سری‌های مختلف طراحی شده برای این وسیله، این امکان را فراهم می‌کند که به‌راحتی هر قسمتی از بدن را ماساژ دهید. همچنین هر یک از سری‌ها کار خاصی انجام می‎‌دهد و برای هدف‌های متفاوت است.

کاربردهای ماساژور تفنگی

در مرحله اول که این وسیله را می‌بیند، شاید فکر کنید که تفنگ ماساژ فقط برای ماساژ سطحی بدن و رفع خستگی است. اما باید بگوییم که این دستگاه ماساژور بسیار کاربردی بوده و یکی از بهترین وسیله‌ها است.

درصورتی‌که این وسیله درست و اصولی استفاده شود، از کاربردهای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تسکین درد و آرامش عضلات آسیب‌دیده: ماساژور ضربه‌ای یک روش طبیعی برای کاهش درد است
  • پیشگیری از آسیب: با افزایش دمای عضله و افزایش انعطاف‌پذیری آن، از آسیب‌های احتمالی عضله پیشگیری می‌شود
  • بهبود حرکت عضلات و انعطاف‌پذیری بافت آن‌ها: با ماساژ توسط دستگاه، بافت‌ها نرم شده و حرکت و انعطاف‌پذیری آن‌ها افزایش می‌یابد
  • کاهش تنش‌های عضلانی: دستگاه ماساژ با ایجاد ضربه، مسیرهای عصبی را تحریک کرده و حس آن‌ها را تقویت می‌کند. درنتیجه تنش عضلانی کاهش می‌یابد
  • کاهش درد بعد از تمرین‌های ورزشی: فشار وارده بر عضلات توسط دستگاه، بازیابی عضلات به حالت اولیه را تسریع بخشیده و درد بعد از تمرین‌های سنگین کاهش می‌یابد. به همین دلیل برای ماساژ ورزشی کاربرد دارد.
  • تسهیل آزادسازی اسیدلاکتیک در بدن: ماساژور تفنگی اسیدلاکتیک اضافی در بدن را دفع کرده و خستگی را از بدن دور می‌کند
  • بهبود گردش خون: ایجاد ضربه‌های کنترل‌شده توسط دستگاه، سبب افزایش گردش خون شده و این یعنی تأمین مواد مغذی و اکسیژن‌رسانی به خون است
  • تحریک سیستم عصبی: با ماساژ توسط این دستگاه سیستم عصبی تحریک شده و عملکرد آن‌ها بهبود می‌یابد
  • تحریک سیسم لنفاوی: غدد لنفاوی یکی از عوامل مؤثر در گردش خون است که با دستگاه ماساژ تحریک شده و خون‌رسانی عضلات افزایش می‌یابد
  • بهبود توده‌های عضلانی و عملکرد ورزشی: تفنگ‌های ماساژ استقامت عضلات، قدرت و آگاهی حرکتی عضلاتی را بهبود می‌بخشد
  • تسهیل در شکست بافت اسکار: دستگاه تفنگی با ایجاد ضربه انعطاف‌پذیری بافت اطراف اسکار را افزایش داده و درد این بافت‌ها را کاهش می‌ده
  • رفع خستگی عضلات: تفنگ کوبه‌ای با افزایش گردش خون عضلات را سریع‌تر ریکاوری کرده و خستگی آن‌ها را رفع می‌کند

نکاتی در مورد ماساژور تفنگی

نحوه استفاده از ماساژور تفنگی برای عضلات مختلف بدن

یکی از برترین مزیت‌های ماساژور تفنگی که به ماساژور کوبه ای نیز معروف است، ماساژ عضلات مختلف است. از این دستگاه می‌توانید برای پا، کمر، کتف، پشت و قسمت‌های مختلف بدن استفاده کنید. اما ازآنجایی‌که بیش‌ترین استفاده ماساژورها برای پا و کمر است، ماساژ این قسمت‌ها توسط ماساژور تفنگی را در ادامه شرح داده‌ایم.

بیشتر بخوانید: ماساژ لاغری شکم چیست و آیا عوارض دارد؟

استفاده از ماساژور تفنگی برای ماساژ پا

پادرد یکی از مشکلات شایع است که افراد زیادی را درگیر می‌کند. تفنگ ماساژور عضلات پا را شل کرده و به بهبود درد آن کمک می‌کند. از ماساژور تفنگی می‌توانید برای عضلات چهار سر، همسترینگ و ساق پا استفاده کنید. برای انجام ماساژ روی زمین یا صندلی بنشینید و از قسمت بالایی شروع کنید و به‌آرامی به سمت زانوها حرکت کنید. دقت کنید که مفصل‌های زانو را به‌هیچ‌عنوان ماساژ ندهید. فقط می‌توانید اطراف آن را با درجه پایین دستگاه ماساژ دهید.

استفاده از ماساژور تفنگی برای ماساژ کمر

کمردرد و درد عضلات یکی دیگر از کاربردهای دستگاه تفنگی ماساژ است. برای استفاده از دستگاه بر روی کمر، ابتدا عضلات خود را شل کنید. دستگاه را روی سرعت آهسته تنظیم کنید و به‌تدریج آن را افزایش دهید. اما توجه کنید که این کار به‌تنهایی سخت است و نیازمند کمک دیگری هستید. همچنین درد کمر نیاز به زمان زیادی دارد و در طولانی‌مدت نتیجه‌بخش خواهد بود.

کاربردهای سری های مختلف ماساژور تفنگی

شاید سؤال خیلی از مخاطبان این باشد که دلیل محبوبیت ماساژور تفنگی چیست و چرا کاربرد زیادی دارد؟ این ماساژور که یکی از جدیدترین انواع ماساژور بدن است، به‌خاطر سری‌های مختلفی که روی آن نصب می‌شود پرکاربرد بوده و برای اهداف مختلفی استفاده می‌شود. به همین دلیل در این قسمت به معرفی متداول‌ترین و پرکاربردترین سری‌های دستگاه Massage gun پرداخته‌ایم.

سری توپی

سری توپی یک سری شبیه توپ کوچک است. از این نوع سری بیش‌تر برای ماساژ معمولی و عضلات بزرگ استفاده می‌شود. عضلاتی مانند پا و کتف با این نوع سری بهتر ماساژ داده می‌شوند.

سری U شکل

سری U شکل که به سری چنگالی نیز معروف است، برای زمانی مناسب است که نیاز به نیروی بیش‌تری دارید. این سری نیروی دستگاه را دوبرابر کرده و ناراحتی عضلاتی مانند ساق پا و تاندون آشیل را از بین می‌برد.

سری تخت

این نوع سری نیز برای اکثر عضلات قابل‌استفاده است. سری تخت ضربه‌های عمیق با فشار بیش‌تر به عضلات وارد می‌کند و ناراحتی عضلانی را از بین می‌برد. ضمن اینکه برای پشت بدن و کمر که احساس درد و سفتی دارید، این سری بهترین گزینه خواهد بود.

سری گلوله

سری گلوله، مانند نوک گلوله یک نقطه تماس گرد و کوچک دارد. این سری برای نواحی خاصی مانند دست، پا و کف پا مناسب است. از کاربرد دیگر آن استفاده برای بافت‌های عمیق و آسیب‌دیده است.

سایر محصولات امسیگ: خرید بالش طبی با قیمت مناسب

ماساژ تفنگی

 

خطرات و معایب استفاده از ماساژور تفنگی

دستگاه تفنگی مانند هر وسیله‌ای دیگری در کنار کاربردهای خوبی که دارد، اگر به‌درستی استفاده نشود، خطرات و معایبی خواهد داشت. این دستگاه حتی اگر از بهترین برند ماساژور کوبه ای هم که باشد، باید بادقت استفاده شود. اگر از این دستگاه کاربردی زیاد و غیراصولی استفاده شود، خطراتی برای استفاده‌کننده داشته و همچنین در کنار خطرات، معایبی نیز دارد که در زیر به آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

  • تشدید صدمه در ناحیه موردنظر و افزایش درد
  • قیمت بالای دستگاه
  • وزن سنگین دستگاه

چه کسانی نباید از ماساژور تفنگی استفاده کنند؟

پس از آشنایی با دستگاه تفنگی ماساژ، همه افراد دوست دارند که از آن استفاده کنند. اما باید بگوییم که در کنار فواید ماساژ گان برای عضلات، این دستگاه برای هر کسی مناسب نیست؛ بنابراین افرادی که مشکلات زیر را دارند، باید از استفاده این ماساژور خودداری کنند.

  1. افرادی که دچار آسیب‌های اسکلتی - عضلانی مثل پیچ‌خوردگی هستند
  2. افرادی که زخم باز دارند
  3. کسانی که در بدن خود کبودی دارند یا با نقصی مواجه هستند
  4. اشخاصی که دچار دردهای شدید بدون علت هستند
  5. افرادی که دچار پوکی‌استخوان، آرتروز و فیبرومیالژیا هستند

ماساژور تفنگی چه مزایایی نسبت به سایر روش های ماساژ دارد؟

پس از آشنایی کامل با این دستگاه محبوب، زمان آن رسیده است که بررسی کنیم این دستگاه چه مزیت‌هایی نسبت به دیگر دستگاه‌ها و روش‌های ماساژ دارد. مزیت‌هایی که این دستگاه را زبان‌زده کرده، شامل موارد زیر است:

  • صرفه‌جویی در زمان: برای اینکه در بیرون از منزل ماساژ بگیرید، باید زمان زیادی را صرف رفت‌وآمد کنید. اما با این وسیله به‌راحتی در منزل ماساژ می‌گیرید
  • باطری قابل‌شارژ: شارژر این دستگاه‌ها برای زمان زیادی شارژ را در خود ذخیره می‌کند و عمر دستگاه را افزایش می‌دهد
  • سری مختلف: سری‌های مختلف روی این دستگاه آن را برای قسمت‌های مختلف بدن و آسیب‌های متفاوت در بدن قابل‌استفاده کرده است
  • راحتی در استفاده: راحتی استفاده از ماساژور تفنگی سبب شده تا همه افراد در مواقع لزوم به‌راحتی از آن استفاده کنند
  • قابل‌حمل: با قابلیت حمل و جابه‌جایی راحت دستگاه ماساژ، می‌توانید آن را با خود به هر جایی ببرید و از آن استفاده کنید

این مطلب را از دست ندهید: بهترین ماساژور صورت

نکاتی که باید هنگام استفاده از ماساژور تفنگی رعایت کنید

شاید حالا که متوجه شدید فواید و مزایای ماساژور تفنگی چیست تمایل داشته باشید که یکی از آن را داشته باشید. اگر یکی از آن را تهیه کردید و می‌خواهید که هنگام استفاده از این دستگاه کاربردی نتیجه مطلوبی بگیرید، باید برخی نکات را رعایت کنید.

نباید از این دستگاه روی زخم‌های باز، مفاصل، جلوی گردن، ستون فقرات و استخوان استفاده نکنید. برای دریافت نتیجه بهتر روزانه و به طور مرتب از آن استفاده کنید. سعی کنید برای نواحی مختلف از سری مناسب استفاده کنید و از استفاده بیش از اندازه دستگاه پرهیز کنید.

جمع‌بندی

امیدواریم با مطالعه این مطلب با کاربرد و فواید دستگاه ماساژ ضربه‌ای یا همان تفنگی آشنا شوید. این دستگاه یک وسیله کاربردی و راحت برای ماساژ است و مزایای زیاد آن سبب شده که افراد زیادی آن را تهیه کنند. اگر شما هم نیازمند یک دستگاه ماساژ هستید، توصیه می‌کنیم در خرید این محصول تردید نکنید.

محصولات مرتبط
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید