چرا ما از ماساژ لذت می بریم؟

چرا ما از ماساژ لذت می بریم؟
ماساژ هزاران سال از دوران باستان باستان تا به امروز به شیوه های مختلف مورد استفاده قرار گرفته است و در گذشته مردم معتقد بودن ماساژ یک نوع درمان بیماری است.

 


علت لذت بردن از ماساژ چیست؟

ماساژ می تواند گردش خون را افزایش دهد، تنش و استرس را کاهش دهد، و همچین باعث کاهش اضطراب در زندگی ماشینی می شود، خواب را بهبود می بخشد، و آرامش را در سراسر بدن افزایش می دهد. ماساژ منظم به شما کمک می کند تا فشار خون را پایین آورید تا خطر ابتلا به حمله قلبی را کاهش دهید و همچنین ماساژ این توانایی را دارد که درد را در بیشتر قسمت های بدن کاهش دهد مثل پا،گردن،‌ پشت و کمر.

یکی از شایع ترین دلایل برای ماساژ گرفتن تسکین تنش عضلانی و گرفتگی های عضلانی است. اگر خیلی وقت است که دلتان می خواهد از تنش و استرس خلاص شوید و حداقل نیم ساعتی را با آرامش خاطر زندگی کنید شما می توانید ماساژ را در یکی از قسمت های بدن که در زیر فواید آن را بیان می کنم را امتحان کنید:

ماساژ پا

ماساژ پا درست قبل از رفتن به رختخواب باعث می شود راحت تر بخواب بروید ماساژ پا رفلکسولوژی باعث آرامش می شود و حتی به شما کمک می کند تا دچار افسردگی نشوید خصوصا در سنین بالاتر ماساژ باعث تسکین اعصاب می شود و شما به جای استفاده از قرص های اعصاب میتوانید با خرید ماساژور پا، پاهای خود را به طور منظم ماساژ دهید. ده دقیقه ماساژ در طول روز باعث گردش خون بهتر در بدن می شود برای درمان سندرم پا که یک نوع اختلال عصبی است ماساژ پا بسیار تاثیر گذار است ماساژ پا به طور منظم عضلات را در اطراف پا تحریک می کند وخستگی که در طول روز با ایستادن زیاد بر شما وارد شده را کاهش می دهد.

بیشتر بخوانید: نحوه ماساژ زانو برای کاهش درد

ماساژ پشت و کمر

ماساژ پشت و کمر گردش خون را افزایش میدهد و باعث افزایش خون در ان ناحیه می شود این کمک می کند خون با اکسیژن و مواد مغذی به عضلات و ارگان های اصلی برسد. این ماساژ باعث کاهش درد در قسمت پشتی بدن می شود که اضطراب و استرس را در بدن کم می کند. با ماساژدادن، ماهیچه ها از حالت فشردگی و انقباض در آمده، استراحت می کنند و برای کسانی که به سختی در شب می خوابند راه مناسبی است.

ماساژ بدن در دوران بارداری

یکی از انواع ماساژ بدن، مربوط به ماساژ دوران بارداری است که می‌تواند در رفع استرس مادر، بهبود گرفتگی عضلات و کاهش کمردرد، درد باسن و شانه نیز تاثیر خوبی داشته باشد. ماساژ، مقدار هورمون اپی‌نفرین را که منجر به گرفتگی عروق می‌شود کاهش می‌دهد و باعث آرامش و تعادل در خلق‌وخو می‌شود. هنگامی که عضلات کمر دچار گرفتگی یا پارگی شوند، ناحیه اطراف عضلات ممکن است ملتهب شود. در صورت ایجاد این التهاب، عضلات کمر دچار اسپاسم شده و درد شدید در قسمت پایین کمر فرد ایجاد می‌شود. به این ترتیب ممکن است حرکت دادن کمر بسیار دشوار گردد. علاوه بر این امکان ایجاد حساسیت در عضلات بالای کمر نیز وجود دارد که دلیل آن می‌تواند به خاطر ضعیف شدن یا آسیب‌های وارد شده به خاطر استفاده بیش از حد از این عضلات باشد. درد در قسمت بالای کمر همچنین می‌تواند به خاطر شرایط خاص همچون گرفتگی عضلات، آسیب‌های ورزشی، یا تصادف با اتومبیل نیز ایجاد شود. در این حالت می‌توان از ماساژ درمانی برای بر طرف کردن اسپاسم/ التهاب ایجاد شده و بهبود دامنه حرکت عضلات استفاده کرد.

همانطور که در بالا هم گفته شد، ماساژ به کاهش فشار خون هم کمک می کند که میتوانید برای سنجش آن از یک دستگاه فشار خون دیجیتال کمک بگیرید.

ماساژ گردن

ماساژ گردن باعث شل شدن عضلات گردن و شانه می شود و همچنین برای کسانی که از سردرد تنش، فشار چشم، میگرن، سینوزیت و درد گردن مزمن رنج می برند مفید است. ماساژ گردن مانند یک ماده انرژی زا در بدن کار می کند که انرژی را به کل بدن می دهد . ماساژ گردن یک روش درمان دستی ویا با یک ماساژور دستی است که در آن عضلات و سایر بافت‌های نرم برای کاهش گرفتگی عضلات و نیز کاهش فشار وارد شده، مالش داده می‌شود.

هر چند ماساژ، کل بدن فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد، این روش درمانی به طور خاص برای مشکلات عضلانی اسکلتی، گردش خون، و بهبود سیستم‌های لنفاوی و عصبی بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد.


بیشتر بخوانید: بهترین روغن برای ماساژ بدن


چگونه از ماساژ لذت ببرید

ماساژ علاوه بر مزایای درمانی که دارد، مزایای روانی نیز دارد. یک ماساژ خوب ماساژی است که همراه با احساس خوشایند و آرامش باشد. در اینجا لیستی از نکاتی مفید برای بهترین استفاده از ماساژ درمانی را معرفی کرده ایم:

  • برای ماساژ به اندازه کافی زمان بگذارید و در طول ماساژ به زمان فکر نکنید و مرتب ساعت خود را چک نکنید فقط از ماساژ لذت ببرید.
  • عمیق و مرتب نفس بکشید. تنفس عمیق اکسیژن بیشتری را به ریه های شما میفرستد و احساس بهتری را در شما ایجاد می کند. برای این منظور بهتر است از یک دستگاه رطوبت ساز یا همان بخور سرد در محیط قرار دهید.
  • اگر در طول ماساژ احساس ناراحتی کردید یا فشار به نظرتان زیاد بود، این را با پزشک خود در میان بگذارید و این بازخورد را اطلاع دهید.
  • گوشی همراه خود را خاموش کنید. تلفن های همراه باعث بر هم زدن آرامش شما می شوند. آن ها را خاموش کنید و تا پایان ماساژ به تماس هایتان پاسخ ندهید. بعدا می توانید تماس های خود را بگیرید.
  • یک پزشک خوب پیدا کنید. برخی از پزشکان تنها در یک زمینه خوب هستند و یا بعضی از آن ها مضطرب هستند. پزشکی حرفه ای و بدون استرس را انتخاب کنید. این مساله تاثیر بسیار زیادی بر احساس شما دارد.
  • با پزشک خود در مورد فشار مطلوبتان صحبت کنید. شدت فشار نسبی است. مطمئن شوید که تعریف شدت ها بین شما و پزشکتان یکسان است زیرا ممکن است فشاری که از نظر پزشکتان مطلوب به نطر می رسد برای شما زیاد باشد و یا برعکس.
  • مطمئن شوید که به جلسه ماساژ درمانی می روید نه جلسه شکنجه بدنتان. فشار زیاد ممکن است به بافت هایتان آسیب بزند.
  • هر چقدر محیط تاریک تر باشد آرامش بیشتری را نیز برای شما به همراه دارد. در طول ماساژ بهتر است از شمع استفاده کنید.
  • در حین ماساژ به آهنگ مدیتیشن مورد علاقه خود گوش دهید. گوش دادن به موسیقی مورد علاقه خود در هنگام ماساژ، لذت و تاثیر ماساژ را بسیار بیشتر می کند.
  • بهتر است با شخصی که قرار است شما را ماساژ دهد احساس راحتی کنید. اگر یک پزشک خوب است اما شما با آن شخص راحت نیستید شخص دیگری را برای ماساژ پیدا کنید. اما اگر پزشک شما بسیار حرفه ای است، سعی کنید آن را تحمل کنید زیرا تعداد پزشکان حرفه ای بسیار محدود است.
  • اگر در خانه ماساژ را انجام می دهید، زمانی که بچه هایتان نیستند یا برای چند ساعت مشغول به کاری هستند این را انجام دهید. زیرا چیزی مانع وقفه یا خاتمه ماساژ شما نشود.

این مطلب را از دست ندهید: راهنمای خرید ماساژور برقی

محصولات مرتبط
مجله سلامتی

نظرات کاربران شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید