نحوه انجام ماساژ سر و فواید آن

نحوه انجام ماساژ سر و فواید آن
ماساژ سر یا کرانیوساکرال تراپی، نوعی ماساژ عمیق است که برای کمک به کاهش استرس و تنش استفاده می‌شود. در این نوع ماساژ، طیف وسیعی از تکنیک‌ها را در قسمت فوقانی بدن به کار می‌برند تا اعصاب و رگ‌های خونی پوست سر تحریک شود و تنش عضلانی را در اطراف سر کم کنند.

آیا شما هم درباره نحوه ماساژ سر، کنجکاوید؟ برای پاسخ به سؤالات و دریافت آموزش ماساژ سر می‌توانید در ادامه با ما همراه باشید!

فواید ماساژ سر

فواید ماساژ دادن سر برای سلامتی انسان، متعدد است؛ اما در زیر مهم‌ترین آن‌ها برای شما توضیح داده می‌شوند:

کمک به درمان اختلالات خواب

یکی از مشکلات انسان امروزی، خوابیدن بدون کیفیت و کم‌خوابی است. چون او به دلیل کار زیاد و خسته‌کننده، اضطراب و استرس و مشکلات پیچیده اقتصادی، نمی‌تواند به‌خوبی استراحت کند.؛ اما همین مشکل ممکن است بعدازمدتی، عواقب خطرناکی برای انسان داشته باشد. جالب است بدانید که افراد با یادگیری شیوه انجام ماساژ سر، می‌توانند اختلالات خواب خود را درمان و جبران کنند. در واقع ماساژ پوست سر، به علائم فیزیکی حمله می‌کند و در بهبود جریان خواب نیز تأثیر می‌گذارد. در نتیجه فرد با این کار آرامش پیدا می‌کند و می‌تواند بهتر استراحت کند. راهکار های دیگری را هم می توانید در مقاله "درمان بی خوابی شبانه بدون دارو" بخوانید.

کمک به بهبود سیستم ایمنی بدن

این نوع ماساژ، مزایای زیادی برای سیستم ایمنی و عصبی مرکزی شما دارد. ماساژ منظم، باعث می‌شود که افراد بتوانند سلامتی و تندرستی خودشان را ارتقا دهند. چون جریان و گردش خون در سر افزایش پیدا می‌کند. از طرف دیگر توانایی‌های درمانی و طبیعی بدن نیز بهینه‌سازی شده و سیستم ایمنی و عصبی بدن را به تعادل و هماهنگی بهتر نزدیک می‌کند. در واقع با ماساژ پوست سر می‌توانید انسجام و تندرستی بدنتان را تقویت کنید و در برابر مشکلات و بیماری‌ها مقاومت بیشتری داشته باشید.

بیشتر بخوانید: روش های تقویت سیستم ایمنی بدن

تسکین‌ دهنده میگرن و سردرد

سردردهای میگرنی، به همراه خود درد گردن و پشت چشم را نیز می‌آورند و همین مشکل، تحمل درد را برای افراد کم‌تر می‌کند. در واقع، انقباضات عضلانی باعث این دردها می‌شوند و ماساژ پوست سر می‌تواند به کاهش شدت، مدت و دفعات این نوع سردردها کمک بزرگی بکند. این نوع ماساژ، خاصیت آرام‌بخشی روی عضلات گردن دارد و میگرن و سردردهای شدید را کاهش می‌دهد و این مزیت، برای میگرن به‌عنوان دردی شایع میان انسان‌های امروزی، راه‌حل مناسبی است. چون به نقاط درد خاص موجود در سر فشار وارد شده و جریان خون مغز را نیز بهبود می‌دهد. لازم است پیش از انجام ماساژ تفاوت میگرن و سردرد را بدانید تا روش مناسبتری را انتخاب کنید.

افزایش حافظه

با انجام درست و صحیح ماساژ پوست سر، عملکرد کلی مغز افزایش پیدا می‌کند. چون جریان خون در سیستم عصبی و ستون فقرات را افزایش می‌دهد و وقتی عملکرد مغز بهبود یابد، حافظه نیز تقویت می‌شود. افراد می‌توانند با انجام این ماساژ سطح تمرکز خود را بالا ببرند. این در حالی است که ذهن افراد، در بیشتر اوقات با افکاری آشفته و متفاوت درگیر است و همین امر باعث می‌شود تا آن‌ها جزئیات مهم را فراموش کنند. یعنی تمرکزشان را از دست می‌دهند و مغزشان نیز عملکرد خوبی ندارد.

بیشتر افراد نیز با افزایش سن، توانایی ذهنی و حافظه‌شان را از دست می‌دهند و زندگی برایشان سخت می‌شود. اما می‌توانند با ماساژ پوست سر، به افزایش جریان خون در سیستم عصبی، ذهن را خالی و آرام کنند تا تمرکز بیشتر و حافظه قوی‌تری داشته باشند. از طرف دیگر این نوع ماساژ، باعث افزایش اکسیژن در مغز می‌شود و احساسات شما را تقویت و ذهنتان را آزادتر می‌کند.

تنظیم فشار خون

طبق مطالعات سال ۲۰۱۶، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که ماساژ ۱۵ و ۲۵ دقیقه‌ای می‌تواند فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را به مقدار زیادی کاهش دهد. چون آن‌ها بر این باورند که ماساژ به بهبود گردش خون کمک می‌کند و تأثیر مثبتی روی شل‌شدن عروق خونی و عضلات گردن دارد. نکته جالب‌تر اینجاست که ماساژ پوست سر به کاهش هورمون استرس مانند کورتیزول کمک می‌کند و هم‌زمان فشار خون را نیز تنظیم می‌کند. این مزیت، باعث می‌شود تا احتمال سکته مغزی و حملات قبلی نیز در افراد مستعد کاهش یابد. برای بررسی فشار خون خود می توانید همین حالا اقدام به خرید فشار سنج دیجیتالی نمایید.

آرامش‌ بخش و تنظیم‌ کننده تنفس

این ماساژ، باعث می‌شود تا هورمون سروتونین بیشتری در مغز ترشح شود و خلق‌وخوی افراد را نیز بهتر کند. جالب است بدانید که ماساژ پوست سر، به بهبود تنفس نیز کمک می‌کند و مشکلات تنفسی مانند آلرژی، مشکلات سینوسی، آسم و برونشیت را نیز بهبود می‌دهد. از طرف دیگر منقبض یا کوتاه‌تر شدن ماهیچه‌های تنفسی، الگوی تنفس نرمال را محدود می‌کند. اما تکنیک ماساژ سر، به بهبود این قضیه با استراحت ماهیچه‌ها، بهبود ظرفیت شش‌ها و عملکرد بهتر دستگاه تنفسی، می‌پردازد.

تقویت مو و رشد آن

از مزایای ماساژ پوست سر، تقویت موهای نازک است. این عمل با استفاده از روغن، تأثیر بیشتری دارد و در سلامت، رشد و درخشندگی موهایتان نیز مؤثر است. چون با ماساژ، جریان خون در پوست سر افزایش پیدا می‌کند و همین امر باعث رسیدن مواد مغذی حیاتی رشد مو به ریشه مو می‌شود. از طرف دیگر روغن‌های طبیعی را به‌خوبی بین رشته‌های مو توزیع می‌کند و بسیاری از موانع را نیز از روی پوست سر برمی‌دارد.

این‌گونه موی سر به‌صورت طبیعی و سالم رشد می‌کند. در واقع با ماساژ سر، اکسیژن و مواد مغذی بهتر به فولیکول‌های مو می‌رسد و مو قوی‌تر و متراکم‌تر می‌شود. جالب است بدانید که ماساژ پوست سر به‌علاوه رشد مو، به حذف سلول‌های مرده پوست، تجمع محصولات، بهبود کنترل چربی و کاهش شوره نیز کمک می‌کند.

آمادگی لازم برای انجام ماساژ سر

بهتر است قبل از انجام ماساژ کارهای زیر را انجام دهید:

  • قبل از ماساژ پوست سر، دستان خود را با آب و صابون به مدت حداقل ۲۰ ثانیه بشویید.
  • گرم‌کردن سر فرد یا خودتان برای ماساژ، به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه نیز امری لازم است. این کار را نیز می‌توانید با گرمایی مرطوب همراه کنید تا فرد احساس آرامش بیشتری داشته باشد.
  • برای گرم‌کردن سر از فرد بخواهید دوش آب گرم بگیرد یا حوله‌ای مرطوب را در مایکرویو گرم کنید و روی سرش قرار دهید.
  • فراموش نکنید که افراد برای ماساژ در صورت داشتن موهای بلند، باید آن‌ها را باز کرده و حتماً شانه کنند.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید ماساژور برقی

انواع روش‌ های ماساژ دادن سر

امروزه دو شیوه انجام ماساژ سر وجود دارد که در زیر برای شما توضیح داده می‌شود:

ماساژ سر با دست (سنتی)

در آموزش ماساژ سر، مراحل زیر آورده شده است که باید طبق آنها عمل کنید:

  • با استفاده از روغن به مقدار کم، انگشتانتان را روی پوست سر ماساژ دهید و مطمئن شوید که هر دو قسمت جلویی و پشت سرتان، به روغن آغشته شده‌اند.
  • با ضربات آرام، ماساژ پوست سر را ادامه دهید. این ضربات باید آهسته باشند تا آرامش بیشتری به فرد بدهند.
  • با نوک انگشتان خود، حرکات دایره‌ای سبک را به ماساژ اضافه کنید.
  • در این مرحله دستان خود را از پشت به جلو و برعکس حرکت دهید. فراموش نکنید که فرد باید در حالت نشسته یا دراز کشیده باشد.
  • بعد از آن با یک دست گردن فرد را خم کنید و با دست دیگر، گردن او را با انگشت شست و انگشتان دیگر در مقابل ماساژ دهید. این حرکت باید در بالا و پایین گردن اعمال شود.
  • در این مرحله، دستانتان را زیر موها و نزدیک شقیقه‌ها برده و با ایجاد فشاری ملایم، تمامی سطح سر را ماساژ دهید.
  • بعد از آن، دستان خود را زیر سر فرد قرار دهید و پشت گردن را بالا بکشید تا به پایه سر برسید. در واقع نوک انگشتان شما باید برای لحظه‌ای روی برجستگی پشت سر قرار بگیرد.
  • در اینجاست که باید پایه سر را با حرکت دایره‌ای مالش دهید. فراموش نکنید که این حرکت، با تکنیک قبلی فرق دارد و فقط باید از نوک انگشتانتان استفاده کنید.
  • حالا نوبت اعمال فشار بیشتر و ایجاد دایره‌های بزرگ‌تر روی گردن و سر فرد است. این کار باعث می‌شود که سر فرد کمی از سطح میز بلند شود.
  • در بخش پایانی باید با استفاده از نوک انگشتانتان، سر فرد را به‌آرامی نوازش کنید.
  • از طرف دیگر باید موهای فرد را جمع کرده و به‌آرامی به سمت بیرون بکشید. به هنگام عقب رفتن نیز بخش‌های دیگر مو و سر را بکشید. قبل از آن نیز مطمئن شوید که فرد این حرکت را دوست دارد یا نه.

ماساژ سر با دستگاه ماساژور

برای استفاده از ماساژور سر، کافی است که دستگاه را به‌آرامی روی پوست سر حرکت دهید. حرکت دستگاه در مسیرهای دایره‌ای‌شکل نیز به شما کمک می‌کند تا بیشترین اثر را بگیرید. چون این تکنیک، سلول‌های مرده پوست را شل می‌کند و از بین می‌برد. برای خرید ماساژور بدن و سایر مدل های ماساژور همین حالا از فروشگاه آنلاین امسیگ خرید خود را انجام دهید.

لوازم مورد نیاز برای ماساژ سر

بهتر است قبل از انجام ماساژ، وسایل زیر را آماده کنید:

  • تخت ماساژ
  • روغن ماساژ
  • لوسیون ماساژ
  • حوله
  • روکش یک‌بارمصرف
  • تخت

مطالعه این مقاله را از دست ندهید: بهترین مدل های ماساژور صورت

جمع‌بندی

شما می‌توانید انواع دستگاه‌های ماساژور سر را برای داشتن بدنی سالم‌تر تهیه کنید. از تأثیرات ماساژ سر با استفاده از این ماساژورها نسبت به روش‌های سنتی می‌توان لمس و تحریک تمامی نقاط پوست سر را نام برد. امروزه شرکت‌های زیادی، انواع این ماساژورها را به شما ارائه می‌دهند.

در این میان شرکت رهروان ایستاتیس (امسیگ)، به‌عنوان واردکننده و عرضه‌کننده معتبر ماساژور سر شناخته می‌شود و محصولات دیگری مانند ترازو دیجیتال، فشارسنج دیجیتال، ماساژور و ریلکسیشن، بخور صورت و تصفیه هوا را نیز با کیفیتی مطلوب و قیمتی منصفانه به شما ارائه می‌دهد.

محصولات مرتبط
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید